Springen naar inhoud

[auto] torsie vs kracht

• Log in om te kunnen reageren

Mr Maxus

Mr Maxus

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2007 - 20:48

Weet iemand hoe ik een torsie en kracht vergelijking/grafiek kan maken in functie van het toerental (rpm) kan maken voor een auto.

Ik heb m'n berekeningen al met de volgende formule geprobeerd:

torsie = 5252 * kracht (hp) / rpm

maar dit werkt niet bij snelheid 0 (0 rpm) maar dit is ook niet representatief, want er is slechts een maximum aan kracht bij een bepaald aantal toeren.

zodat je een grafiek zoals dit uitkomt:
Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 mei 2007 - 21:05

....... kracht (hp).....

Bedoel je nou kracht of vermogen?

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2007 - 21:08

Ja en met torsie bedoel je vast "torque" (=koppel). Verder, hoe kom je aan die formule?

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2007 - 06:09

Ik denk dat Mr. Marxus het vermogen van de wagen bedoeld in plaats van de kracht.
Waar de formule vandaan komt vraag ik mij ook af, is deze niet afhankelijk van de wagen (benzinemotor, dieselmotor, versnellingsbak, diffrentieel, ...)

maar dit werkt niet bij snelheid 0 (0 rpm) maar dit is ook niet representatief, want er is slechts een maximum aan kracht bij een bepaald aantal toeren.

Dat is heel logisch, wanneer je snelheid nul is wil dit zeggen dat je wagen in neutraal staat en de motor dus onbelast draait, een koppel kunt krijg je pas wanneer je een verplaatsing hebt (niet in stilstand dus).
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures