Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 55

Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Goede dag iedereen! Ik ben bezig met leren voor mijn examen dit doe ik door opgaven uit mijn examenbundel te maken. Ik heb echter een vraagje waarvan ik denk dat die meer met de basisstof te maken heeft. Ik hoop echter dat iemand het toch zou kunnen uitleggen.

gegeven is een figuur met de (I,U)-karakteristiek voor de doorlaatrichting van de diode gemetem met een ideale voltmeter.

Er moet aan de hand van dit figuur uitgelegd worden of de weerstand: U/I constant is voor stroomsterketen groter dan 30mA(zie bijlage)

-> vanaf dit punt loopt de grafiek in een rechte lijn...ik zou dus zeggen dat het constant is, volgens het antwoordmodule geldt echter dat R niet constant is omdat de rechte lijn niet door de oorsprong loopt. Waarom is dit? En waarom zou de lijn door de oorsprong moeten lopen om een constante R waarde te geven?
Bijlagen
naamloos.GIF
naamloos.GIF (3.52 KiB) 1586 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Volgens mij gewoon omdat I=0 moet corresponderen met U=0 en niet met U=5 ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Zoiets vermoed ik ook, maar er wordt toch gevraagd naar het gebied boven 30mA?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

spyhunter schreef:Er moet aan de hand van dit figuur uitgelegd worden of de weerstand: U/I constant is voor stroomsterketen groter dan 30mA(zie bijlage)

-> vanaf dit punt loopt de grafiek in een rechte lijn...ik zou dus zeggen dat het constant is,

volgens het antwoordmodule geldt echter dat R niet constant is omdat de rechte lijn niet door de oorsprong loopt.
Beetje nitpickerige vraag vind ik, maar het antwoordenboekje is wel correct. Neem maar eens een paar punten op je lijn vanaf 30 mA, en deel U maar eens door I, niet constant inderdaad. Wat wél constant is vanaf 30 mA is ΔU/ΔI.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Juist, daar had ik niet aan gedacht, maar dan vind ik de vraag zeker slecht gesteld.

De weerstand is er immers niet U/I, dat is enkel zo als de weerstand (overal) constant is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Gaat men bij een doorlaatkarakteristiek van een halfgeleider meestal niet werken met de dynamische weerstand ® ipv R ??

Of ben ik mis ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

TD schreef:Juist, daar had ik niet aan gedacht, maar dan vind ik de vraag zeker slecht gesteld.

De weerstand is er immers niet U/I, dat is enkel zo als de weerstand (overal) constant is.
Ik denk dat dat vette nou precies de vraag was.... :grin: ....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Misschien lijkt het een cirkelredenering door mijn formulering daarnet. Even opnieuw dus...

Je kan de (lokale) weerstand altijd vinden, slechts als die overal gelijk is, is ze ook gelijk aan U/I.

Dat is hier niet zo, dus de weerstand is variabel. Maar, voor I > 30mA, is R wel degelijk constant.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

TD! schreef:Misschien lijkt het een cirkelredenering door mijn formulering daarnet. Even opnieuw dus...

Je kan de (lokale) weerstand altijd vinden, slechts als die overal gelijk is, is ze ook gelijk aan U/I.

Dat is hier niet zo, dus de weerstand is variabel. Maar, voor I > 30mA, is R wel degelijk constant.
het gaar hier ook om I>30mA...deze lijn loopt recht...desondanks geeft het antwoordenboekje aan dat omdat de rechte lijn niet door de oorsprong loopt de waarde van R niet constant is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Maar, voor I > 30mA, is R wel degelijk constant.
Nee, dat is 'ie niet, hoe kom je daarbij? R neemt af met toenemende spanning, want de stroomsterkte neemt véél sneller toe dan de spanning. Onhebbelijke eigenschap van LED's waardoor ze zonder voorschakelweerstand ook zeer snel "poef" zeggen :sad:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Nee, dat is 'ie niet, hoe kom je daarbij?
Omdat het verband tussen U en I daar lineair is, met de weerstand het omgekeerde van de richtingscoëfficiënt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 55

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Nu raak ik ook het spoor bijster. Voor alle duidelijkheid heb ik de vraag gescand. Het betreft dus vraag 7

Afbeelding

link: link

Het antwoord volgens het exambundel:

Voor stroomsterkten groter dan 30mA is de grafiek die het verband geeft tussen U en I een rechte lijn, maar deze gaat niet door de oorsprong. U/I is dus niet constant, dus de weerstand is niet constant.

Waarom moet de rechte lijn per see door de oorsprong lopen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Omdat het verband tussen U en I daar lineair is, met de weerstand het omgekeerde van de richtingscoëfficiënt.
welpotverdikkie..... :smile: .

[attachment=128:uikarakt...tiek_led.GIF]

lees I en U af in bovenstaande grafiek vanaf het punt waar de grafiek een rechte wordt.

Ik heb dit alvast gedaan volgens de rode coordinaatlijnen. Afrondingen daargelaten vind ik een serie waarden R=U/I die mindert:

2,7

1,5

1,15

0,95

usw.
Bijlagen
uikarakteristiek_led.GIF
uikarakteristiek_led.GIF (4.54 KiB) 1547 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

Jan van de Velde schreef:welpotverdikkie..... :smile: .

[attachment=128:uikarakt...tiek_led.GIF]

lees I en U af in bovenstaande grafiek vanaf het punt waar de grafiek een rechte wordt.

Ik heb dit alvast gedaan volgens de rode coordinaatlijnen. Afrondingen daargelaten vind ik een serie waarden R=U/I die mindert:

2,7

1,5

1,15

0,95

usw.


klopt idd...maar zou tijdens het examen er niet aan hebben gedacht om daadwerkelijk wat punten te berekenen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Elektrische stroom: (i,u)-karakteristiek

klopt idd...maar zou tijdens het examen er niet aan hebben gedacht om daadwerkelijk wat punten te berekenen
Zolang als TD! er ook met open ogen intuint hoef je je daarvoor niet te schamen...... :grin:

Wat het antwoordenboekje terecht beweert: dat probleem heb je niet met een rechte door de oorsprong.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer