Ohms gedrag van een gloeilamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Ohms gedrag van een gloeilamp

De wet van ohm zegt dat bij een constante temperatuur de verhouding van het potentiaalverschil tussen 2 punten en de stroomsterkte constant is.

Nu bij een gloeidraad is er een zeer grote opwarming, en blijft de temperatuur niet constant. Maar kan men hieruit besluiten dat een gloeidraad niet voldoet aan de wet van ohm?

En wat dan in verband met de gloeilamp in het geheel zou die wel voldoen of ook niet?

volgens mij is de gloeilamp pas na een tijdje branden ohms. klopt dit?

Berichten: 255

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

De weerstand van een gloeilamp zal inderdaad variëren. Een weerstand is immers temperatuurafhankelijk. Wet van ohm klopt dus wel, je moet ze enkel beetje uitbreiden door de weerstand afhankelijk te maken van stroom/spanning.

U = R(I) * I . Als je nog correcter wilt gaan, dan moet je er ook nog is rekening mee houden dat de gloeilamp een tijdje nodig heeft om op te warmen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

De weerstand van de gloeidraad in een gloeilamp zal toenemen als de gloeidraad warmer wordt.

Dit is dan ook de reden dat een gloeilamp meestal kapot gaat, als je hem inschakeld.

Bij inschakelen heeft de gloeidraad een lage temperatuur en dus een lage weerstand.

Na een tijdje heeft de draad een hoge temperatuur en een hoge weerstand.

Bij inschakelen heeft de draad dus een lage weerstand, en gaat er dus een hoge stroom doorheen.

Deze stroom neemt af ,naarmate de draad warmer wordt.

Berichten: 14

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

bedankt

En is er een verschil in het gedrag van de gloeilamp en de gloeidraad?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Die wet van Ohm hoeft helemaal niet uitgebreid te worden, die klopt ook voor die gloeidraad perfect. Bij welke temperatuur ook gemeten, de weerstand op elk moment kan altijd bepaald worden uit de verhouding U/I. Dikte, lengte, soort materiaal en temperatuur beïnvloeden de weerstand van een geleider. Maar dat heeft niks met de wet van Ohm te maken.
En is er een verschil in het gedrag van de gloeilamp en de gloeidraad?
Wat versta jij onder een verschil tussen een gloeilamp en een gloeidraad, laat staan een verschil in gedrag?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Ohm's wet hoeft zeker niet aangepast te worden.

Bij mijn weten zegt de wet van Ohm alleen dat de verhouding van het potentiaalverschil tussen 2 punten en de stroomsterkte constant is. Ik heb een aantal links bekeken en de de toevoeging "bij een constante temperatuur" zie ik alleen bij de nederlandstalige wikipedia. Dat lijkt mij een fout die verbetert moet worden.

Een gloeidraad voldoet niet aan die wet (hij heeft wel een weerstand maar I is niet evenredig met V). Een gloeidraad is dan ook geen Ohmse weerstand. De oorzaak voor de toename van de weerstand is inderdaad de temperatuursstijging, maar dat doet er niet toe.

Inderdaad is het gedrag van een gloeidraad niet essentieel anders dan dat van een een gewone electriciteitsdraad of een keramische weerstand. Alleen zorgt bij de een de grote diameter en bij de andere de koeling door het keramische element ervoor dat de temperatuur bij die draden niet stijgt. Het gedrag van de materialen is dan wel hetzelfde, maar het gedrag van het product niet.

Overigens is temperatuurstijging niet de enige reden voor niet-Ohms gedrag. Een NTC en een diode zijn ook niet-Ohms.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Hier ontstaat makkelijk verwarring, volgens mij. De wet van Ohm geldt, zoals Jan zei, altijd: of een geleider nou ohms is of niet. Het enige subtiele bij een niet-ohmse geleider is dat de weerstand verandert met de stroomsterkte er doorheen. Maar dat is heel wat anders dan zeggen dat de relatie U = I * R niet zou gelden voor zo'n situatie!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Uit het boek "Elektromagnetism" van Grant en Phillips

Voor vele materialen blijkt dat de stroomdichtheidvector rechtevenredig is met de elektrische veldsterkte.
\(\vec{j}=\sigma .\vec{E} \ \ \ Verg(4.4)\ \)
met \(\sigma\) is constant voor een zekere temperatuur , en wordt de elektrische geleidbaarheid genoemd.

Materialen die aan deze vergelijking voldoen, worden Ohmse materialen genoemd, en de bovenstaande vergelijking wordt de wet van Ohm genoemd.

