profielwerkstuk: Parachutisme

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

profielwerkstuk: Parachutisme

hallo ik doe mn profielwerkstuk over parachutisme ik heb al wat proeven gedaan: ik heb met een gaten wiel een parachute laten vallen gemaakt van karton (eenkegel) met een soort frame eromheen met gewichten eraan ik vroeg me af of iemand een aantal formules weet die ik hier op kan toepassen ik heb btw ook een soort contra gewicht eraan gehangen aan de andere kant van het touw en weet iemand hier waar ik nog wat informatie kan vinden over de werking van parachutes?

alvast bedankt

gr danny

Re: profielwerkstuk: Parachutisme

Fw,l = ½ . cw . rl . A . v2 (1)



cw = de luchtwrijvingscoëfficiënt voor lucht (afhankelijk van de vorm van het voorwerp 0,4-1,4 )

A = de oppervlakte van het voorwerp gemeten loodrecht op de richting van de snelheid in m2

rl = de dichtheid van lucht in kg/m3

v = de snelheid in m/s

deze formule heb ik gevonden wat is dan de cw waarde voor een kegel

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: profielwerkstuk: Parachutisme

Cw hangt van de vorm af en het Reynoldsgetal. Er zijn hier tabellen en grafieken voor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: profielwerkstuk: Parachutisme

en weet iemand toevallig ook waar ik die kan vinden :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: profielwerkstuk: Parachutisme

Hoe je het Reynoldsgetal uitrekent kun je wel op het internet vinden. Die tabellen en grafieken zijn wat lastiger. Ik zou dan denken aan de universiteitsbibliotheek.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: profielwerkstuk: Parachutisme

Je kan dit ook met modelleren uitrekenen, en dan verschillen met de resultaten van je echte proeven bekijken.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer