Springen naar inhoud

profielwerkstuk: Parachutisme


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 08 februari 2005 - 18:28

hallo ik doe mn profielwerkstuk over parachutisme ik heb al wat proeven gedaan: ik heb met een gaten wiel een parachute laten vallen gemaakt van karton (eenkegel) met een soort frame eromheen met gewichten eraan ik vroeg me af of iemand een aantal formules weet die ik hier op kan toepassen ik heb btw ook een soort contra gewicht eraan gehangen aan de andere kant van het touw en weet iemand hier waar ik nog wat informatie kan vinden over de werking van parachutes?

alvast bedankt

gr danny

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2


  • Gast

Geplaatst op 08 februari 2005 - 18:43

Fw,l = Ĺ . cw . rl . A . v2 (1)



cw = de luchtwrijvingscoŽfficiŽnt voor lucht (afhankelijk van de vorm van het voorwerp 0,4-1,4 )

A = de oppervlakte van het voorwerp gemeten loodrecht op de richting van de snelheid in m2

rl = de dichtheid van lucht in kg/m3

v = de snelheid in m/s

deze formule heb ik gevonden wat is dan de cw waarde voor een kegel

#3

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 februari 2005 - 19:12

Cw hangt van de vorm af en het Reynoldsgetal. Er zijn hier tabellen en grafieken voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#4


  • Gast

Geplaatst op 09 februari 2005 - 21:38

en weet iemand toevallig ook waar ik die kan vinden :shock:

#5

Bart

    Bart


  • >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 februari 2005 - 09:14

Hoe je het Reynoldsgetal uitrekent kun je wel op het internet vinden. Die tabellen en grafieken zijn wat lastiger. Ik zou dan denken aan de universiteitsbibliotheek.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

#6

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2005 - 21:16

Je kan dit ook met modelleren uitrekenen, en dan verschillen met de resultaten van je echte proeven bekijken.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures