Springen naar inhoud

Voorschakeling gasontladingslampen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

vrvandjjk

    vrvandjjk


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 april 2007 - 18:12

Schakelingen voor son lampen.
De son en son/t lampen hebben een hoge ontsteekspanning nodig,afhangkelijk v/h vermogen vd lamp.
Om dit te bereiken zijn speciale elektronische voorschakelapparaten ontworpen,die in combinatie met een smoorspoel de lamp ontstoken doen worden, gecompenseerd met behulp van een condensator parallel aan het net.

Vraag:
1.
Bij deze lampen wordt een inductieve belasting samen met een schakelaar/onderbreker of een hoge spanningstrafo gebruikt om een hoge spanning te genereren.Bij de schakeling vd son lampen (hoge druk natriumlampen) zie ik zoals beschreven alleen een smoorspoel en geen stroom onderbreker,de vraag is hoe dan een hoge ontsteek spanning wordt gegenereerd in de ontsteekbuis/lamp wanneer er alleen een smoorspoel zonder stroomonderbreker wordt gebruikt?

2.Parallel staat is er een condensator geschakeld die de fase verschuiving tegengaat,om echter een kortsluiting van stuurstromen te voorkomen is er een smoorspoel voor geschakeld. Maar wat zijn de stuurstromen en hoe worden die door de c. geneutraliseerd?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 april 2007 - 19:07

Vraag 1:
met stroomonderbreker bedoel je waarschijnlijk een ding dat in de wandelgangen met starter wordt aangeduid. Die wordt bij TL-buizen standaard toegepast. Echter, meestal niet bij TL-buizen voor openbare verlichting. Die buizen zijn voorzien van een ontsteekstrip op de buitenkant die de buis helpt ontsteken. Hoe dat precies werkt ben ik even kwijt, maar misschien is er iemand anders die ons daarin verder kan helpen.
Of SON lampen ook een ontsteekstrip hebben i.p.v. een starter, geen idee. Maar ook hier is er misschien iemand anders die uitkomst biedt.

Vraag 2:
De stuursignalen zijn z.g. toonfrequente signalen. Die bestaan uit een reeks wisselspanningspulsen van een hogere frequentie om ze te kunnen onderscheiden van de netfrequentie. Een veel gebruikte frequentie in Nederland is 492Hz. En aangezien de impedantie van condensatoren omgekeerd evenredig is met de frequentie worden deze signalen door condensatoren makkelijk "opgevreten". Vandaar dat condensatoren voor deze toonfrequente signalen gesperd moeten worden.

#3

vrvandjjk

    vrvandjjk


  • >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 13:01

De HP kwiklampen worden ook ontstoken dmv een hulp en hoofd-elektroden in de lamp,maar hoe ontsteken die de lamp?

Dan wat de stuursignalen betreft hoe kunnnen die door of tegen de 50 hz net frequentie in gaan?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

#4

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 april 2007 - 13:07

De stuursignalen worden op de 50Hz gesuperponeerd. Ze gaan nergens tegenin.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures