Luciferraketjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Luciferraketjes

Hallo! :smile:

Weet iemand hoe ik een luciferraketje* zo ver mogenlijk kan krijgen.

Luciferraketje*: een lucifer daarom aluminiumfolie, ik de lucifer moet je een gaatje maken(welke dikte naald) en een lanceerplatform en een kaarsje..

groetjes

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Luciferraketjes

Veel gedaan vroeger :( Maar eigenlijk zonder er een gaatje in te maken; tweaken kwam vooral neer op het stukje folie: het formaat en hoe je het om de kop heen vouwt. De strekking: zo klein mogelijk en zo dicht mogelijk, zodat er alleen aan de achterkant gassen kunnen ontsnappen door zo klein mogelijke kieren (die er toch altijd wel in zitten).

Mijn aanpak: folie van 2 x 2 cm; wikkel de kop hier zo in dat er een halve centimeter aan de bovenkant over blijft; vouw na oprollen de bovenkant om, maak de openingen aan de zijkant van de lucifer zo klein mogelijk (door dicht te bijten of met je nagels bijvoorbeeld)

Wat betreft het lanceerplatform: zet de achterkant van je "raket" in de hoek van iets, zodat de gassen geen kant op kunnen. De hoek is ook een kwestie van experimenteren.

In plaats van aluminiumfolie heb ik overigens ook veel het folie gebruikt waarmee sommige zuivelflessen worden afgesloten (houdbare melk bijvoorbeeld).
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Luciferraketjes

Leuk. Ga ik ook proberen.



1. Scheur een stukje aluminium van ongeveer 3 bij 3 cm.

2. Vouw het aluminium folie stevig om de kop van de lucifer.

3. Prik met de speld een klein gaatje in het aluminium folie achterin de luciferkop.

4. Leg de lucifer met de kop over de rand van de tafel.

5. Houdt de brandende kaars onder de luciferkop.



airscouts!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Luciferraketjes

met een paperclip te vouwen kan je het schuin zetten, dan gaat ie ook verder en hoger

het nadel is dat hij wel niet stabiel is, dus mss draagvleugeltje of zo maken

zonder gaatje gaat hij verder, maar dan niet te dik alluminiumfolie gebruiken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Luciferraketjes

hmm. valt een beetje tegen. Mijn lucifer komt niet verder dan een centimeter of 10.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Luciferraketjes

blijven proberen, bij ons ging het het wel enkele meters, maar dan hadden we toch al een doosje verknoeit
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8

Re: Luciferraketjes

die van mij gaat niet vooruit.. :(

Doen jullie het alluminiumfolie ook om de kop, en hoe steken jullie hem aan?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Luciferraketjes

hmm. valt een beetje tegen. Mijn lucifer komt niet verder dan een centimeter of 10.
Ik haalde toch zeker wel een meter of 8.
scheikunde-nood schreef:die van mij gaat niet vooruit.. :(

Doen jullie het alluminiumfolie ook om de kop, en hoe steken jullie hem aan?
Nee, niet OOK om de kop; MET NAME om de kop.

Met foto's:
luciferraket.jpg
luciferraket.jpg (17.96 KiB) 264 keer bekeken
  1. Rol (gedeelte van) lucifer in folie
  2. Bovenaan zit een gedeelte waar geen stukje lucifer in zit. Vouw dit op de helft van dit gedeelte dubbel (verder dan op de foto, dat is om te laten zien waar je ongeveer moet vouwen), en vervolgens nog een keer in zijn geheel, vlak boven de kop van de lucifer.
  3. Druk het folie overal strak tegen de lucifer aan.
Dit was de eerste keer dat ik het met aluminiumfolie doe; dat andere folie wat ik noemde (van zuivelproducten, bijv houdbare melk en toetjes) ging wel makkelijker, al is dat wel een stuk dikker.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 8

Re: Luciferraketjes

woo ontzettend bedankt zeg! :grin: :grin: :grin:

Berichten: 8

Re: Luciferraketjes

nu nog een goed lanceerplatform.. ik heb al een aantal dingen geprobeerd maar t wil nog niet écht goed lukken..

heef iemand van jullie nog suggesties? alvast bedankt!

Reageer