Beschouw een geleider van homogeen materiaal en constante dwarsdoorsnede A waardoor een constante gelijkstroom I vloeit.
\(I=\int_{S} \vec{j}.d\vec{s}\)
\(I=\sigma. \int_{S} \vec{E}.d\vec{S} \ \ \ Verg(4.5)\ \)
Als een potentiaalverschil van V volt wordt aangelegd tussen de uiteinden van de geleider, door een uitwendige krachtbron, dan is het elektrische veld in de geleider homogeen, en:
\(E=\frac{V}{L}\)
met L is de lengte van de geleider.

Vergelijking (4.5) wordt dan:
\(I=\sigma.A.E=\sigma.A.\frac{V}{L}\)
\(\frac{V}{I}=\frac{L}{\sigma .A}=R\)
De wet van Ohm geldt niet altijd.

Gassen voldoen aan de wet van Ohm bij lage elektrische veldsterkte E. Maar niet bij hoge E.

Zelfs bij Ohmse materialen is de elektrische geleidbaarheid (Sigma) niet een constante ,maar hangt af van de temperatuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

De wet van Ohm geldt niet altijd.
Ook hiermee ben ik het tóch weer oneens. Die wet van Ohm zegt niks over het gedrag van geleiders onder verschillende omstandigheden (temperatuur etc). Die vertelt alleen maar iets over de relatie tussen U, I en R op en bepaald moment over een bepaald stukje schakeling.

Dat voor een of andere geleider of component de U/I grafiek geen rechte door de oorsprong geeft onder alle omstandigheden wil niets zeggen over de wet van Ohm. Dat misverstand is volgens mij geboren doordat we weerstanden die dat over een breder gebied wél doen ideale Ohmse weerstanden zijn gaan noemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

We worden het nog lang niet eens. Ik heb zelfs sterk het gevoel dat we langs elkaar heen praten. Er heerst m.i. verwarring tussen de wet van Ohm en de definitie van weerstand.

De wet van Ohm zegt: De stroomsterkte door een geleider is evenredig met het spanningsverschil tussen de beide uiteinden. Deze wet gaat toch echt niet op voor een gloeilamp, diode en zo te zien gas bij hoge veldsterkte. De grafiek van I tegen U voor deze geleiders loopt wel door de oorsprong maar is beslist niet recht.

De weerstand van een geleider is gedefinieerd als: R = U/I. Natuurlijk kun je die uitrekenen voor Ohmse en niet-Ohmse geleiders. Maar als R verandert met I, is I niet evenredig met U. Daar zijn het het toch hopelijk wel over eens?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

De weerstand van een geleider is gewoon de spanning gedeeld door de stroom.

Dat die weerstand onder je handen verandert doet daar niks aan af.

Stel dat je op een gloeilamp een spanning U1 loslaat, en daardoor gaat een stroom lopen van I1, dan is op dat moment de weerstand: R1 = U1/I1.

Als de gloeidraad opwarmt en er staat een spanning over van U2, dan gaat er een stroom I2 lopen.

De weerstand is dan R2 = U2/I2.

R1 is niet gelijk aan R2, maar toch geldt op elk moment R = U/I.

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Ja, natuurlijk. Alleen voldoet hij dan niet aan de wet van ohm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

OK, ik heb een vrachtje bronnen doorgespit en kom tot de conclusie dat ik mijn wet van Ohm kennelijk verkeerd geleerd heb.
Ohm's law states that, in an electrical circuit, the current passing through a conductor, from one terminal point on the conductor to another terminal point on the conductor, is directly proportional to the potential difference (i.e. voltage drop or voltage) across the two terminal points and inversely proportional to the resistance of the conductor between the two terminal points.
IN lekentaal komt eht er op neer dat als ik de spanning over een geleider verdubbel dat dan ook de stroom verdubbelt. Dit veronderstelt een constante weerstand, wat niet altijd (lees: zelden) het geval is.

Ik heb deze wet altijd gebruikt om U, I, of R te berekenen afhankelijk van de twee overige op een bepaald moment, niet om een voorspelling te doen over de situatie bij een veranderde spanning of zo.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ohms gedrag van een gloeilamp

Inderdaad, mijn boek zegt heel duidelijk:
V=IR is often called Ohm's law, but it's important to understand that the real content of Ohm's law is the direct proportionality (for some materials) of V to I or J to E.

V=IR (R=V/I) DEFINES resistance R for any conductor, wheter or not it obeys Ohm's law, but only when R is constant can we correctly call this relationship Ohm's law.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer