Springen naar inhoud

Banaanvormige spoel

• Log in om te kunnen reageren

Stadtkind

Stadtkind

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 02:00

Beste mensen hier aanwezig.

Ik ben op dit moment bezig aan mijn thesis, waar ik al menig probleem mee gehad heb.
Ik ben bezig met de ontwikkeling van een intelligent gaspedaal voor in de wagen, een pedaal wat tegendruk levert op je voet, afhankelijk van je gereden snelheid. Rijd je te snel, dan zal de pedaal meer tegendruk genereren dan wanneer je onder de toegelaten snelheid zit. Ik ben (bijna) een productontwikkelaar, geen ingenieur (spijtig genoeg :( ), ik heb me al rot gezocht naar info hieromtrend, maar ik vind bitterweinig wat te verstaan is...

Voor mijn systeem maak ik onder andere gebruik van een spoel (lineaire motor).
Als er niet te snel gereden wordt zal de tegendruk geleverd worden door een spiraalveer. Wordt er wel te snel gereden, dan zal er naast de spiraalveer ook tegendruk geleverd worden door een lineaire motor (een spoel en een permanente/electromagneet). Enkele vragen hieromtrend...
Vraag 1: Kunnen deze spoel + Magneet licht gekromd zijn, zonder hun werking te verliezen? Ik zou een soort banaanvorminge lineaire motor moeten hebben........... Kan dit?
Vraag 2: De "lineaire motor" moet een maximale tegendruk kunnen genereren van 50N. Als we stellen dat de lengte van de spoel 35mm mag zijn, welke diameter, hoeveel windingen en hoeveel stroom heb ik dan nodig om deze 50N tegendruk te kunnen genereren? (rekening houdende met het feit dat de stroom van een normale autobatterij moet komen) En is dit haalbaar op deze afstand?
Vraag 3: Wat is de normale verhouding van windingen per lengte-eenheid bij kleine spoelen, gewoon om een idee te hebben? Ik vind nergens info daarover bij producenten...
Vraag 4: Lukt dit met een permanente magneet die ik in die spoel breng? of denken jullie dat dit met een tweede electromagneet moet?
Vraag 5: Het geheel zal moeten ingebed worden in een in- en uitschuifbare huls, teneinde totale EMS/electromagnetic shielding te verkrijgen... Enig idee welk metaal hier best voor te gebruiken? en dit bij welke dikte?

Dit was het (voorlopig)... Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, want ik ben 'stillekesaan' stiekem een beetje ten einde raad... Mijn dank zal groot zijn...

Groeten
Stadtkind

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stadtkind

Stadtkind

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 02:29

Ik wilde er nog iets bij EDITen, maar dat gaat blijkbaar niet...
Ik heb een aantal berekeningen gemaakt, met de formules van een lineaire (RECHTE) spoel, om de banaanvorm te benaderen.

F= ( µ N2 I2 A ) / (2 L2) Waarbij de "2" na de letters, kwadraten moeten voorstellen.

Hieruit heb ik gehaald dat wanneer:
A = 2 pi 0,005 kwadraat = 0,0785m2 (oppervlakte van de magneet die in het veld gebracht wordt... correct???)
F = 50N
I = 5A
L = 0,045m
>> N, het aantal windingen 286,5 is, dus een windingsdictheid van 6366,6 windingen per meter.

of wanneer:
A= 0,0785m2
F = 50N
I = 2A
L = 0,045m
>> N = 716, 37 >> dichtheid van 15919 windingen per meter

Mijn bijkomende vraagjes:
Vraag 6: Is de A die ik genomen heb, de correcte, namelijk de doorstnede van de magneet die ik in het electromagnetisch veld breng?
Vraag 7: In hoeverre is deze benadering van de gekromde spoel accuraat, als je weet dat de kromming van de spoel 55mm is
Vraag 8: Ik heb een formule gevonden voor B (magnetisch veld in Tesla) voor gebruik bij toroiden ( http://www.netdenize...maxwellonly.htm ). Mag ik deze gebruiken als ik slechts een stuk van de beschreven cirkel gebruik??

Ik weet het, het zijn vele en moeilijke vragen, maar ik heb dan ook veel en moeilijke problemen.... :smile:
Nogmaals dank bij voorbaat!!!!!

Stadtkind

Stadtkind

Stadtkind

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2007 - 03:00

ok, het is al nacht, en t is te zien aan de domme fouten...
A = pi r kwadraat, dus de uitkomsten hierboven zijn vanzelfsprekend niet juist...

De rest van de vragen gelden nog steeds, met dan de correctie van de oppervlakte natuurlijk...

grtz

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures