Doorbuiging constructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Doorbuiging constructie

Ik moet voor mijn stage een hulpconstructie ontwerpen, om een woning van 150 ton te vijzelen.

De hulpconstructie is al ontworpen in SolidWorks en er is een stress analyse gedaan dmv CosmosWorks.

Echter moet ik de zwaarst belaste delen van de hulpconstructie op doorbuiging bereken (handmatig).

Binnen het bedrijf is geen engineer. Toen ik het op school wilde vragen, zeiden ze dat ik het binnen het bedrijf moest uit zien te vinden. Dus ik hoop dat hier iemand mij kan/wil helpen.

Info: De woning staat op een constructie van IPE 240 profielen.

De hulpconstructie bestaat uit IPE 360 profielen

De woning zal worden gevijzeld aan de uiteinde van de IPE 360 profielen op 240mm van het einden.

De verdeelde belasting op de grondplaat bedraagt 7053,49 N/m^2

Mijn vragen:

-Moet ik de profielen in lengte en dwarsrichting doorrekenen?

-Hoe kan ik de profielen op doorbuiging bereken (formules etc)?

Bijvoorbaat dank :-D

Link plaat hoofdconstructie met plaat: http://www.mijnalbum.nl/Foto=KNFA6IBY

Link plaatje van de hulpconstructie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=6CH3APF7

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Doorbuiging constructie

Wat zit er onder en boven die constructie? Liggen er platen op die buizen? Leg je alles gewoon op de grond?
???

Berichten: 13

Re: Doorbuiging constructie

boven op de grondplaat rust een woning van 150 ton 2 hoog.

-eerst gaan 16klim vijzels de woning 500mm ophoog vijzelen.

-daarna zal de hulpconstructie onder de constructie van de woning worden geplaatst.

-na het plaatsten worden er 12 schroefvijzels aan het uiteinde van de IPE 360 profielen bevestig.

-dan word de gehele woning inclusief hulpconstructie 1500mm omhoog worden gevijzeld.

De doorbuiging etc (van de IPE30 profielen), zal moeten berekend worden als de schroefvijzels de gehele woning gaan vijzelen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging constructie

Het opvijzelen van het huis van 150 ton begint dus al voordat de stalen dragers zijn aangebracht.Vind ik zeer onlogisch.

Het lijkt me beter dat er overal gaten in de muren worden gemaakt boven de grondplaat en dan de staalconstructie erin wordt geschoven,gekoppeld aan elkaar en de bovenbouw,vervolgens de vijzels worden gemonteerd met drukverdelers op de grondplaat en bodem.

Als dan de hele draagconstructie onbeweeglijk onder woning is aangebracht,wordt er voorzichtig druk op het hydraulische systeem gezet!

Je moet,om de belasting op de zwaarst belaste balk te berekenen weten hoe de bovenbouw is samengesteld met muren en vloeren,een gelijkmatige belasting aannemen lijkt me riskant.

Dus je zult met dat soort gegevens moeten komen,voordat er antwoorden kunnen worden gegeven;aangezien er reeds draagprofielen zijn vastgesteld,neem ik aan dat het vijzelbedrijf de sterkte heeft berekend.

Het zal wel de bedoeling zijn om de drukpunten dermate te verdelen dat ze alle een gelijke belasting hebben om een gelijke opwaartse druk per vijzel te krijgen,dus 12,50 ton per vijzel.

Worden ze alleen langs de buitenrand van de woning gemonteerd of ook nog ergens middenin om bijv.tussensteunpunten te maken,mogelijk kan de druk per vijzel varieren om wel een gelijktijdig en gelijkmatige opwaartse beweging te krijgen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging constructie

Nog wat aanvulling:

De funderingsplaat heeft een oppervlakte van ca.212 m2 en globaal kan ik dat verdelen in 2,5 vierkante vakken van 9,20 m ,dus weer globaal is de lengte van het huis 18,40 meter en de breedte 9,20 met uitbouw van 9,20 x 4,60 mtr.

De grootste balkoverspanning zal dus ca.9 meter zijn,maar dat is allemaal nog gokwerk.Alleen maar een voorlopige gedachtengang!

Berichten: 13

Re: Doorbuiging constructie

Er zullen hulpstukken aangebracht worden aan de hoofdconstructie. En daarop zal de eerste stap gevijzeld worden. De woning zal intakt verplaatst moeten worden, daarom is gaten in de muren en dat soort dingen geen optie. De profielen staan zo goed als vast. Ik heb ze getekend in SolidWorks en daarna doorlaten rekenen op doorbuigen etc met behulp van CosmosWorks. En nu ben ik aan het valideren of de computer geen fouten heeft gemaakt (controle berekening). De enigste twee vertrekken die zwaarder zijn als de andere zijn de badkamer en keuken. Als je een gewicht verdeling gaat maken, ga je juist meer gokken. Je kan toch beter een verdeelde belasting doen en daar een veiligheidsfactor overheen.

Berichten: 4.502

Re: Doorbuiging constructie

Je zult ook in de woning de nodige schoren moeten aanbrengen om de tent stabiel te houden anders krijg je gegarandeerd scheuren.

Reageer