Springen naar inhoud

Magnetische saturatie

• Log in om te kunnen reageren

Lensos

Lensos

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2007 - 16:42

Het volgende is onduidelijk voor me:
Stel we willen een magnetisatiecurve van een ferromagnetisch materiaal bepalen.
We leggen een uitwendig veld H aan, en we meten het responsveld B. Bij voldoende grote velden krijgen we magnetische saturatie.
Mijn vraag:
Als we over het saturatieveld spreken, is dit dan de grootte van H bij saturatie, of de grootte van B? Sommige sites zeggen het ene, sommige het andere. Kunnen jullie mij helpen?
You and your big words. . .and your small difficult words

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 mei 2007 - 14:50

Als je de magnetisatiekromme bekijkt, dan staat vertikaal de magn.inductie B in Wb/m^2 en horizontaal staat de magn. veldsterkte H in A/m.
Deze magn. inductie B kunnen we splitsen in de inductie
LaTeX
die ook aanwezig is in het vacuum, en de inductie veroorzaakt door de gerichte moleculen ( magneculen)
Deze laatste inductie wordt de magnetische polarisatie M van het ijzer genoemd.
LaTeX
De magnetische polarisatie M zal zijn maximale waarde bereiken, als alle moleculen gericht zijn.
Omdat H onbepaald kan toenemen, zal het quotient M/H weer afnemen en tot nul naderen.
Hieruit volgt dat voor zeer grote veldsterkten
LaTeX
Anders gezegd:
LaTeX
nadert tot 1
In de praktijk gaat men met de magnetisatie slechts zover, totdat een toeneming van H vrijwel geen vergroting van M teweegbrengt.
Men noemt dan het ijzer magnetisch verzadigd.
De waarde van H waarbij de magnetisatie M vrijwel niet meer toeneemt, is dus bepalend.

Dit verhaal komt uit: "Elektriciteit" van Kaart/van Buuren/ Ellerbroek/Meulenbeld/Smitt.
"Natuurkunde voor Hogere Technische Scholen"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures