Faseverschil lopende golf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 45

Faseverschil lopende golf

Als ik het faseverschil bereken tussen twee willekeurige punten van een lopende golf bekom ik: 2*Pi*(x2-x1) / lambda.

Op een andere site vond ik echter voor het faseverschil (x2-x1) / lambda terug.

Mijn vraag nu, welke van beiden is de correcte oplossing?

Berichten: 9

Re: Faseverschil lopende golf

het fase verschil tussen de trilling van een punt p en de trilling van de bron b is:

(-2pi)/landa*x

(ik was juist te laat om mijn vorige post te editen)

met andere woorden:

2pi/landa*(x2-x1) is het juiste

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Faseverschil lopende golf

Beide zijn correct,

Het hang er vanaf welke definitie je voor fase(verschil) gebruikt. De een noemt de fase 1 als er een hele golf voorbij is (die gebruikt de tweede uitdrukking). De ander denkt in hoeken en noemt de fase dan
\( 2 \pi \)
. Er zijn nog anderen die denken ook in hoeken maar die vinden de fase dan 360 graden. Die formule heb je er nog niet bij staan.

Groet. Oscar

Beide zijn correct,

Het hang er vanaf welke definitie je voor fase(verschil) gebruikt. De een noemt de fase 1 als er een hele golf voorbij is (die gebruikt de tweede uitdrukking). De ander denkt in hoeken en noemt de fase dan
\( 2 \pi \)
. Er zijn nog anderen die denken ook in hoeken maar die vinden de fase dan 360 graden. Die formule heb je er nog niet bij staan.

Groet. Oscar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Faseverschil lopende golf

I ♥ leesbare teksten :P

Maak je berichten leesbaarder voor je helpers

linksboven je berichtvenster onder de 4e knop (aA) vind je sub- en super scriptknoppen.

Midden onder het venster waarin je je berichten typt vind je de link Speciale tekens

Met simpel kopiëren-plakken van de codes kun je dingen typen als:

H2O-----SO42-------½mv²-------cos θ-------δv/δt------©JvdV------- 4/3 :( r³------- :( 35 ≈ 6------ en nog veel meer :?

-------------------------------------------------------------------

Moet er ook nog niet iets bij dat er voor zorgt dat het berekende faseverschil altijd kleiner dan 1 x λ blijft?

Is bij een faseverschil van 2,66 λ die 2 interessant?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Faseverschil lopende golf

En ik was net zo blij dat ik de latex uitgepuzzeld had. En dan wordt ik ook nog eens regelmatig uit mijn editor geknikkerd. Maar goed. De sub- en supersript had ik nog niet ontdekt. Hoera! 360o

Reageer