Raadsel in online game

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Raadsel in online game

Hey!

Ik weet niet of ik hier in het juiste onderdeel zit, maar ik waag de gok maar

Mijn broertje speelt een een of ander online spelletje, waarvoor hij een vraag moet beantwoorden. Hij dacht dat ik hem wel kon helpen. Helaas ben ik niet zo goed in dit soort dingen. Nu wil ik wel graag enorm snugger overkomen, dus hoop ik dat iemand hier zin heeft het op te lossen, zodat ik even de blits kan maken

Voor de eventule ijverige personen onder jullie, ik ben wel heel benieuwd hoe je zoiets nou oplost. Dus een uitwerking is meer dan welkom.

Alvast bedankt!

De opgave:
Neopia is a strange little planet. Its gravitational acceleration at its surface is exactly 10.0 metres per second per second, and its diameter is exactly 2100 kilometres.

Also, a completely unrelated fact, Skeiths are able to consume about 0.4 kg of pretty much anything they want to eat, every minute, nonstop.

Assuming that the density of the planet is uniform, and that orbiting bodies don't significantly affect the planet's gravity, how many years will it take one million Skeiths to consume one cubic kilometre of Neopia? Please round up to the nearest year.
[edit door Miels: "Vraagje van een onozel meisje :( , (Sorry als het niet onder wiskunde valt!)" is niet echt een titel die de lading dekt van het onderwerp dat je aankaart, dus dat heb ik aangepast. Gelieve daar de volgende op te letten]

Re: Raadsel in online game

Ai, Engels. Daar haak ik af.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raadsel in online game

het valt eigenlijk onder fysica, wat je zou moet zien te weten te komen is de exacte dichtheid van de planeet, maar de formules ontgaan me

wat je ook nodig hebt is
\(V_{bol}=\frac{4 \pi r^3}{3}\)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Ik kan het wel even voor je vertalen :(

Neopia is een rare kleine planeet. De acceleratie van de zwaartekracht is aan de oppervlakte precies 10m per seconde. De diameter is precies 2100 kilometer.

Skeiths (wat dat dan ook mogen zijn) zijn in staat om 0,4kg per seconde te eten, non-stop.

De dichtheid van de planeet is uniform en (weet ik niet zeker, maar aangezien het toch geen invloed heeft) rondvliegende dingen in de baan rondom de planeet beïnvloeden de zwaartekracht niet.

Hoeveel jaar kost het een miljoen Skeiths om een kubieke kilometer van de planeet op te vreten. Afronden op het dichtsbijzijnde jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raadsel in online game

mss zijn we hier al iets mee
\(F = G \frac{m_1m_2}{r^2}\)
waaruit dan volgt
\(m_1 g_{op die planeet} = G \frac{m_1m_2}{r^2}\)
dan krijgen we uiteindelijk
\(m = \frac{g r^2}{G}\)
nu moeten we zoeken wat het volume is van die 0.4 kg

EDIT: het kan zijn dat ik de bal volledig mis sla
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Ik denk dat ik net een foutje heb gemaakt in de vertaling, omdat er 10m per second per second stond. Dus het moet zijn:

Neopia is een rare kleine planeet. De acceleratie van de zwaartekracht is aan de oppervlakte precies 10m per seconde kwadraat. De diameter is precies 2100 kilometer.

Skeiths (wat dat dan ook mogen zijn) zijn in staat om 0,4kg per seconde te eten, non-stop.

De dichtheid van de planeet is uniform en (weet ik niet zeker, maar aangezien het toch geen invloed heeft) rondvliegende dingen in de baan rondom de planeet beïnvloeden de zwaartekracht niet.

Hoeveel jaar kost het een miljoen Skeiths om een kubieke kilometer van de planeet op te vreten. Afronden op het dichtsbijzijnde jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Raadsel in online game

Heb je wel eerst gegoogled? Het antwoord staat hier onderaan (Nederlandse vertaling: 162 jaar).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Raadsel in online game

dan krijgen we uiteindelijk
\(m = \frac{g r^2}{G}\)
Je bent op de goede weg. Met deze vergelijking kun je de massa van de planeet berekenen. Omdat de diameter bekend is, kun je ook het volume van de planeet berekenen. Daarna is het een eenvoudig kunstje om de dichtheid te berekenen.

