Veerconstante

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Veerconstante

Ik heb een vraag over de veerconstante. Als je die wilt uitrekenen dan moet je c = Fres/ u doen toch?? en de 2e manier is c=4Pi^2 x m/T^2 ( dus vierpikwadraad maal massaa gedeelt door trillingstijd in het kwadraad)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Veerconstante

De veerconstante is gedefineerd als de kracht die je nodig hebt om een bepaalde veer uit te rekken.

In formulevorm is dat c = F<span style='font-size:6pt;line-height:100%'>res</span>/ u

de 'dimensie' van c is dan ook newton/meter

hang aan een veer een massa.

Als je de veer uittrekt en ineens loslaat. Dan bungelt hij op en neer. Dit is altijd met de zelfde frequentie. Dat noemen ze de resonantie frequentie.

Afbeelding

Deze resonantie frequentie is afhankelijk van verschillende dingen. Waaronder de veerconstante en de massa van het gewichtje.

De functie in de afbeelding is te omschrijven als:

y(t) = A sin(2 π f t)

Waar A de amplitude is en f de frequentie van de trilling.

Van deze frequentie kunnen we dan de veerconstante bereken want f is natuurlijk 1/T Waarin T de periode van de trilling is.

C=4Pi2 x m/T2

Door een trilling aan te brengen kun je dus ook de veerconstante uit rekenen.

Re: Veerconstante

is een veerconstante van 56 mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Veerconstante

is een veerconstante van 56 mogelijk.
Dit kan heel goed.

Nog een manier om de veerconstante te bepalen is om de uitrekking van de veer te plotten tegen de hoeveelheid massa die eraan hangt.

Klein opmerking: het is 56 N / m (eenheden zijn belangrijk!)
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 6

Re: Veerconstante

IK moet een practicum doen voor natuurkunde om de veerconstante te bepalen, nu vraag ik me af welke methode het nauwkeurigste waarde van C weergeeft: C bepalen met behulp van de trillingstijd of C bepalen met behulp van de uitrekking?

Kunnen jullie me helpen om de practicum te kiezen tussen die twee opties; trillingstijd of uitrekking?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Veerconstante

Doe ze allebei en vergelijk :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Veerconstante

Voor de volledigheid: plaatje uit de inleidende post van De Purpere Wolf:

Afbeelding
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer