Springen naar inhoud

Banaanvormige spoel

• Log in om te kunnen reageren

Stadtkind

Stadtkind

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 02:00

Beste mensen hier aanwezig.

Ik ben op dit moment bezig aan mijn thesis, waar ik al menig probleem mee gehad heb.
Ik ben bezig met de ontwikkeling van een intelligent gaspedaal voor in de wagen, een pedaal wat tegendruk levert op je voet, afhankelijk van je gereden snelheid. Rijd je te snel, dan zal de pedaal meer tegendruk genereren dan wanneer je onder de toegelaten snelheid zit. Ik ben (bijna) een productontwikkelaar, geen ingenieur (spijtig genoeg :( ), ik heb me al rot gezocht naar info hieromtrend, maar ik vind bitterweinig wat te verstaan is...

Voor mijn systeem maak ik onder andere gebruik van een spoel (lineaire motor).
Als er niet te snel gereden wordt zal de tegendruk geleverd worden door een spiraalveer. Wordt er wel te snel gereden, dan zal er naast de spiraalveer ook tegendruk geleverd worden door een lineaire motor (een spoel en een permanente/electromagneet). Enkele vragen hieromtrend...
Vraag 1: Kunnen deze spoel + Magneet licht gekromd zijn, zonder hun werking te verliezen? Ik zou een soort banaanvorminge lineaire motor moeten hebben........... Kan dit?
Vraag 2: De "lineaire motor" moet een maximale tegendruk kunnen genereren van 50N. Als we stellen dat de lengte van de spoel 35mm mag zijn, welke diameter, hoeveel windingen en hoeveel stroom heb ik dan nodig om deze 50N tegendruk te kunnen genereren? (rekening houdende met het feit dat de stroom van een normale autobatterij moet komen) En is dit haalbaar op deze afstand?
Vraag 3: Wat is de normale verhouding van windingen per lengte-eenheid bij kleine spoelen, gewoon om een idee te hebben? Ik vind nergens info daarover bij producenten...
Vraag 4: Lukt dit met een permanente magneet die ik in die spoel breng? of denken jullie dat dit met een tweede electromagneet moet?