Springen naar inhoud

Combineren van herhalingstijden

• Log in om te kunnen reageren

Wortels

Wortels

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2007 - 08:50

Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoekje naar de warmterecords van de afgelopen tijd. Momenteel werk ik met een databestand van maandgemiddelde temperaturen in De Bilt sinds 1851, onder elkaar geplaatst. Om die maanden met elkaar te vergelijken, heb ik voor elke maand het gemiddelde van die maand over een bepaalde referentieperiode eraf getrokken. Hieronder bijvoorbeeld een grafiek van een lopend zevenjarengemiddelde van die maandafwijking. Overduidelijk is de piek in het jaar 2007.
Geplaatste afbeelding
Waarmee ik nu iets wil doen, zijn de herhalingstijden van afzonderlijke warmterecords. Juli, september, herfst en het gehele jaar 2006, januari, de hele winter en april 2007 waren het warmst in 300 jaar. Het is echter nog extremer; de meeste van deze records zijn ook nog eens bijzonder grůte overschrijdingen van eerdere records; het is aan te tonen dat herhalingstjiden van afzonderlijke records in de duizenden jaren lopen. De wereldwijde opwarming van nu +- 1 graad celsius meegerekend, blijven deze records allemaal een herhalingstijd van enkele honderden jaren houden. Nu wil ik dus testen, of er meer aan de hand is dan die ene graad opwarming (dus: of de opwarming hier sneller gaat dan elders, bijvoorbeeld door een plotselinge omslag in algemene circulatie). Mijn nulhypothese is eigenlijk: de warmterecords van 2006 en 2007 waren niet mogelijk geweest in het oude klimaat, met de zoja-vraag: met welke verhoging van het gemiddelde worden deze records wel mogelijk?

Ik wil bijvoorbeeld de herhalingstijd van een bepaalde opeenvolging van warmtes van maanden bepalen. Een logisch begin lijkt me het vermenigvuldigen van 'warmer dan-kansen' van die maanden, b.v. 0,001*0,05*0,8*0,00001 (zeer warme maand na behoorlijk warme maand na niet warme maand na zeeeer warme maand). Maar er moet natuurlijk nog meer gebeuren behalve deze vermenigvuldiging, er moet nog een extra factor achter voor mijn gevoel. Wat moet dat zijn? Mijn kennis van dit soort statistiek is nogal weggezakt... Samenvattend: hoe bepaal ik de percentielkans van een bepaalde opeenvolging van percentielkansen? Afhankelijkheid tussen maanden wil ik graag verwaarlozen; deze is er wel, maar met een 1-stap-autocorrelatie van iets van 0.065 erg klein.

Oh, ik zie dat er ook een subforum bestaat voor statistiek, sorry voor het verkeerd plaatsen, verplaatsen van dit topic is OK natuurlijk.

Veranderd door Wortels, 07 mei 2007 - 08:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures