Exit biodiesel uit koolzaad?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Exit biodiesel uit koolzaad?

bron: NRC za 5 mei 2007, bijlage wetenschap en onderwijs.
Biobrandstof uit koolzaad helpt niet tegen broeikaseffect

Het heeft nauwelijks zin om biodiesel te produceren als middel tegen het broeikaseffect. Bij de productie van een liter biodiesel uit koolzaad wordt zoveel fossiele brandstof verbruikt en zoveel lachgas (N2O) geproduceerd dat het de opname van CO2 vrijwel teniet doet.

..//..

Dit noteert het tijdschrift Chemistry & Industry (23 april) op grond van een bureaustudie van het Amerikaanse adviesbureau SRI Consulting.

..//..

Doorslaggevend in de balans is het vrijkomen van lachgas (N2O) uit de bemeste akker en - al eerder- bij de productie van de stikstofhoudende kunstmest. Lachgas is een krachtig broeikasgas dat door zijn fysisch effect en de lange verblijftijd in de atmosfeer per kilo bijna 300 x zo effectief is als CO2. Al met al ontlopen biodiesel en gewone diesel elkaar maar een paar procent in broeikaseffect. De ongunstige conclusie sluit aan bij een rapport bvan het Delftse adviesbureau CE dat in juni 2005 uitkwam.

..//.

Beide studies baseren zich overigens voor de doorslaggevende getallen op Deense onderzoeksresultaten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

:( De enige manier op het energie probleem op te lossen is een zeer sterke reductie van verbruik. Aangezien dat echter het einde van onze lifestyle zou betekenen zullen we dat niet doen zolang we nog de keuze hebben om het niet te doen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 12.262

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Deze constatering doet het nut van biodiesel niet teniet. Misschien wel voor de broeikaspaniek, maar niet voor zover het onafhankelijkheid van arabische staten voor olie betreft - en op langere termijn voor het geval dat de olie compleet opraakt.

Wat dat betreft blijft het gewoon nuttig te zoeken naar een mogelijkheid om autobrandstof te produceren uit andere bronnen dan olie, en zou ik het betreuren als dat stilvalt enkel en alleen omdat het voor de broeikas weinig uitmaakt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Uit het artikel blijkt m.i. niet dat koolzaadverbranding zelf het probleem zou zijn, maar de bemesting en eerder bemeste grond waarop het verbouwd wordt. Geval van oorzaak en gevolg juist definiëren.

Kan koolzaad niet genetisch gemanipuleerd worden?. Zodat deze niet meer of minder afhankelijk is van bemesting?. En dat men het zodanig manipuleert dat de opbrengst met een factor van b.v. 10 toeneemt.

Berichten: 144

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Helly1975 schreef:Uit het artikel blijkt m.i. niet dat koolzaadverbranding zelf het probleem zou zijn, maar de bemesting en eerder bemeste grond waarop het verbouwd wordt. Geval van oorzaak en gevolg juist definiëren.

Kan koolzaad niet genetisch gemanipuleerd worden?. Zodat deze niet meer of minder afhankelijk is van bemesting?. En dat men het zodanig manipuleert dat de opbrengst met een factor van b.v. 10 toeneemt.
Ssshhh. Genetische Manipulatie is een vies woord bij bepaalde groeperingen.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Berichten: 12.262

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Kan koolzaad niet genetisch gemanipuleerd worden?. Zodat deze niet meer of minder afhankelijk is van bemesting?. En dat men het zodanig manipuleert dat de opbrengst met een factor van b.v. 10 toeneemt.
Middels GM aanpassen zodat het minder kunstmest behoeft is misschien best mogelijk... al heeft iedere plant een zekere hoeveelheid mest nodig en kun je dat niet zomaar reduceren. De elementen die in de plant zitten moeten ergens vandaan komen, nietwaar?

Wat de groeisnelheid beperkt: Dat hangt ervan af wat nu de beperkende factor is. Als het gewas van nature langzaamgroeiend is zou dat kunnen, maar koolzaad is juist iets dat heel snel groeit. Ik vermoed dat de beperkende factor domweg (zon)licht is, en daar kun je genetisch niets aan veranderen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Middels GM aanpassen zodat het minder kunstmest behoeft is misschien best mogelijk... al heeft iedere plant een zekere hoeveelheid mest nodig en kun je dat niet zomaar reduceren. De elementen die in de plant zitten moeten ergens vandaan komen, nietwaar?
Ik denk dat een plant niet mest nodig heeft, weet eigenlijk wel zeker van niet. Ik zie wel eens koolzaad groeien in de berm langs de weg. Dus mest lijkt mij geen voorwaarde. Maar ik heb weinig verstand van landbouw. Maar het feit dat men spreekt over kunstmest, lijkt het mij enkel een extra groei stof voor het plantje en geen voorwaarde.
Wat de groeisnelheid beperkt: Dat hangt ervan af wat nu de beperkende factor is. Als het gewas van nature langzaamgroeiend is zou dat kunnen, maar koolzaad is juist iets dat heel snel groeit. Ik vermoed dat de beperkende factor domweg (zon)licht is, en daar kun je genetisch niets aan veranderen.


Ik doelde niet op de snelheid van groei van koolzaad, maar de hoeveelheid "brandstof" (olie) per plantje.

Dit laatste is een voorwaarde voor de haalbaarheid van bio- of PPO brandstof. Het probleem is de opbrengst qua oppervlak. Alternatieve energiebronnen (wind,zon etc.) zijn afhankelijk van de schaalgrootte die wordt toegepast. Ik heb in de volgende topic hierover eens een voorbeeld gegeven t.a.v. het landoppervlak voor België om volledig op een koolzaadolie brandstof te rijden. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...12296&st=40

In bovenstaande link is het trouwens nog leuk om mijn discussie met Brownie te volgen over de opbrengst van het persen van koolzaad t.a.v. de energie die je erin moet stoppen en wat het opbrengt. Ik was hier eerst zeer sceptisch en halsstarrig over, maar uiteindelijk door wat rekenwerk, mijn mening 180 graden moest omdraaien.

Maar om een gewas welke seizoen gebonden is en kwetsbaar als het slechts in een bepaald gebied (weersinvloeden) wordt verbouwd (misoogsten) en de schaalgrootte waarop het dient te gebeuren, blijft helaas een probleem. Daarom bieden alle alternatieve energievormen geen soelaas aan onze energievraag. Alle alternatieve energievormen kunnen niet eens voldoen aan alleen de jaarlijkse stijging van de vraag. Laat staan onze gehele energie consumptie.

Berichten: 12.262

Re: Exit biodiesel uit koolzaad?

Ik denk dat een plant niet mest nodig heeft, weet eigenlijk wel zeker van niet. Ik zie wel eens koolzaad groeien in de berm langs de weg.
Een plant heeft voedingsstoffen nodig, in de regel noemt men alles behalve water en CO2 eigenlijk gewoon 'meststof'. Dat kan bijv. zijn wat er van nature in de bodem zit, maar ook mest uit de stal of kunstmest (denk aan pokon). Een plant kan niet groeien op alleen water zon en CO2, puur omdat er diverse elementen nodig zijn voor het vormen van een plant.

Middels GM het gehalte aan bruikbare olie vergroten is misshien wel mogelijk, in ieder geval tot op zekere hoogte. Andere nuttige modificatie is het verminderen van stoffen die juist bijzonder hinderlijk zijn bij de extractie van die olie.
Maar om een gewas welke seizoen gebonden is en kwetsbaar als het slechts in een bepaald gebied (weersinvloeden) wordt verbouwd (misoogsten) en de schaalgrootte waarop het dient te gebeuren, blijft helaas een probleem.
Het is een tamelijk onhaalbaar verhaal, dat ben ik wel met je eens. Ik heb voor mn studie eens uit moeten zoeken hoeveel oppervlakte je nou eigenlijk moet beplanten om voldoende biobrandstof te produceren voor het nederlandse autopark. Dat kwam als best-case scenario uit op een oppervlakte ettelijke keren groter dan heel nederland, helemaal volgeplant met een gewas als koolzaad.
Victory through technology

Reageer