Aardlekschakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 413

Aardlekschakelaar

Stel ik gebruik een apparaat dat is aangesloten op het stopcontact via een transformator.

Als een van de draden in het apparaat contact maakt met aarde werkt de aardlekschakelaar dan nog (ondanks dat er geen vaste stroomkring is)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardlekschakelaar

Nee, de aardlekschakelaar werkt dan niet, want in het primaire circuit (voor de trafo) loopt geen foutstroom.

In het secundaire circuit loopt ook geen aardstroom, want dat is waarschijnlijk zwevend uitgevoerd.

Berichten: 866

Re: Aardlekschakelaar

@ klazon Ik neem aan dat je met de zwevend uitgevoerde secundaire cirtuit bedoelt dat de primaire en secundaire wikkelingen gescheiden (apart) zijn uitgevoerd.

Maar in zeer vele kleinere huishoudelijke transformatoren bestaat de secundaire wikkeling toch uit een deel van de primaire , waar de lagere spanning dan van afgetapt wordt. Dat soort trafo's is in zoverre onveiliger dat je 220volt kan krijgen t.o.v. de aarde ook op de secundaire zijde. Een aardlekschakelaar op de 220volt zijde kan je beschermen dan.

Of heb ik het helemaal mis?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardlekschakelaar

@ klazon Maar in zeer vele kleinere huishoudelijke transformatoren bestaat de secundaire wikkeling toch uit een deel van de primaire ,
Laat dat "zeer veel" maar weg. De meeste trafo's hebben gescheiden wikkelingen. Alleen z.g. verhuistransformatoren hebben wikkelingen die galvanisch gekoppeld zijn, dat noemen we een autotrafo.

En bij de autotrafo wordt het inderdaad helemaal anders. Daar krijg je bij een aardsluiting ook daadwerkelijk een foutstroom in de aardlekschakelaar waardoor die zal uitschakelen.

PS: het is niet zo handig dat je voor je antwoord een nieuw draadje hebt geopend. Misschien kan een moderator beide draadjes aan elkaar plakken?

Berichten: 413

Re: Aardlekschakelaar

Bedankt

Reageer