Springen naar inhoud

Achteruit en dan vooruit

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 mei 2007 - 19:24

In het station staat een lange trein.Hij rijdt eerst even achteruit om dan vooruit te rijden. Waarom doet hij dit?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 19:39

Dit komt me nog niet bekend voor.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 mei 2007 - 20:06

Ik heb ook geen idee of het zo is, maar ik kan me voorstellen dat het gedaan wordt om gebruik te maken van de speling in de verbindingen tussen de wagons. Door eerst iets naar achter te duwen worden de wagons wat dichter tegen elkaar aan geduwd. Als de locomotief vervolgens weer vooruit rijdt, kan hij een klein beetje snelheid maken voordat de volle last meegesleurd moet worden. En dat dat nuttig is, heeft dan weer te maken met het overwinnen van die 'hobbel' van statische wrijving wanneer een object vanuit stilstand in beweging moet worden gebracht.

Maar goed, bovenstaande is maar een gok. Geldt dat statische-wrijving probleem wel voor gelagerde treinwielen? Dus dat er een grotere kracht voor nodig is om 'm vanuit stilstand op gang te krijgen dan die nodig is om de trein bij een zeer lage snelheid gaande te houden?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 mei 2007 - 20:11

Waarom zou dat persé iets met wrijving te maken moeten hebben? Wat weegt zo'n wagon? Een ton of tien? Eerst dertig ton nét op gang, (loc plus eerste wagon), dan steeds een wagonnetje erbij tot alles op gang is? Belasting lijkt me gemiddeld een stuk minder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 mei 2007 - 20:22

Nou ja, ik vroeg me dus af of het volgende grafiekje ook van toepassing is op treinwielen en -lagers:

Geplaatste afbeelding
(bron: http://ffden-2.phys....ictiongraph.JPG )

Als je alle wagons tegelijk in diezelfde toestand op gang moet krijgen, is dat piekje heel wat hoger dan wanneer je ze voor iedere wagon net na elkaar laat plaatsvinden.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2007 - 21:08

Ik denk dat je de grafiek ook voor treinwielen kan toepassen.

Waarom zou dat persé iets met wrijving te maken moeten hebben? Wat weegt zo'n wagon? Een ton of tien? Eerst dertig ton nét op gang, (loc plus eerste wagon), dan steeds een wagonnetje erbij tot alles op gang is? Belasting lijkt me gemiddeld een stuk minder

Ik denk dat wrijving toch geen onbelangrijke factor is bij deze situatie, een trein heeft namelijk een zeer kleine wrijving (wrijvingscoëfficient van staal op staal is zeer klein). Een te kleine wrijvingscoëfficient wil zeggen dat de trein gaat doorslippen. Daarom kan een trein zeer slecht een helling op rijden! Het zal dus ook wel iets met wrijving te maken hebben bij het vertrek van een trein.
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 08 mei 2007 - 21:16

De statische wrijving van de wielen op de rails is geen probleem bij dit wegrijden: het contactpunt van de wielen op de rails slipt namelijk (normaal gesproken) nooit, of de trein nu rijdt of stilstaat. Het is de statische wrijving in de lagers van de assen die volgens mij het probleem zou kunnen zijn bij het direct wegrijden - als het hele statische-wrijvingsverhaal uberhaupt het probleem is natuurlijk.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 mei 2007 - 22:32

Wat weegt zo'n wagon? Een ton of tien? Eerst dertig ton nét op gang, (loc plus eerste wagon), ....

Beetje krap ingeschat.
Personenrijtuig: 40 ton. Volgeladen goederenwagen kan wel 60 ton zijn. Locomotief tussen 80 en 100 ton.

Terugzetten en dan vooruit rijden doen ze inderdaad wel eens bij goederentreinen. Daarbij maken ze gebruik van de speling in de koppelingen om de trein wagen voor wagen op gang te helpen. En dat heeft weer te maken met de statische wrijving. Veel aslagers zijn nl. glijlagers. Als die stilstaan zakken ze door hun oliefilm en dat veroorzaakt dat de statische wrijving veel groter is dan de rijdende wrijving.

Bij personentreinen werkt deze truc overigens niet. Die zijn zo strak gekoppeld dat alle rijtuigen vrijwel gelijktijdig op gang komen. Maar die treinen zijn meestal lichter dan goederentreinen.

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2007 - 06:05

Beetje krap ingeschat.
Personenrijtuig: 40 ton. Volgeladen goederenwagen kan wel 60 ton zijn. Locomotief tussen 80 en 100 ton.

Terugzetten en dan vooruit rijden doen ze inderdaad wel eens bij goederentreinen. Daarbij maken ze gebruik van de speling in de koppelingen om de trein wagen voor wagen op gang te helpen. En dat heeft weer te maken met de statische wrijving. Veel aslagers zijn nl. glijlagers. Als die stilstaan zakken ze door hun oliefilm en dat veroorzaakt dat de statische wrijving veel groter is dan de rijdende wrijving.

Bij personentreinen werkt deze truc overigens niet. Die zijn zo strak gekoppeld dat alle rijtuigen vrijwel gelijktijdig op gang komen. Maar die treinen zijn meestal lichter dan goederentreinen.

Deze verklaring kan ik mij wel bij aansluiten!!
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 mei 2007 - 08:57

Ik denk niet dat het iets met wrijving te maken heeft. Er is een bepaalde wrijving, die wrijving verandert toch niet door een beetje achteruit te rijden.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 09 mei 2007 - 09:29

Kotje, het gaat om het niet tegelijk laten optreden van de maximale statische wrijving voor alle wagons.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 mei 2007 - 05:56

Zou het niets kunnen te maken hebben met de traagheidswet van Newton?

Rov

Rov

• >1k berichten
  • 2242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 07:54

Zou het niets kunnen te maken hebben met de traagheidswet van Newton?

Die link zie ik niet? De uitleg van Brinx lijkt me het meest waarschijnlijk. Misschien zitten we er totaal langs en kan je eens mailen naar de mensen van de nmbs.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 10 mei 2007 - 09:13

Ik denk bv. aan het volgende:
De locomotief rijdt achteruit en rijdt dan vooruit en voelt niet direct de andere wagons, hij heeft dus al een snelheid als hij de andere wagons voelt, die nu ook in beweging komen en door de wet van de traagheid in beweging willen blijven.
Ik denk hierbij ook aan een zwaar geladen kar getrokken door een paard. Paard beetje achteruit dan vooruit en de boel komt in beweging. Moest het vertrekken in volledig gespannen toestand zou het niet gaan of veel moeilijker. Bij een trein zouden de wielen van de locomotief zelfs misschien gaan slippen.
Dus voor mij wet van de traagheid: iets dat een bepaalde toestand van beweging(eventueel rust) heeft wil die toestand bewaren.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 10 mei 2007 - 09:52

Kotje's punt lijkt me complementair met het punt van de statische wrijving: inderdaad wordt de traagheid van de reeds bewegende wagons gebruikt om de volgende wagon in beweging te krijgen. De schokbelasting die een plotseling trekkende wagon uitoefent op een nog stilstaande wagon is dan voldoende om de 'hobbel' van de statische wrijving van die volgende wagon te overwinnen.

Leuk, er zouden dus twee effecten mee kunnen spelen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures