Springen naar inhoud

Opmerking bij luchtwrijving

• Log in om te kunnen reageren

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 09:51

Een vriendin van me heeft overlaatst een opdracht gekregen waarin volgende formule werd gebruikt:

LaTeX

In de opdracht stond er dat dit te maken had met de luchtwrijvingskracht. Na wat opzoekingswerk vond ik de oorspronkelijke formule voor deze luchtwrijvingskracht:
LaTeX
waarbij A het "reference area" is (wat is dit? het raakvlak?)
waarbij LaTeX de weerstandscoŽfficient is

het is duidelijk dat in de opdracht de resultante van de luchtwrijvingskracht en de zwaartekracht wordt berekend. Helaas kom je dan een punt uit waarbij de twee krachten toch elkaar opheffen en er dus geen versnelling meer is?

edit: ik merk dat dit bericht verkeerd staat - kan een van de mod het verplaatsen?

Veranderd door Boulemans, 30 april 2007 - 09:55

Don't try the above at home!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 10:11

De zogenaamde drag coŽfficiŽnt Bericht bekijken
het is duidelijk dat in de opdracht de resultante van de luchtwrijvingskracht en de zwaartekracht wordt berekend. Helaas kom je dan een punt uit waarbij de twee krachten toch elkaar opheffen en er dus geen versnelling meer is?[/quote]
Dat klopt. Het voorwerp heeft dan zijn terminale snelheid bereikt.

Veranderd door Sjakko, 30 april 2007 - 10:13

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 10:26

Laat ik dit even uitrekenen:

LaTeX
waarbij LaTeX waarbij LaTeX (vrije val beweging)
dan krijg ik:
LaTeX
en als ik dan alles schrap
LaTeX

voor een massa van bv. 1 kg komt dat neer dat t=0.045610....
Dit kan toch niet? dat een voorwerp al na 0.04sec geen versnelling meer bereikt?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 10:41

Dit klopt ook niet. De versnelling is namelijk niet gelijk aan g, maar deze verandert met de snelheid. Theoretisch duurt het oneindig lang voordat het object zijn terminale snelheid bereikt (hij bereikt hem theoretisch nooit helemaal). Het gaat als volgt:

Newton: LaTeX met LaTeX dus LaTeX ofwel LaTeX aangezien LaTeX volgt nu: LaTeX

Dit is een 1e orde differentiaalvergelijking en kan verder worden opgelost, maar dat ga ik nu niet doen.

Veranderd door Sjakko, 30 april 2007 - 10:44

Boulemans

Boulemans

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 10:49

Als het goed is zou het product Bericht bekijken

Dit is een 1e orde differentiaalvergelijking en kan verder worden opgelost, maar dat ga ik nu niet doen.

geen nood, m'n wiskundige kennis kan het wel aan :(

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 11:10

ik heb hierover wat gewikid, maar vind er weinig over

De formule voor de wrijvingskracht: LaTeX Voor een voorwerp zijn verschillende drag coefficients toe te passen, zoals de LaTeX die betrekking heeft op het frontale oppervlak (dus geprojecteerd), of bijvoorbeeld op het "echte" oppervlak. In beide gevallen zijn de drag coefficients verschillend. Het product van drag coefficient en oppervlakte is als het goed is echter wel altijd gelijk, anders klopt de formule voor de luchtweerstand niet meer. Eigenlijk was het een redelijk loze opmerking van me.

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 11:13

Laat ik dit even uitrekenen:

LaTeX

waarbij LaTeX waarbij LaTeX (vrije val beweging)
dan krijg ik:
LaTeX
en als ik dan alles schrap
LaTeX

voor een massa van bv. 1 kg komt dat neer dat t=0.045610....
Dit kan toch niet? dat een voorwerp al na 0.04sec geen versnelling meer bereikt?

Je voegt dynamica en kinematica formules bij elkaar om tot een oplossing te komen, dat is niet juist. Sjakko doet het wel juist. Je rekent de som van alle krachten uit (hier duidelijk mg+0,49v≤) en omdat iedere som van krachten te schrijven is als ma stel je het gelijk aan ma. Dan krijg je echter een differentiaalvergelijking. Ik weet niet of je daar al bekend mee bent?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 11:25

Dan krijg je echter een differentiaalvergelijking. Ik weet niet of je daar al bekend mee bent?

geen nood, m'n wiskundige kennis kan het wel aan :(

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures