Springen naar inhoud

Ligand

• Log in om te kunnen reageren

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2007 - 21:10

zou me iemand kunnen een deftige definitie geven van een ligand. ik heb al in mijn boek gekeken en op internet maar geen enkele defenitie is me duidelijk genoeg.
graag simpel is het motto :(
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 mei 2007 - 10:21

hier staat het dus niet duidelijk genoeg?
http://en.wikipedia.org/wiki/Ligand
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

nikske

nikske

• >250 berichten
  • 265 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2007 - 17:26

waarschijnlijk wel duidelijk genoeg, maar ik en engels is als een fransma met nederlands.
"t'is ik nie goed verstaan dat" :grin:
Etiam capillus unus habet umbram suam.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2007 - 09:47

Een ligand is een neutraal molecuul of een ion dat een vrij elektronenpaar heeft, dat gebruikt kan worden om een binding te vormen met een metaal-ion. Een coŲrdinatieverbinding is neutraal of geladen. In het laatste geval heeft het ligand een tegenion bij zich.
Voegt men bij een kopersulfaatoplossing een ammoniakoplossing, dan ontstaat er een intens blauwe kleur afkomstig van Cu(NH3)42+

. In Cu(NH3)42+ deelt elk N atoom een vrij elektronenpaar met het positieve metaalion. Deze verbinding wordt een complexe ion genoemd.
Een complex ion bestaat uit een centraal atoom (meestal een metaalion) waarop ťťn of meerdere moleculen of anionen, liganden genoemd, gebonden zijn.
Het aantal gebonden liganden noemt men het coŲrdinatiegetal van het centraal atoom.
vb.Cu(NH3)42+ is het coŲrdinatiegetal 4. Meestal heeft een atoom een constant coŲrdinatiegetal. CoŲrdinatiegetallen 2, 4 en 6 komen het meest voor.
Al, Sn, Pb en de overgangselementen van de groepen VIb tot IIb vormen complexe ionen (zowel in vaste toestand als in opgeloste toestand in H2O). Als liganden komen negatieve ionen en moleculen die over ongebonden elektronenparen beschikken in aanmerking, vb. Cl-, CN-, I-, OH-, H2O, NH3
Naast liganden, die maar ťťn coordinatieplaats innemen bestaan er ook liganden die twee bindingen kunnen vormen met het centraal atoom.
Deze liganden worden bidentaten genoemd.
Complexvorming met bidentaten geeft altijd ringvorming. Dit soort complexen noemt men chelaten.

Hiier staat een voorbeeld van liganden onder 2.3
ligand

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures