Hete adem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Hete adem

Doe eens mee met het volgende experiment: Neem een hap lucht, plaats je mond (ontspannen, niet tuiten of knijpen met je lippen) op je blote onderarm en adem rustig uit. Doe nu hetzelfde met de mouw van je shirt tussen mond en onderarm of een theedoek of iets dergelijks. Krijg je het al warm? Als je dit laatste bij iemand anders doet, op de rug of nek bijvoorbeeld, is de hitte door de ander bijna niet te verdragen. Hoe dunner de stof, en hoe langer je kunt "uitademen", hoe groter het effect. Hoe komt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hete adem

Ik weet niet zeker of het juist is wat ik zeg maar wanneer je lucht door een heel smalle opening laat lopen krijg je zeer koude lucht, dus volgens mij gebeurt hier net het omgekeerde, de lucht word meer verspreid en is dus warmer volgens mij, en hoe dunner, hoe minder weerstand volgens mij ...

Nuja dit denk ik erover, mss is het wel wat anders :wink:

Berichten: 683

Re: Hete adem

Ik denk dat het aan de warme waterdamp (34°C) in je adem ligt, die door je shirt wordt vastgehouden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Hete adem

Ik denk dat het aan de warme waterdamp (34°C) in je adem ligt, die door je shirt wordt vastgehouden.


Lijkt me de meest plausibele tot nu toe.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hete adem

Ik denk dat het aan de warme waterdamp (34°C) in je adem ligt, die door je shirt wordt vastgehouden.


Klingt plausibel, alleen als je door stof heen op iemands nek of rug ademt (misschien is de huid daar gevoeliger of dunner) dan wordt het erg warm, en dat lijkt veel warmer te zijn dan 34 ºC ! De meesten kunnen die warmte niet verdragen, het doet echt pijn. En een dikker shirt zou die warmte beter vast moeten houden dan een dun shirt, toch is het warmteffect groter bij een dunne stof. :shock:

Berichten: 683

Re: Hete adem

En een dikker shirt zou die warmte beter vast moeten houden dan een dun shirt, toch is het warmteffect groter bij een dunne stof.
Bij een dunne stof dringt de warmte eerder tot de huid door, voordat het weer afgekoeld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hete adem

En een dikker shirt zou die warmte beter vast moeten houden dan een dun shirt, toch is het warmteffect groter bij een dunne stof.
Bij een dunne stof dringt de warmte eerder tot de huid door, voordat het weer afgekoeld is.
Dit klingt logisch inderdaad, in eerste instantie dacht ik ook zoiets. Toch vraag ik me daarbij af of je, als je maar lang genoeg zou kunnen uitademen, het hitteeffect verhoudingsgewijs dan niet toch groter zou moeten zijn bij een dikke stof. Want ik kan ook nog steeds niet de "hitte" zelf verklaren. Ons lichaam is 37 º C, van de waterdamp in de adem zeg je dat die 34 º C is (neem ik even klakkeloos van je aan, ik neem aan dat je dat niet zomaar zegt). Zeg dat de stof dan ook de temperatuur van 34 º C aanneemt, waarom voelt dat dan zo heet aan? Is hier sprake van een soort cumulatief effect? En hoe werkt dat dan? Ik heb net een emmer water gevuld met een temperatuur van ongeveer 37 º C (ik ga ervan uit dat mijn thermometer een afwijking kan hebben van een paar graden, hij geeft 37.5 º C aan). Als ik mijn hand en een deel van mijn onderarm daarin onderdompel en dat een paar minuten doe, dan voelt dat water nog steeds niet heet aan. Eerder lauw, of gewoon lekker warm, zou ik zeggen. Hoe verklaar je dat? Waarom is de gevoelstemperatuur bij het experiment dat ik eerder heb beschreven zoveel hoger?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Hete adem

Dit is een gok hoor, maar misschien heeft het te maken met condensatie? Er zit heel veel water in je adem, en als water condenseert komt er energie (warmte) vrij...

Kan iemand deze hypothese onderbouwen of ontkrachten?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 683

Re: Hete adem

Want ik kan ook nog steeds niet de "hitte" zelf verklaren. Ons lichaam is 37ºC, van de waterdamp in de adem zeg je dat die 34ºC is (neem ik even klakkeloos van je aan, ik neem aan dat je dat niet zomaar zegt). Zeg dat de stof dan ook de temperatuur van 34ºC aanneemt, waarom voelt dat dan zo heet aan?
Wanneer voelt 34°C niet heet?
Er zit heel veel water in je adem, en als water condenseert komt er warmte vrij...
Inderdaad. En waterdamp condenseert minder snel als het direct tegen een warme huid komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hete adem

Want ik kan ook nog steeds niet de "hitte" zelf verklaren. Ons lichaam is 37ºC, van de waterdamp in de adem zeg je dat die 34ºC is (neem ik even klakkeloos van je aan, ik neem aan dat je dat niet zomaar zegt). Zeg dat de stof dan ook de temperatuur van 34ºC aanneemt, waarom voelt dat dan zo heet aan?
Wanneer voelt 34°C niet heet?
Dat had ik verderop in mijn post al geprobeerd aan te tonen (de emmer water). En als ons lichaam 37 º C warm is waarom zouden 34 º C dan heet aan moeten voelen in zo'n kort tijdbestek?
Er zit heel veel water in je adem, en als water condenseert komt er warmte vrij...
Inderdaad. En waterdamp condenseert minder snel als het direct tegen een warme huid komt.
Dus extra warmte, bovenop de 34 º C die jij eerder noemde??

Berichten: 23

Re: Hete adem

Ik denk dat het komt omdat we een normale kamertemperatuur gewend zijn, dus zegmaar rond de 21 graden. Dat is voor ons een aangename temperatuur om in te leven. Als je nu gaat uitademen op je huid wordt dat snel warm, en ervaar je dat als vrij warm...

Als je dat door een stuk stof doet, komt die warmte op de huid en wordt vastgehouden door het stuk stof. Dus de warmte blijft (in mijn ogen dan) langer tussen de huid en het stof werken.....

We ervaren die omgevingstemperatuur, dus de temperatuur van de lucht anders dan bijvoorbeeld de temperatuur van water. Dat zou in mijn ogen de verklaring moeten geven met jou experiment.

Wat erbij komt kijken is natuurlijk het waarnemen. Menselijk waarnemen is ten alle tijden subjectief. Iets wat de ene als extreme hitte voelt, kan de ander als lekker warm ervaren. Dit ligt voor ieder persoon dus weer anders. Als je dit experiment dus bij een ander doet, doe je iets wat het lichaam van die ander niet verwacht. Deze zal de warmte dus anders ervaren als je dat zelf doet. (Daar is ook het principe van het kietelen op gebasseerd volgens mij, je kan jezelf niet kietelen, een ander kan dat wel bij je)..

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Hete adem

probeer anders eens water tot 45° te warmen waarna je je arm 5 minuten laat wennen aan die temperatuur.

Haal je arm eruit en blaas erop (met stof tusse), als het nog steeds 'heet' aanvoeld is er écht iets aan de hand en zit het niet tussen de oren :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Hete adem

Grazy McCool schreef:Ik denk dat het komt omdat we een normale kamertemperatuur gewend zijn, dus zegmaar rond de 21 graden. Dat is voor ons een aangename temperatuur om in te leven. Als je nu gaat uitademen op je huid wordt dat snel warm, en ervaar je dat als vrij warm...

Als je dat door een stuk stof doet, komt die warmte op de huid en wordt vastgehouden door het stuk stof. Dus de warmte blijft (in mijn ogen dan) langer tussen de huid en het stof werken.....

We ervaren die omgevingstemperatuur, dus de temperatuur van de lucht anders dan bijvoorbeeld de temperatuur van water. Dat zou in mijn ogen de verklaring moeten geven met jou experiment.

Wat erbij komt kijken is natuurlijk het waarnemen. Menselijk waarnemen is ten alle tijden subjectief. Iets wat de ene als extreme hitte voelt, kan de ander als lekker warm ervaren. Dit ligt voor ieder persoon dus weer anders. Als je dit experiment dus bij een ander doet, doe je iets wat het lichaam van die ander niet verwacht. Deze zal de warmte dus anders ervaren als je dat zelf doet. (Daar is ook het principe van het kietelen op gebasseerd volgens mij, je kan jezelf niet kietelen, een ander kan dat wel bij je)..
Doet me ineens ook denken aan de sensatie die ik soms heb als ik midden in de zomer, met een buitentemperatuur van zo'n 34 graden, uit een ruimte met airconditioning naar buiten stap. Heb je ook een verklaring ervoor waarom watertemperatuur anders aanvoelt dan luchttemperatuur?

Om de subjectiviteit van het menselijk waarnemen aan te tonen zou ik het experiment met meer mensen uit moeten voeren (tot nu toe met 3 mensen gedaan). Maarrreee....... da's niet zo eenvoudig Afbeelding

Reageer