Vervolgens bepaal je wat de massa is van 1 kubieke kilometer planeet, waarna je kunt berekenen hoe lang het duurt todat deze massa is opgegeten.

edit: Rogier was sneller.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Heb je wel eerst gegoogled? Het antwoord staat hier onderaan (Nederlandse vertaling: 162 jaar).
Grappig :(

Dus dan is dit de juiste berekening:

Force of attraction between two bodies is Gm(1)m(2)/R^2 where G is the universal Gravitational constant. R is the distance between their centres( for accuracy needed =1/2 diameter of planet)

If m(1) is mass of planet then acceleration due to gravity on this planet will be G(m1)/R^2. So this information will allow you to calculate the mass of the planet if you look up G, and also its density if you divide by the volume of the planet (assuming it is perfectly spherical)

You will then be able to calculate the mass of 1 cubic kilometre of the planet and thus how long it will take for a million people to consume this amount at rate of 0.4 kg/min/person.

G = 6.67300 × 10^-11 m3 kg-1 s-2

Info given Gm(1)/r^2 = 10 M/sec^2 (acceleration due to gravity)

Also given diameter =2100 km so radius = 1050Km

This=1.050* 10^ 6 metres (important this is in metres as acceleration is in M s -2 and units have to be consistent)

So r^2 =1.05^2 * 10^ 12 Sq Metres ^ 2= 1.1025 *10^12 Sq Metres

So m(1) = 10r^2/G = 1.1025*10^13/6.67300 × 10^-11Kg

=1.65218043 * 10^23kg

So this is mass of planet

Volume of planet =4/3 pi r^3. This time using r in kilometres 1.05 * 10^3 Kilometres

r^3 = 1.05^3 * 10^9 = 1.157625 * 10^9 cubic Kilometres

and Volume = V is 4/3 pi r^3 = 4.849677 *10^9 cubic Kilometres

So density of planet is M(1)/V Kilograms per cubic kilometre.

This = 1.65218043 * 10^23/ 4.849677 * 10^9

= 3.4067845*10^13 Kilograms per cubic Kilometre.

So to chomp through 1 cubic kilometre they have to eat

3.4067845*10^13Kilograms

10^6 of them can eat 4*10^5 Kg /min

So takes them 3.4067845*10^13/4 *10^5 mins = 8.51696 *10^7 mins

60 mins in an hr 24 hrs a day 365 days a year.

So 5.256*10^5 mins in a year so = 8.5196*10^7/5.256*10^5 years. =162 years approx.


Kan iemand hier wijs uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Raadsel in online game

jazeker, vraag maar wat je niet snapt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Eigenlijk snap ik er bijna niets van. Om zelf een poging te wagen had ik al een boekje uit mijn middelbare school tijd onderuit een kast getoverd. De formules op zich snap ik wel, maar de verbanden die worden gelegd niet echt, dus laat maar zitten.

Die berekening ziet er best goed uit, dus als hij niet klopt dan heeft mijn broertje pech :(

Het enige waar ik me over verbaas is dat ze zoiets ingewikkelds vragen op een website voor kinderen! Dat is toch gewoon niet te doen!

Harstikke bedankt voor jullie moeite in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Raadsel in online game

jazeker, vraag maar wat je niet snapt
Ik denk niet dat Electrocute er wakker van liggen dat (hij/zij) het niet snapt, het is namelijk voor een game verder te kunnen spelen.

Electrocute is waarschijnlijk momenteel al verder aan het gamen :(

>>>> EDIT: sorry Elektrocute, ik had niet gezien dat je aan het posten was, je broertje is dus verder aan het gamen :(

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Ik zie nu dat hij een foutje heeft gemaakt. Hij heeft met minuten gerekend en niet met seconden als het gaat om de snelheid waarmee er gegeten wordt.

Maar dat kan ik nog wel uitrekenen, denk ik :(

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Raadsel in online game

Dit is eigenlijk natuurkunde :(

Aangezien je een onnozel meisje bent ( :( ): wat is je niveau? of wat is je broers niveau?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 7

Re: Raadsel in online game

Phys schreef:Dit is eigenlijk natuurkunde :(

Aangezien je een onnozel meisje bent ( :? ): wat is je niveau? of wat is je broers niveau?
Ikzelf heb alleen natuurkunde gehad op de havo, de eerste drie jaar. Nu studeer ik journalistiek, dus het ligt wat mij betreft niet helemaal in lijn. Voor de goede orde, héél onozel ben ik niet, maar wel als het gaat om natuurkundige problemen. :(

Mijn broertje zit nu op het vmbo, die snapt er helemaal de ballen niet van. Het mooie is dat ik zijn grote zus blijf en dat hij er dus vanuit gaat dat ik alles weet :grin:

Reageer