Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Ik heb een Philips Blackline S (28PT530A/00) TV en een Digital RC5991 universele afstandsbediening. Nu is m'n beeldformaat om onduidelijke redenen ineens gewijzigd; het beeld is nu breder en minder hoog (waarschijnlijk is het beeldformaat van 4:3 naar 16:9 gegaan, waarbij links en rechts een stukje beeld is weggevallen). Heeft iemand enig idee hoe ik het beeldformaat weer terug kan zetten?

De klantenservice van Philips vertelde me dat je daar de originele afstandsbediening voor nodig hebt, of een universele afstandsbediening met modelnummer SRP620. Deze afstandsbedieningen kosten elk ongeveer 25 euro, dus dat vind ik een beetje onzin, aangezien ik de TV ook maar gekregen heb, en met m'n huidige afstandsbediening (de Digital RC5991) kan ik verder alle normale functies van de TV bedienen. Aangezien het beeldformaat zonder de orginele afstandsbediening is gewijzigd, lijkt het mij niet meer dan logisch, dat het beeldformaat ook zonder de originele afstandsbediening weer teruggezet kan worden.

Van de Digital RC5991 afstandsbediening heb ik geen handleiding kunnen vinden, en van ongeveer de helft van de symbooltjes op die afstandsbediening snap ik helemaal niks. Wie kan mij verder helpen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Voor de duidelijkheid: is dit de afstandsbediening die je hebt?

Afbeelding
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Misschien wat voorbarig, maar het linkerknopje op de een-na-onderste rij lijkt me het 'widescreen toggle' knopje.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Denk je? Volgens mij is dat de knop waarmee je een teletekstpagina kan vastzetten.

Jammergenoeg kan ik niet alle knopjes duidelijk zien, en dit is de grootste afbeelding die google kon leveren.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Voor de duidelijkheid: is dit de afstandsbediening die je hebt?
Ja, klopt. En dat knopje links op de ena onderste rij is inderdaad voor het vastzetten van teletekstpagina's. Ik neem aan dat alle gele knopjes/symbooltjes voor teletekst bedoeld zijn?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Volgens mij wel ja. Was iig ook bij een (verschrikkelijke oude inmiddels overleden) Philips TV in mijn oude studentenhuis.

Ik zie trouwens op de 4e rij van onder, 3e van links twee icoontjes die op een beeldscherm lijken, klopt dat? Wat doen die?

(trial and error, hoe onwetenschappelijk kun je zijn? :( )
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Ik zie trouwens op de 4e rij van onder, 3e van links twee icoontjes die op een beeldscherm lijken, klopt dat? Wat doen die?
Geen idee. Het power/standby-lampje van de TV verkleurt wel als je op een van die knopjes duwt, maar verder verandert er nul komma niets nada riente pas du tout...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Ik heb ook nog zo'n RC5991 met handleiding. Ik heb hem al minstens 15 jaar en gebruik hem nog dagelijks vanwege z'n robuustheid. Ik denk niet dat in die tijd al 16:9 beeldformaat voor TV bestond en in de handleiding staat er dan ook helemaal niks over. Geen enkel knopje is daarvoor bedoeld. Het door Ger genoemde knopje met twee icoontjes is voor "Stroboskopische weergave" en "Crispening" wat in het Duits "Konturverstärkung" heet. Ik heb geen flauw idee wat het betekent en op mijn huidige TV (5 jaar oude Philips Matchline) doet het niks.

Het infraroodsignaal wat je TV omgezet heeft kan natuurlijk ook van een ander apparaat afkomstig geweest zijn: afstandsbediening van Video of DVD, of van optische muis of draadloos PC toetsenbord en muis, of .... weet ik veel. Mijn huidige TV schakelt heel af en toe geluid aan of uit of van stereo naar mono zonder dat ik begrijp waarom. Het is ook wel eens voorgekomen dat hij zomaar van zender versprong dus blijkbaar is dat bij een Philips TV nogal gevoelig. Er zal wel niks anders op zitten dan bij iemand in je omgeving even een recente Philips afstandsbediening te lenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Ik heb ondertussen de afstandsbediening van m'n ouders even geleend (Philips SRB520) en met behulp daarvan kan ik inderdaad het beeldformaat wijzigen van 4:3 naar 16:9.

MAAR... Dat lost gek genoeg het probleem niet op... :( Alleen de hoogte verandert als je een ander beeldformaat selecteert. De breedte van het beeld verandert niet. Dat betekent in mijn geval dus, dat het beeld nog steeds niet volledig zichtbaar is (links en rechts is een gedeelte van het beeld nog steeds niet zichtbaar).

Ik had een paar dagen geleden de TV gebruikt voor een filmavondje op een andere lokatie. Ik had toen ook m'n Sony DVP NS585P DVD-speler met Sony RMT-D166P afstandsbediening meegenomen en daar weer aangesloten. Ik heb allerlei menu's van m'n DVD speler doorlopen, maar kan daar ook niks bijzonders vinden.

Het is echt zwaar irritant want soms mis ik een gedeelte van de ondertiteling. Nou is m'n engels wel goed, maar het blijft irritant :sad:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Re: Beeldformaat tv plotseling gewijzigd

Hey Zpiderman,

Ik heb hetzelfde probleem als jij. Na zoeken op internet kwam ik hier uit.

Ik heb een philips black line waarbij de resolutie is veranderd. Bij mij is ook

een deel van het beeld links en recht weggevallen. Ik gebruik m'n tv vaak voor het afspelen

van films op de pc. Ik gebruik hiervoor een s-video kabel. Ik heb het idee dat het hiermee

te maken heeft. M'n tv corrigeert het alleen niet zodra er loskoppeling van de pc is.

Zo zie ik bijvoorbeeld het groene cijfer voor het kanaal of het mute-teken deels.

Heb jij inmidsdels een oplossing?

Reageer