Supercomputer simuleert muizenbrein

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Supercomputer simuleert muizenbrein

Wetenschappers zijn erin geslaagd de helft van een muizenbrein te simuleren op een computer. In kleinschaligere simulaties zagen ze kenmerken van denkpatronen opduiken die zijn waargenomen in de hersenen van levende muizen.


Lees meer ... EOS
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Dan zal eindelijk de vraag die de mensheid al eeuwen in zijn greep houd beantwoord worden:


Vinden muizen kaas echt zo lekker.

Berichten: 118

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Tijdens kleinere simulaties zagen de onderzoekers ‘biologisch consistente dynamische kenmerken’: de virtuele neuronen vormden spontaan groepen. En ook de zenuwen vertoonden gelijkaardige patronen als hun echte broertjes. Maar de structuren die men in de hersenen van echte muizen waarneemt, waren niet te zien bij de simulaties. Daar hopen de wetenschappers bij verder onderzoek verandering in te brengen.


Een capaciteit van 'de helft van een muizen hersen' en een trained-set zoals welke een muis door vele generaties van evolutie heeft hebben 0,0 met elkaar te maken. Het moeilijkste en tijdrovenste van dit soort simulaties is het inbrengen van de uitgangs situatie. Interesant dat er hardwarematig dus zaken mogelijk zijn, nu de echte simulatie nog.
Ainulindalë

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Idd, eigelijk kan men nog steeds geen input/output verwerken en is dit slechts een simulatie waarvan ze vinden dat die z'n werk goed doet (ja natuurlijk, het is geprogrammeerd om zo te werken, het zou vreemd zijn mochten er andere resultaten uitkomen). Ik stel me soms wel vragen bij dit soort zaken :(

Berichten: 118

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Idd, eigelijk kan men nog steeds geen input/output verwerken en is dit slechts een simulatie waarvan ze vinden dat die z'n werk goed doet (ja natuurlijk, het is geprogrammeerd om zo te werken, het zou vreemd zijn mochten er andere resultaten uitkomen). Ik stel me soms wel vragen bij dit soort zaken :(


Volgens mij juist net andersom: het gedeelte dat een muis 'geprogrammeerd' meekrijgt van zijn ouders mist nog, er is slechts de maagdelijke denk/reken capaciteit.
Ainulindalë

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Da's ook een feit, 'het instinct' is ook niet aanwezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Supercomputer simuleert muizenbrein

Een neuronennetwerk zoals hersenen werkt ook veel anders dan een boel transistors zoals een pc. Daarom moet dat gesimuleerd worden, je kan ook een neuronennetwerk (veel scrabble punten) maken, maar dat is veel moeilijker.


Verder is het voor mij ook maar giswerk wat ze hier proberen te doen, niet mijn gebied.

Reageer