Springen naar inhoud

Stoommotor maken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Vespakoen

    Vespakoen


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 01:40

[edit door Miels: je persoonlijke achtergrond heb ik verwijderd. Je kan dit beter in het cafe uiteenzetten, in bijv. dit raadje: http://www.wetenscha...p?showtopic=946 ]

Het begon allemaal in de vakanties!
na 1 week lekker op het strand te liggen (samen met mijn ouders of vrienden of wat dan ook) slaat de verveling bij mij altijd toe en verlang in naar mijn beunhok.
ik ga dan toch maar naar de locale tekenboutiek en koop daar wat papier, een podlood en een gum en begin te tekenen.
vaak kwamen hier mechanische tekeningen uit of mijn droom Vespa :(
Maar meestal een 'Stoommotor' maar zit altijd vast op een onderdeel.


Even een snelle tour door mijn idee:

We hebben een krukas met daarop 3 drijfstangen verbonden aan 2 zuigers.
deze gaat in mijn gedachten ronddraaien, je zou denken wat gaat die gekke koen nouw met die 3e drijfstang doen!?
Nou hier komt dus het kleppen systeem op wat zorgt dat inlaat uitlaat word en uitlaat inlaat.
Ik wil het zo efficient mogenlijk doen dus:
Het water wat toegevoegd word koelt eerst mijn cilinders
en het uitlaatgas warmt het water wat in de tank zit een beetje op maar alleen daar waar het waar het water in de tank kouder is dan het uitlaatgas natuurlijk!
Dit is in mijn ogen allemaal zo efficient als kan.


Terug naar mijn probleem:

Het kleppensysteem!
De schriften van school staan vol met ideeen, geen van deze hebben enig potentieel :(
Nu heb ik dus de hulp van jullie nodig.
Ik wil een zo hoog mogenlijk rendement, dus de overgang van inlaat uitlaat naar uitlaat inlaat moet zo klein mogenlijk zijn.
omdat je het niet oneindig klein KUNT maken heb ik dus iets nodig wat zo klein is als bijvoorbeeld 1 zuigerveer dik :cool:
maar dit gaat lastig in zuigervorm dus dacht ik aan een draaiend ding, net als de wankelmotor, dan heb je bijvoorbeeld 2 poorten in een circel en een zuigerveer dat er langs gaat,
maar omdat dit maar op een moment moet gebeuren moet het heel snel gaan,
Bijvoorbeeld: van een tijd stil in eens omslaan (dus van inlaat uitlaat in een keer naar uitlaat inlaat).


In mijn hoofd snap ik het allemaal maar kan het niet goed uitleggen, ik hoop dat jullie als slimme mensen mij precies begrijpen en een goede oplossing kunnen geven!


Alvast bedankt!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Vespakoen

    Vespakoen


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 02:17

Kan mijn vorige bericht niet editen?
Heb even een tekening gemaakt,
wie geeft mij de oplossing voor mijn vraagteken :(

Geplaatste afbeelding

Dit is niet de stoommotor zoals ik hem precies wil, maar wel al grotendeels.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,
duik nu maar mijn bed in!


Alweer bedankt

#3

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 16:28

Ik wil een zo hoog mogenlijk rendement, dus de overgang van inlaat uitlaat naar uitlaat inlaat moet zo klein mogenlijk zijn.
omdat je het niet oneindig klein KUNT maken heb ik dus iets nodig wat zo klein is als bijvoorbeeld 1 zuigerveer dik


Is het mogelijk dit eens beter te verklaren, ik begrijp het niet zo goed !
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#4

Vespakoen

    Vespakoen


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 23:21

Ok ik ga mijn best doen.
Zie hier als eerste wat ik bedoel, dit regelt de omslag van inlaat->uitlaat, die dan ineens verandert naar uitlaat->inlaat.

Geplaatste afbeelding

Ok, dit kan, maar dan moet je iets maken wat op de krukas vast zit wat alleen op het einde de stang naar vorenduwt of terug trekt, dit is natuurlijk geen probleem.

Nu komt het:

Je ziet in de animatie 3 aansluitingen op dat onderdeel, want in mijn 2e reactie het ? moet zijn.
de 1 zit aan de ene kant van de zuiger en de andere aan de andere kant, die wat in het midden zit gaat naar de uitlaat.

in de tekeningen ziten dezen ver van elkaar af, dit zou dus betekenen, dat als hij die 'omslag stoot krijgt' dat in de tijd dat dit gebeurd niks kan gebeuren in de motor en waardoor je dus verlies lijd, je kunt deze poorten natuurlijk heel smal maken en heel hoog, waardoor dit al minimaal is, maar eigenlijk wil ik er helemaal vanaf!
ik dacht dus aan iets draaiends in plaats van de op en af gaande beweging.

en de vraag is nu of jullie zoiets kunnen tekenen, of het onderdeel als in de animatie te optimaliseren.

Beetje wartaal allemaal, maar ik hoop dat het al duidenlijker is.

#5

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2007 - 06:04

Okť ik denk dat ik het begin te begrijpen, het is inderdaad niet echt voor de hand liggend :( .
Ik zou geen roterend systeem aanbrengen zoals bij een conventionele sturing van de in- en uitlaatlklep (nokkenas).
Volgens mij moet je meer in de richting zoeken moet een schuif, zoals aangeduid staat op het filmpje, soms gebruikt men dit ook wel eens bij een brommer, het leuke eraan is dat je de openingen in de schuiven zelf kunt vergroten en zo sneller kan rijden ! :(

Ik ga vandaag eens denken hoe je deze schuiven best kunt aandrijven met behulp van de krukas, ik vrees dat dit niet zo gemakkelijk gaat zijn !
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#6


  • Gast

Geplaatst op 09 mei 2007 - 16:53

daar heb je gelijk in maar dit is geen vloeiende beweging dus je krijgt een soort stoot, dit gaat natuurlijk lekker trillen en snel slijten, want ik wil toch wel een hoog toerental in mijn motor hebben, en niet zoals dat motortje hierboven.
ik denk dat het model als in de animatie niet echt goed is voor een motor als ik wil met een lekker toerental :(
ik zal zelf ook nog maar eens wat proberen,
met die draaiende beweging bedoel ik trouwens geen nokken systeem maar zoalseen wankelmotor laat maar zeggen
met aan de want wat aansluitingen met inlaat en uitlaat etc, dan kun je ook die poorten 'timen' als het ware

#7

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2007 - 19:17

Het systeem van de wankelmotor is inderdaad zonder stoten maar heeft ook wel enkele nadelen denk ik.
Hoe je dit vervaardigen ? Een bestaande wankelmotor slopen voor het gebruik van stukken zal niet lukken denk ik omdat dit niet op jouw motortje gaat passen !
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#8

Vespakoen

    Vespakoen


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 11:02

Jipiie!!!
vanacht bleef een vriend slapen (nee ik ben geen homo) ik werd wakker en hij begon te vertellen over zijn droom)
en toen was ik, ik hem uitgelegd dat ik eindelijk iets wist (waar dit topic dus over gaat) waar ik al lang naar was aan het zoeken, en heb het gelijk even in mn telefoon getypt voordat ik het zou vergeten!

Ik zal dalijk even een 3d modelletje maken om te laten zien.
het enige 'probleem' is dat de flow minder is, maar ik denk dat dit niet erg is als je met druk werkt.

Ik ga even modelleren, zal het zo laten zien!

Ciao..!!

#9

Paul Siemons

    Paul Siemons


  • >100 berichten
  • 193 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 16:51

Nog wat voorbeelden: http://www.keveney.com/Locomotive.html

Mvg,
P.Siemons

#10

Vespakoen

    Vespakoen


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2007 - 16:03

AAahhh gisteren in het cafť beland van daar geen reactie,
Heb het onderdeel in 3d gemaakt, toch blijft het ongeveer het zelfde als de oude, maar dan veel makkenlijker om zelf te maken en misschien wel beter.
Mijn 3d programma is nu de animatie aan het renderen, dat duurt nog een uurtje, dan komt het gifje hierop


Ciao..!!

#11

Ruben01

    Ruben01


  • >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2007 - 16:08

AAahhh gisteren in het cafť beland van daar geen reactie,
Heb het onderdeel in 3d gemaakt, toch blijft het ongeveer het zelfde als de oude, maar dan veel makkenlijker om zelf te maken en misschien wel beter.
Mijn 3d programma is nu de animatie aan het renderen, dat duurt nog een uurtje, dan komt het gifje hierop
Ciao..!!


Op cafť daar heb je meestal de meeste inspiratie voor zo'n zaken :( .
Ik ben benieuwd naar je tekening.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

#12

Marcog

    Marcog


  • >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2007 - 16:08

zelf zou ik gaan voor een soort stoomturbine, is veel betrouwbaarder, en levert een constant toerental.

een paar problemen waar je tegenop zou kunnen lopen bij je ontwerp.
je moet ervoor zorgen dat er nauwelijks watervorming komt in de cilinder.

Ook moet je demi-water gebruiken, omdat anders je onderdelen gaan vastroesten.
het beste kun je dus een gesloten systeem gebruiken, want demi-water is nogal duur.

hier mijn ontwerp.

rood=stoom
blauw=water
Geplaatste afbeelding


even een korte uitleg.

Water word verwarmd, en oververhit.
De stoom gaat door je turbine/cilinders heen.
Daarna gaat het in de condensor, waar de stoom condenseerd en de druk verlaagd wordt, dit om een grote drukval te krijgen over je turbine (positief voor het rendement).
Als je voor een Cilinderontwerp gaat, dan heb je geen condensor nodig.
daarna ga je via een pompje terug naar je ketel.
Je (uitlaatgassen) worden weer in het systeem gestopt, waardoor je geen verliezen krijgt van je gassen.

het enige probleem waar je mee te maken zou kunnen krijgen met je cilinders is dat het nogal een schokkerig ridje zou kunnen worden. Zelf heb ik op mijn stage (petrochemie) een paar van die kleine pompen gezien, en deze maakten nogal veel lawaai, en waren niet echt constant.

Ik probeer even wat informatie over zo'n soort pomp te vinden, misschien voeg ik dat later toe, (hoe het ontwerp in elkaar zit), zelf zou ik voor een turbine gaan.

#13


  • Gast

Geplaatst op 22 mei 2007 - 18:57

wouw, dat ziet er echt heel vet uit allemaal ( in mijn ogen dan, want helemaal precies snap ik het niet) !!!
zocht de site van je zus, toen kwam ik hier op...
Met tecchniek ben ik niet zo handig, maar als je hem ooit wilt verven of spuiten,j(e droom vespa)
,dat kan ik namenlijk wel, dan wil ik je wel helpen!

Groetjes,
buurmeisje





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures