Programmeren van epicycloïden en hypocycloïden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Programmeren van epicyclo

Hallo iedereen,

Ik wist niet juist waar ik deze topic het best kon plaatsen, onder informatica of onder wiskunde. Ik hoop dat wanneer de topic verkeerd staat de Mods zo vriendelijk willen zijn om hem effe te verplaatsen.

Ik ben bezig aan mijn eindwerk en ik ben momenteel de wiskundige kant van een planetair tandwielstelselaan het bespreken.

Ik zou de banen van deze verschillende tandwielen willen simuleren met een computerprogramma. Ik heb reeds Maple 10 en zou dus willen proberen om dat hier met te verwezenlijken.

Na wat zoekwerk heb ik gevonden dat de banen die ik moet tekenen ook wel Epicycloïden en Hypocycloïden worden genoemd.

Het grootste probleem is dat ik geen vergelijking van zo'n baan ken en dat ik totaal geen ervaring heb met Maple !!

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programmeren van epicyclo

Mijn topic staat precies niet op de correcte plaats want er zijn nog niet zoveel reacties :( !!

Zouden de Mods zo vriendelijk willen zijn deze topic te verplaatsen naar bijvoorbeeld wiskunde ??

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Programmeren van epicyclo

Ik stel voor dat je eerst achter de vergelijking van zo'n baan gaat komen, voordat je het in een pc programma gaat stopppen. Ik verplaats het dus maar naar wiskunde.

Berichten: 251

Re: Programmeren van epicyclo

Ken je parametervoorstellingen?

Als dat het geval is moet je eens de volgende baan plotten en dan zeggen of dat is wat je bedoelt.

x(t) = R Cos(V t) + r Cos(v t)

y(t) = R Sin(V t) + r Sin (v t)

Met bijvoorbeeld R = 5, r = 1 , V = 1 , v = 10

Speel een beetje met de parameters om erachter te komen of dit is wat je zoekt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programmeren van epicyclo

Ja dit is wat ik zoek !! :(

Ik kan overweg met parametervergelijking en heb het ook even in mijn rekenmachine geplot.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Programmeren van epicyclo

Omdat het naast analyse ook wat meetkunde en programmeren is, plaats ik het onder wiskunde algemeen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programmeren van epicyclo

Omdat het naast analyse ook wat meetkunde en programmeren is, plaats ik het onder wiskunde algemeen.
Bedankt voor de moeite TD!!

Kan er mij iemand verder helpen bij het programeren, welke programma, ...

Alvast bedankt !!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programmeren van epicyclo

wat wil je nu juist exact programmeren met maple?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programmeren van epicyclo

Ik zou graag de functie programeren zodat deze geplot wordt en het zou ook leuk zijn indien ik een verband kan vinden tussen de parameter en het tandaantal van mijn planetair tandwielstelsel. Wannneer dit mogelijk zou zijn, dan kon ik deze variabel maken en zo verschillende toestanden van mijn planetair tandwielstelsel simuleren.

Alvast bedankt voor de reacties

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Programmeren van epicyclo

Lees bijv. es http://nl.wikibooks.org/wiki/Maple/Plotten

plot([x(t),y(t),t=0..1]);

zou moeten gaan (x(t) en y(t) moet je wel invullen)
???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programmeren van epicyclo

Oké ik denk wel dat het zal lukken, bedankt voor de hulp!

Reageer