Stappenplannen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 127

Stappenplannen

Hallo wetenschapsforummers,

Over een paar weken wordt het VWO examen scheikunde1 afgenomen, ik zal hier ook aan deelnemen. Ik vraag mij nu af of iemand handige tips/trucs kent om bepaalde rekensommen of vergelijkingen op te lossen. Meestal kan ik zelf wel de opgaven oplossen, maar sommige stappenplannen/geheugensteuntjes zijn nooit aan ons geleerd.

Het oplossen van een redox-totaalvergelijkingen die niet in BINAS staat is naar mijn weten het enige stappenplan wat ik van mijn leraar geleerd heb:

1) Begin + eindstoffen noteren

2) Links en rechts van de pijl de atoomgroepen van begin en eindstoffen gelijk maken

3) O-tekort wegwerken met H2O

4) H tekort wegwerken met H+

5) Lading links en rechts van de pijl gelijk stellen m.b.v e-

Ook voor gaswetten en titraties schijnen dit soort stappenplannen te bestaan, maar die heb ik nooit op school gehad :( ??: . Zijn er mensen hier die mij tips kunnen geven?

alvast bedankt,

Eric
Lawamena hitihala lawamena haulala

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Stappenplannen

Wat ik altijd doe is:

1: Vraag analyseren en vertalen. Dus de bekende waardes noteren, met juiste symbolen en eenheden.

2: Alles uitdrukken in standaard SI eenheden (Indien van toepassing)

3: Blokschema maken (kan natuurlijk per vraag verschillen)

4: Balans opstellen

5: Wat weet ik wat heb ik nodig. En op wat voor manier kan ik achter de gegevens komen die ik nodig ben. Dus dan per onderdeel weer formules en of blokschema's opstellen en dan langzaam naar het antwoord toewerken.

Een algemeen stappenplan plaatsen lijkt mij lastig omdat je verschillende type vragen hebt. Een reactievergelijking pak je weer anders aan dan het opstellen van een balans.

Belangrijk is wel dat je goed leest, de gegevens rustig analyseerd en niet te snel het antwoord opschrijft. Je zult het op school vaak genoeg gehoord hebben. De weg naar het antwoord is minstens zo belangrijk als het antwoord zelf. Als je iets niet weet schrijf gewoon zoveel mogelijk op.

SUCCES

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: Stappenplannen

de stappen bij redoxreacties zijn.

1) vreemde atomen kloppend maken (vreemde atomen zijn alle atomen behalve O en H

2) totaal oxidatiegetal van vreemde atomen links en recht van de pijl bepalen

3)maak totaal oxidatiegetal links en rechts van de pijl kloppend met elektronen.

4) maak de ladingbalans kloppend met H3O+

5) maak de zuurstofbalans kloppent met H2O

6)controleer de H balans (als je het goed hebt gedaan is deze vanzelf goed)

zo hebben wij het geleerd

groetjes roosje

Berichten: 127

Re: Stappenplannen

roosje schreef:de stappen bij redoxreacties zijn.

1) vreemde atomen kloppend maken (vreemde atomen zijn alle atomen behalve O en H

2) totaal oxidatiegetal van vreemde atomen links en recht van de pijl bepalen

3)maak totaal oxidatiegetal links en rechts van de pijl kloppend met elektronen.

4) maak de ladingbalans kloppend met H3O+

5) maak de zuurstofbalans kloppent met H2O

6)controleer de H balans (als je het goed hebt gedaan is deze vanzelf goed)

zo hebben wij het geleerd

groetjes roosje
Daar zit dan wel een verschil in, wij gebruiken namelijk gewoon H+ dus zonder die O, maar op deze manier moet het ook gewoon uitkomen denk ik, iig bedankt!
Gosse schreef:Wat ik altijd doe is:

1: Vraag analyseren en vertalen. Dus de bekende waardes noteren, met juiste symbolen en eenheden.

2: Alles uitdrukken in standaard SI eenheden (Indien van toepassing)

3: Blokschema maken (kan natuurlijk per vraag verschillen)

4: Balans opstellen

5: Wat weet ik wat heb ik nodig. En op wat voor manier kan ik achter de gegevens komen die ik nodig ben. Dus dan per onderdeel weer formules en of blokschema's opstellen en dan langzaam naar het antwoord toewerken.

Een algemeen stappenplan plaatsen lijkt mij lastig omdat je verschillende type vragen hebt. Een reactievergelijking pak je weer anders aan dan het opstellen van een balans.

Belangrijk is wel dat je goed leest, de gegevens rustig analyseerd en niet te snel het antwoord opschrijft. Je zult het op school vaak genoeg gehoord hebben. De weg naar het antwoord is minstens zo belangrijk als het antwoord zelf. Als je iets niet weet schrijf gewoon zoveel mogelijk op.

SUCCES
Inderdaad dit is wel het algemene plan van aanpak, als je je daar goed aan houdt moet alles in theorie goed komen. :cool:
Lawamena hitihala lawamena haulala

Reageer