Protonen en elektronen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4.246

Protonen en elektronen

Wat zit er precies tussen de de nucleonenkern en de elektronenwolk waar de elektronen in banen bewegen? Lucht is het in ieder geval.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Protonen en elektronen

Niks. Om het duidelijker te maken kan je voor de aardigheid eens hier kijken. Tevens is dit niet echt een scheikundige vraag. Ik verplaats dit topic dan ook naar atoomfysica.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Protonen en elektronen

Er zit niks tussen, dus ook geen lucht!

Lucht is een stof die bestaat uit moleculen en moleculen bestaan weer uit atomen. tussen de kern en de elektronenwolk past dus helemaal geen molecuul.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: Protonen en elektronen

inderdaad, geen lucht! Lucht bestaat ook uit moleculen, dus als we op al op moleculaire schaal kijken. Ja dan zou je oneindig door kunnen gaan als daar elke keer weer lucht tussen zit. Daartussen is het gewoon simpel vacuum! HELEMAAL NIKS zit er tussen... pi.gif
Just think about it ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Protonen en elektronen

dtw, ik vind het erg leuk dat er een nieuwe natuurkundige op dit forum actief is, maar ik zie je heel veel oude topics omhoog halen met meer herhaling van gegeven antwoorden dan nuttige toevoegingen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 68

Re: Protonen en elektronen

Volgens mij zit er wel degelijk iets tussen de atoomkern en de elektronenwolk: Dat is n.l. electromagnetische straling!!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Protonen en elektronen

Volgens mij zit er wel degelijk iets tussen de atoomkern en de elektronenwolk: Dat is n.l. electromagnetische straling!!!
Even een gemeen :D vraagje, Sjonnie:

Hoe ziet dat er dan uit, elektromagnetische straling?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 68

Re: Protonen en elektronen

Het krachtdagende deeltje van de electromagnetische straling is het foton,dus tussen de atoomkern en de elektronenwolk bevinden zich fotonen.

Berichten: 68

Re: Protonen en elektronen

Ik zie nog steeds geen antwoord op mijn gedachte dat er zich tussen de atoomkern en de elektronenwolk de electromagnetische kracht bevind in de vorm van fotonen. De gedachte dat er n.l. "niets" zou zijn tussen de atoomkern en de elektronenwolk lijkt mij heel sterk. Gaarne feedback op mijn gedachte gewenst!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Protonen en elektronen

Met de introductie van fotonen maak je het er niet beter op, want:

1. een foton wordt algemeen beschouwd als een deeltje zonder omvang en zonder massa. Als je je een lege ruimte tussen kern en electronen niet kunt voorstellen, hoe dan wel een foton?

2. wat zit er tussen de kern, fotonen en electronen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Protonen en elektronen

Ik vind fotonen niet eens zo slecht eigenlijk! En om (misschien voor mijn beurt, eigenlijk waren ze aan sjonnie gesteld) op bovenstaande vragen antwoorden te geven:

1) Er is nooit verondersteld dat een lege ruimte niet begrepen kan worden. Er is slechts verondersteld dat er fotonen zitten tussen de elektronen en de kern.

2) Niets :-p

Ik zie geen probleem als je zegt dat er behalve fotonen niets zit tussen de elektronen en de kern.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Protonen en elektronen

Ik zie toch echt staan:
De gedachte dat er n.l. "niets" zou zijn tussen de atoomkern en de elektronenwolk lijkt mij heel sterk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Protonen en elektronen

Dat zijn natuurlijk virtuële deeltjes... Het zou nooit in mij opkomen deze 'mee te rekenen' (het is hetzelfde als zeggen 'er is een elektromagnetisch veld' tussen, of 'er is een veld van de sterke kernkracht tussen' (dat dan wel ongeveer = is 0), of 'er is ruimte tussen' of gewoon klassiek: er is een potentiaal). Maar het is wat mij betreft een mogelijke interpretatie van het woord "wat".

Berichten: 68

Re: Protonen en elektronen

Elektronen worden in een baan om de atoomkern gehouden door de elektromagnetische kracht en aangezien fotonen (bosonen) de krachtdragende deeltjes van de elektromagnetische kracht zijn,moeten er zich fotonen bevinden tussen de atoomkern en de omringende elektronenwolk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Protonen en elektronen

Zoals eendavid al zei, virtuele fotonen. Maar wie zo diep op de theorie ingaat kan om de gebeurtenissen te beschrijven eigenlijk niet meer gebruik maken van termen als "kern" en "electronenwolk".
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer