(scheikunde) redoxtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

(scheikunde) redoxtitratie

Hey

Ik heb een klein probleempje met het oplossen van een oefening. Het vinden van de reactievergelijking (dus

een keuze maken uit de gevonden halfreacties ) vind ik moeilijk.

35,00 ml van een 0,207 M kaliumnitriet oplossing wordt aangezuurd en getitreerd met tin(2)sulfaatoplossing.

Er is 23,45 ml nodig. Wat is de normaliteit van de nitrietoplossing (in elk van de resp. reacties)?

Wat is de molariteit van de tin(2) sulfaatoplossing? Haar normaliteit? Wat is speciaal aan de normaliteitsrelatie?

Het oplossen van de vragen is geen probleem, maar het vinden van de reactievergelijking is mijn probleem.

KNO2 + H2O -> HNO2 + KOH (dat is voor de aanzuring)

HNO2+ SNSO4->??????


voor het vinden van de volgende reactie moet men de halfreacties in tabel van Mendeljev gaan opzoeken.

Het volgende heb ik gevonde:

SO4²- + H2O + 2e- -> SO3²- + 2OH- (-0,90) V

SO42- + H2O + 2e- -> H2SO3+ H2O (0,17) V

NO2- + H2O + 2e- -> NO2- +2OH- (0,00) V

Sn4+ + 2e- -> Sn2+ (0,15) V

Sn2+ + 2e- -> Sn (-0,14) V

2H2O + 2e- -> H2 + SOH- (-0,84) V

2H+ + 2e- -> H2 (0,00) V

NO3- +4H+ +2e- -> HNO2 + H2O (0,94) V

HNO2 + H+ e- -> NO + H2O (1,00) V

En de professor koos dan uit die halfreacties voor deze 2 halfreacties:

Sn4+ + 2e- -> Sn2+ (0,15) V

HNO2 + H+ e- -> NO + H2O (1,00) V

Ik weet echt niet waarom hij die twee gekozen heeft. Voor de rest weet ik wel wat ik moet doen als ik de reactievergelijking gevonden heb.



=> (HNO2 + H+ +e- -> NO + H2O)x2

(Sn2+ -> Sn4+ +2e-)x1

+-------------------------------------------------------------

2HNO2 + 2H+ Sn2+ -> 2NO + 2H2O + Sn 4+

voor HNO2:

V= 35ml

C= 0,207 M

n= 7,25.10-3mol

Titer= 0,207N



voor SN2+:

V=23,45ml

=> n Sn2+ = 3,63.10-3 mol

C.V=n => C=n/V= 0,155 M

=> 0,31N

Controle : T1xV1 = T2xV2

0,207x 35 = 23,45x0,31 (en dat klopt dus)

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Het gaat hier om nitraat (niet nitriet) in een zure omgeving. Vandaar een reactie die ook H+ verbruikt.

Wat betreft de tin: Je zoek een reactie waarbij Sn2+ electronen doneert. Het moet dus Sn4+ worden.

Is dit voldoende? Groet. Oscar

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: (scheikunde) redoxtitratie

bedankt oscar voor je antwoord
Wat betreft de tin: Je zoek een reactie waarbij Sn2+ electronen doneert. Het moet dus Sn4+ worden.
maar hier vinden we toch ook Sn2+???

Sn2+ + 2e- -> Sn (-0,14) V

Groetjes

mimi

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Het gaat erom dat je ziet wat de oxidator (die elektronen opneemt) is en wat de reductor (die elektronen afstaat) is. In de tabel van standaard elektrodepotentialen zijn alle reacties geschreven als reductiereacties van de oxidator die één of meerdere elektronen opneemt. De vermelde potentalen worden dan ook reductiepotentialen genoemd.

In dit specifieke geval zijn meerdere oxidatoren aanwezig en de oxidator die "wint" is die met de hoogste reductiepotentiaal, aannemende dat die in overmaat aanwezig is, en dat is duidelijk HNO2 met +1,00 Volt. Sn2+ is een zeer zwakke oxidator met -0,14 V, dat is nog zwakker dan H+ met 0,00 V.

Na het vinden van de sterkste oxidator moet je nog vinden wat de reductor is: de stof die geoxideerd wordt door het afstaan van elektronen. Om die te vinden moet je naar de rechterkant van de diverse mogelijke halfvergelijkingen kijken en dan ben je snel klaar want er is maar één mogelijke kandidaat aanwezig: Sn2+ die geoxideerd wordt naar Sn4+ door het afstaan van 2 elektronen.

oscar2 is blijkbaar in de veronderstelling dat nitriet een typefout is en nitraat moet zijn maar dat is niet zo. Ook nitriet is een oxidator in zuur milieu.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Het gaat erom dat je ziet wat de oxidator (die elektronen opneemt) is en wat de reductor (die elektronen afstaat) is. In de tabel van standaard elektrodepotentialen zijn alle reacties geschreven als reductiereacties van de oxidator die één of meerdere elektronen opneemt. De vermelde potentalen worden dan ook reductiepotentialen genoemd.

In dit specifieke geval zijn meerdere oxidatoren aanwezig en de oxidator die "wint" is die met de hoogste reductiepotentiaal, aannemende dat die in overmaat aanwezig is, en dat is duidelijk HNO2 met +1,00 Volt. Sn2+ is een zeer zwakke oxidator met -0,14 V, dat is nog zwakker dan H+ met 0,00 V.

