Springen naar inhoud

Water onderzoek

• Log in om te kunnen reageren

InverSable

InverSable

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2007 - 19:07

We moeten voor chemie, biologie en fysica een werkstuk maken over water, we moeten ook de onderzoeksmethodes van Fosfaten, nitraten en de hardheid in het water weergeven. Ik heb het al van een paar, maar die vindt ik echt niet.
hopelijk is er iemand die het wel weet, als dat zo is wil je hier dan even schrijven, al bedankt op voorhand.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2007 - 10:38

misschien kan dit helpen
http://www.sintjozef...4_zoetwater.pdf

Yogy

Yogy

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2007 - 10:52

Hardheid wordt veroorzaakt door Mg en Ca ionen, wat oa. met volgende proef bepaald kan worden:

1.1 Titratie van calcium.
Pipetteer 50 ml water in een erlenmeyer. Voeg 75 ml gedeÔoniseerd water toe en 10 ml NaOH 2M. Laat 5 minuten staan opdat Mg(OH)2 volledig neerslaat. Voeg ongeveer 20 mg calceÔne mengindicator toe en titreer met EDTA 0,02M tot de geelgroene fluorescentie omslaat in een niet meer fluorescerende violet-roze kleur. Bereken het aantral gram calcium per 100 ml.

1.2. Titratie van de som van calcium en magnesium.
Pipetteer 50 ml water in een erlenmeyer. Voeg 75 ml gedeÔoniseerd water toe en 10 ml buffer oplossing met pH = 10 en 5 tot 10 druppels Erio-T. Titreer met EDTA 0,02M tot kleuromslag van wijnrood naar zuiver blauw, er mag geen rode schijn meer waar te nemen zijn. Bereken het aantal gram magnesium per 100 ml uit het verschil met de titratie van calcium op calceÔne.

Dit is volgens mij wel met complexen, en ik weet niet of jullie dat al hebben gezien.
fosfaat en nitraat gaat sowieso met spectometrie, maar hiervoor geldt het bovenstaande weer

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures