Aardingssysteem wel of niet nodig?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 37

Aardingssysteem wel of niet nodig?

Tesla heeft het draaistroomsysteem uitgevonden en welk model is gecopieerd voor ons stroomnet.Tesla schakeld vanuit het sterpunt vd generator of de secundaire sterkant van een drie fase trafo een aarding als aardpunt in de aarde zelf.

Deze aarding dient als kortsluitingsbeveiliging / aardings-kring,wat inhoud dat de stroom bij kortsluiting terugvloeit via de aarding en niet via de mens.

Echter zie ik wanneer er geen aardpunt wordt gemaakt vanaf het sterpunt,geen reden om als mens kortgesloten te worden als ik een geleider vastpak die onderstroom staat bv een metalen broodrooster.

Stel dat de fase draad geen isolatie heeft en tegen het metaal vd broodrooster komt en deze onder spanning zet,zal ik bij aanraking geen optater krijgen,omdat de stroom niet via mij zal willen stromen,omdat er geen aardpunt is die via mij een stroomkring kan vormen.

Vraag:

Waarom wordt dan als veiligeheids maatregel een aardings-kring toegepast?
Ik wil meer weten van de elektrotechniek en electronica.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingssysteem wel of niet nodig?

Voor het functioneren van het net is de aarding niet nodig. Zonder aarding werkt alles gewoon, want de aarde dient niet als retourgeleider, daar dient de nuldraad voor.

Je hebt gelijk dat je bij een ongeaard (zwevend) net een fase kunt vastpakken zonder een optater te krijgen, tot op zekere hoogte. Ten gevolge van de kabelcapaciteiten zal het net zich toch symmetreren rond het aardpotentiaal. Bij het aanraken van een fase zal er dan een capacitieve stroom gaan lopen die groot genoeg is om je te prikkelen, of zelfs om je te doden.

Bovendien, als bij een zwevend net jouw buurman per ongeluk een fase tegen aarde legt, dan hebben de beide andere fasen de gekoppelde spaninng t.o.v. aarde. Als je dan een fase vastpakt ben je alsnog nat.

Dus om de zaak voorspelbaar te maken wordt de nul geaard. Dat gebeurt vrijwel wereldwijd, omdat alle elektriciteitsbedrijven deze zelfde redenering volgen.

Reageer