Na het vinden van de sterkste oxidator moet je nog vinden wat de reductor is: de stof die geoxideerd wordt door het afstaan van elektronen. Om die te vinden moet je naar de rechterkant van de diverse mogelijke halfvergelijkingen kijken en dan ben je snel klaar want er is maar één mogelijke kandidaat aanwezig: Sn2+ die geoxideerd wordt naar Sn4+ door het afstaan van 2 elektronen.

oscar2 is blijkbaar in de veronderstelling dat nitriet een typefout is en nitraat moet zijn maar dat is niet zo. Ook nitriet is een oxidator in zuur milieu.
Bedankt voor je uitleg. Ik snap het nu veel beter maar voor de volgende oefening kan ik de reductor niet vinden.



10,00ml van een 0,456N kaliumdichromaatoplossing reageert met 47,05 ml van een ijzer(2)sulfaatoplossing.


k+/K -2,93V

Cr2O7-/Cr³+ +1,36V

Fe³+/Fe²+ +0,77V

Fe²+/Fe -0,47V

SO4²-/H2SO3 +0,17V

S2O8²-/SO4²- +2,01V

Hier is de oxidator Cr2O7-/Cr³+ +1,36V, want het heeft de grootste reductiepotentiaal

De reductor moet zijn Fe³+/Fe²+ +0,77V.

Waarom is het geen S2O8²-/SO4²- +2,01V????? We moeten hier m.a.w. een keuze maken uit 2 oxidaties

en toch is Fe³+/Fe²+ beter dan S2O8²-/SO4²- +2,01V

Kan iemand me uitleggen waarom dat zo is?

bedankt

mimi

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Hier is de oxidator Cr2O7-/Cr³+ +1,36V, want het heeft de grootste reductiepotentiaal

De reductor moet zijn Fe³+/Fe²+ +0,77V.

Waarom is het geen S2O8²-/SO4²- +2,01V????? We moeten hier m.a.w. een keuze maken uit 2 oxidaties

en toch is Fe³+/Fe²+ beter dan S2O8²-/SO4²- +2,01V

Kan iemand me uitleggen waarom dat het zo is?
:(

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Zoals ik al zei: In de tabel van standaard elektrodepotentialen zijn alle reacties geschreven als reductiereacties van de oxidator die één of meerdere elektronen opneemt.

Dat betekent dat de stof aan de linkerkant van de reactiepijl de oxidator is en de stof aan de rechterkant is de reductor. Hoe hoger de elektrodepotentiaal (reductiepotentiaal) hoe sterker de stof aan de linkerkant zal werken als oxidator maar hoe zwakker de stof aan de rechterkant zal werken als reductor in de omgekeerde reactie.

Bij het zoeken van de sterkste oxidator moet je dus inderdaad kijken naar die halfreacties waarin één van de aanwezige stoffen van je opgave voorkomen aan de linkerkant van de reactiepijl en die de hoogste elektrodepotentiaal (reductiepotentiaal) heeft.

Bij het zoeken van de sterkste reductor moet je echter kijken naar die halfreacties waarin één van de aanwezige stoffen van je opgave voorkomen aan de rechterkant van de reactiepijl en die de laagste elektrodepotentiaal (reductiepotentiaal) heeft. En dat is hier dus beslist niet SO42- als die S2O82- zou produceren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Heel erg bedankt Fred F. voor de goede uitleg. Nu snap ik het . Eindelijk :razz:

Groetjes

mimi

Berichten: 7

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Ik heb ook een vraag over een oefening van redoxtitraties. Ik heb de redoxvergelijking wel denk ik maar ik kom niet de juiste uitkomst uit . Kunnen jullie mij misschien helpen. de uitkomst zou 65 % moeten zijn maar ik kom nog geen 10 % uit wat ik zelf al weinig vind. Alvast bedankt

Ook het gehalte van ertsen kan met behulp van titraties bepaald worden. De methode

bestaat er in het erts eerst te “roosten”, en het vrijgekomen gas op te vangen onder water.

In een typisch voorbeeld wordt 3 gram ruw ZnS - erts verhit aan de lucht, waarbij er

oxidatie gebeurt tot SO2 - gas. Dit gas wordt opgevangen in water, en deze oplossing wordt

getitreerd met een 2 N kaliumdichromaat-oplossing. Er is 20 ml van deze oplossing nodig

tot kleuromslag. Hoeveel procent ZnS bevat het ruwe erts?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Laat je uitwerking maar eens zien, dan kunnen we zien waar het fout gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 7

Re: (scheikunde) redoxtitratie

heb een ander post gemaakt ik wist niet of deze nog gelezen werd, maar mijn uitwerking is de volgende. ander mag je de andere verwijderen

-II IV

5(S2-+ 2H2O ----> SO2 + 6e- + 4H+)

6(KMnO4 + 5e- + 8H+ ---> Mn2+ + 4H2O)

----------------------------------------

5ZnS +6KMnO4 + 12H2SO4 ---> 5SO2 + 6MnSO4 + 5ZnSO4 + 3K2SO4 + 14H2O

Klopt deze reactie ?

dan haal ik hier het aantal mol KmnO4 uit en bepaal ik aantal mol ZnS door x 5/6 te doen

en dan met de molecuulmassa bereken ik het aantal g ZnS, maar dat komt niet goed uit. Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe ?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: (scheikunde) redoxtitratie

Deze vraag is in het andere topic beantwoord. Kan een moderator deze, en de voorgaande berichten, weghalen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer