een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

een vraagstuk van m'n wiskunde PO

als je weet dat 1+ 1/4 + 1/9 + 1/16 + 1/25 +...= pi-kwadraat /6

bepaal dan 1 + 1/9 + 1/25 + 1/49 + 1/81 + .... =

A pi-kwadraat /7

B pi-kwadraat /8

C pi-kwadraat /9

D pi-kwadraat/10

E pi-kwadraat/12

Berichten: 67

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Ik gok op E : pi-kwadraat/12, maar zoals je ziet het is gokken hé :shock:

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

land_of_spirits schreef:als je weet dat 1+ 1/4 + 1/9 + 1/16 + 1/25 +...pi-kwadraat /6

bepaal dan 1 + 1/9 + 1/25 + 1/49 + 1/81 + .... =

A pi-kwadraat /7

B pi-kwadraat /8

C pi-kwadraat /9

D pi-kwadraat/10

E pi-kwadraat/12
Dit niet gewoon de vraag? , wil je nou de uitkomst hebben of a,b,c,d,e op de puntjes hebben?

1 + 1/9 + 1/25 + 1/49 + 1/81 + A = 2.593808439

1 + 1/9 + 1/25 + 1/49 + 1/81 + E = 2.006331987

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Ik gok op E : pi-kwadraat/12, maar zoals je ziet het is gokken hé :shock:
Ik waardeer ieders hulp, maar ik kan je nu iig al zeggen dat jouw antwoord niet goed is..kijk maar...pi-kwadraat/12 is KLEINER dan 1.

1 + 1/...etc moet groter zijn dan 1...dus kan dat antwoord al niet.

Maar kan iemand me zeggen wat het dan moet zijn? IK had ook graag een berekening erbij.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Met enige schatting kom ik tot pi²/8, want de tweede reeks is gewoon de eerste reeks min 1/4 + 1/16 + 1/36 + 1/64 + 1/100 + 1/144 +...

dus de uitkomst moet dichtbij pi²/6 - 0.37584722222 liggen, en van de onderstaande antwoorden, ligt pi²/8 het dichtst hierbij.

Al denk ik wel dat de eerste reeks nooit pi²/6 kan uitkomen... dus de opgave is al wat vreemd.
You can't predict a fool's behaviour

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

T-reg schreef:Met enige schatting kom ik tot pi²/8, want de tweede reeks is gewoon de eerste reeks min 1/4 + 1/16 + 1/36 + 1/64 + 1/100 + 1/144 +...

dus de uitkomst moet dichtbij pi²/6 - 0.37584722222 liggen, en van de onderstaande antwoorden, ligt pi²/8 het dichtst hierbij.

Al denk ik wel dat de eerste reeks nooit pi²/6 kan uitkomen... dus de opgave is al wat vreemd.


Ik dank je voor je uitleg, aangezien dit inderdaad is wat we nodig hebben. Kun je nader toelichten waarom je met de eerste reeks nooit op pi²/6 kan uitkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Ik heb geen idee hoe hij daarbij komt, want die reeks convergeert zeker wel naar pi^2 / 6!

Afbeelding

Leuk linkje: http://www.pisquaredoversix.force9.co.uk/

En een hele zwik formele bewijzen (kies er maar eentje): http://www.maths.ex.ac.uk/~rjc/etc/zeta2.pdf
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Nou ja je hebt verschillende benaderingswijzen voor het probleem.

Je kunt naar de verschillen tussen de eerste met limiet pi^2/6 kijken. deze gaat in zijn volledigheid van alle normale getallen uit.

De tweede reeks met nog onbekende limiet gaat enkel uit van de oneven getallen. Je kunt dus ook bekijken naar welke limiet het verschil tussen de twee rijen gaat.

Je kunt het uiteraard ook intikken op de zakjapanner. Dit behoeft geen verdere uitleg lijkt me. Iedereen zal toch wel tot de conclusie komen dat de antwoorden C, D en E meteen afvallen. Om het evne wat beter te "zien":

pi^2/7 = ca. 1.40994349

pi^2/8 = ca. 1.23370055

Het mest plausibele antwoord hieruit lijkt me toch wel Antwoord B, alhoewel ik nog geen echte moeite heb gedaan voor een bewijs ofwel zelf te maken ofwel op te zoeken.

Er rees bij mij zelfs de vraag: oké de eerste rij is een bekend met een beroemde limiet, maar de tweede ook?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Potverdikkie, ik zoek meteen na het posten van de bovenstaande post in Google en wat vind ik:

(PI2)/8 = 1/12 + 1/32 + 1/52 + ...

(PI2)/24 = 1/22 + 1/42 + 1/62 + ...

Ook wel beter bekend als: Lord Brouncker's Formula

Nou ja oké dan, duidelijk wat het antwoord moest zijn! B dus.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 718

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Het is vrij simpel. De oorspronkelijke rij kun je opvatten als de som van even termen plus een som van oneven termen. Als je weet dat de totale som ;) 2/6 oplevert dan kun je met weinig moeite inzien dat de som van de even termen kan worden omgevormd naar de som van de totale rij gedeeld door 4.

De som van de oneven termen is dus :?: 2/6 - ;) 2/24= :shock: 2/8.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Zoals je het stelt klinkt het simpel, maar waarom gedeeld door 4? Ik zou verwachten gedeeld door 2 of een ander getal kan ook. Waarom zie je zo snel 4?

Of ben ik even niet wakker?
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Berichten: 718

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Math schreef:Zoals je het stelt klinkt het simpel, maar waarom gedeeld door 4? Ik zou verwachten gedeeld door 2 of een ander getal kan ook. Waarom zie je zo snel 4?

Of ben ik even niet wakker?
De oorspronkelijke reeks bestaat uit termen 1/k2 De even termen zijn dus te schirijven als 1/(2k)2=1/4*(1/k2) ofwel:

1/4+1/16+1/36+1/64+1/100...=1/4*(1+1/4+1/9+1/16+1/25...)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Duidelijk. Scherp gezien trouwens!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: een vraagstuk van m'n wiskunde PO

Ik heb geen idee hoe hij daarbij komt, want die reeks convergeert zeker wel naar pi^2 / 6!
Inderdaad, even in de war gebracht door mijn intuïtie...
You can't predict a fool's behaviour

Reageer