Integraal (gon. substitutie)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Integraal (gon. substitutie)

Kan iemand me soms helpen bij het oplossen van deze integraal. Zo'n integralen hebben we nooit gezien maar toch hebben we ze nodig bij mechanica (massatraagheid)
\( y = 4 \cdot \pi \cdot \rho \cdot r^2 \cdot \int_{ \frac {- \pi}{2}}^{ \frac{\pi}{2}} (r \cdot \sin t + R)^3 \cdot \cos ^{2} t \cdot dt \)
Alvast bedankt !!

Berichten: 9

Re: Integraal (gon. substitutie)

dag kevin, ik zie dat je een probleempje hebt ivb met een integraal. omdat ik recent nog een gelijkaardige integraal heb moeten oplossen kan ik u meschien al vast een paar stapjes vooruit helpen:

begin als volgt:

doe eerst sub van x-R

vervolgens kan je goiniometshce sub toepassen. deze methode is uitvoerig beschreven in u analyseboek p139

daarna werk de a 3de macht uit als merkwaardig product en pas vervolgens distributiviteit toe.

nu heb je 4 aparte integralen die je makkelijk kan oplossen.

succes

Berichten: 3

Re: Integraal (gon. substitutie)

samvdheyden schreef:dag bong, ik zie dat je een probleempje hebt ivb met een integraal. omdat ik recent nog een gelijkaardige integraal heb moeten oplossen kan ik u meschien al vast een paar stapjes vooruit helpen:

begin als volgt:

doe eerst sub van x-R

vervolgens kan je goiniometshce sub toepassen. deze methode is uitvoerig beschreven in u analyseboek p139

daarna werk de a 3de macht uit als merkwaardig product en pas vervolgens distributiviteit toe.

nu heb je 4 aparte integralen die je makkelijk kan oplossen.

succes
cva zal ik dan is aan beginnen i:)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Integraal (gon. substitutie)

Dag Bong,

Wat bedoel je moet de bovenstaande post ?

De werkwijze van samvdheyden is correct, indien je een stukje hebt uitgewerkt kan je het altijd posten en je wijzen op je fouten (als je er gemaakt hebt) :( .

Ruben01

>>>>> EDIT, sorry Bong ik had niet opgemerkt dat je de post aan het wijzigen was !! :(

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Integraal (gon. substitutie)

Je krijgt dus integralen van de vorm:
\( \int sin^{n}(t) cos^{2}(t) dt \)
met n = 0, 1, 2 of 3

Of eigenlijk aangezien:
\( cos^{2}(t) = 1-sin^{2}(t) \)
:

Gewoon van de vorm:
\( \int sin^{n}(t) dt \)
met n = 0, 1, 2, 3, 4 of 5.

Als je die niet staandaard hebt los je ze op met partiëel integreren:
\( \int \sin^{n}(t) dt = \int \sin(t) \sin^{n-1}(t) dt \)
\( = [ -\cos(t) \sin^{n-1}(t)] - \int -\cos(t) (n-1) \sin^{n-2}(t) \cos(t) dt \)
\( = [ -\cos(t) \sin^{n-1}(t)] + \int (n-1)\sin^{n-2}(t) dt - \int (n-1)\sin^n(t) dt \)
En uiteindelijk:
\( \int \sin^{n}(t) dt = \frac{1}{n-2}[-\cos(t)*\sin^{n-1}(t)] + \frac{n-1}{n-2}\int \sin^{n-2}(t) dt \)
Bereken de integraal eerst voor n = 0 en 1. Daarna vind je de rest met de bovenstaande formule.

Berichten: 1

Re: Integraal (gon. substitutie)

HAHA bekend volk

Jo kevin, sam en ruben

Merci voor de goeie raad da in de handboek van wiskunde is handig :(

Greetz

Reageer