Rms vermogen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 31

Rms vermogen

Hallo,

IK heb sinds eergister een versterker in mijn auto aangesloten van 3300 watt maximaal vermogen. De RMS waarden zijn 4x125 + 250.

Nu is mijn vraag eigenlijk heel simpel. Wat is het RMS precies? Wat houdt dit in?Op wiki krijg ik allemaal moeilijk formules enzo.

Berichten: 255

Re: Rms vermogen

RMS waarde van een wisselstroom en -spanning wordt gedefineerd als een DC stroom/spanning die hetzelfde vermogen ontwikkelt in een weerstand R. De effectieve waarde van spannings/stroom zal een factor vierkantswortel 2 lager zijn als de amplitude. Het geeft dus kortom een soort gemiddelde waarde van de stroom/spanning. Dit kan wiskundige via een bepaalde formule uitgedrukt worden (zie wikipedia zou ik zeggen)

Een RMS vermogen kan via dezelfde formule bepaald worden, maar heeft eigenlijk geen fysische betekenis zoals voor spanning en stroom het geval is. Maar ook hier kunnen we dit een soort gemiddeld vermogen noemen. Een versterker met een RMS van 125W , zal dus gemiddeld in de tijd 125W kunnen leveren maar gedurende korte tijden wel piekvermogens van bv 250W aankunnen.

Reageer