Cd's "laden en lossen"

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Cd's "laden en lossen"

Heb Windows XP met brander,ook dig.fotocamera.

Als ik fotos heb geladen op mijn CD en ik wil in een later stadium aanvullen krijg ik de mededeling,dat de aanwezige bestanden worden gewist.

Mijn leverancier deelde mede dat CD-R dit deed,maar CD-RW niet.

Ik werkte echter met een CD-RW en kreeg toch die mededeling.

Hoe werkt het nu wel,blijkbaar niet als bij een floppy,waar je een bestand kunt aanvullen/wijzigen en er niets aanwezigs wordt gewist,behoudens de wijzzigingen.

En hoe werkt het bij CD's met aanwezige back-up's waarbij je aanvullingen dan wel wijzigingen wilt toevoegen?

Graag info van deskundologen,ik zit heftig te klojen ermee door de variabele info van niet desko's!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Cd's "laden en lossen"

Een CD-R kan per definitie geen bestanden wissen. De R staat voor recordable, de RW voor rewritable.

Als het op een CD-R staat, kan je het er niet afkrijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Cd's "laden en lossen"

DePurpereWolf schreef:Een CD-R kan per definitie geen bestanden wissen. De R staat voor recordable, de RW voor rewritable.

Als het op een CD-R staat, kan je het er niet afkrijgen.
Jawel, dat lukt wel... Als je bestanden of foto's aan een reeds gebrande CD-R of CD-RW wilt toevoegen, kan dat (in elk geval bij CD-R) alleen als je bij de eerste keer branden hebt aangegeven of je al dan niet multi-sessie wilt gebruiken. Als je voor multi-sessie hebt gekozen, kun je later dus extra bestanden aan de gebrande CD toevoegen (als er tenminste nog voldoende ruimte op die CD over is). Ik neem aan dat CD-RW standaard multi-sessie o.i.d. gebruikt, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Als je aan een reeds (met multi-sessie) gebrande CD bestanden wilt toevoegen, moet je kiezen voor de optie 'verder gaan met multi-sessie' (deze optie kan natuurlijk anders luiden, afhankelijk van het brand-programma wat je gebruikt; ik gebruik zelf Nero). Vervolgens kan je op een gegeven moment de vraag worden gesteld, met welke sessie je verder wil gaan (als je twee of meerdere keren op diezelfde CD gebrand hebt). Je moet dan de juiste sessie selecteren. Als je een verkeerde sessie klikt (of misschien zelfs helemaal geen sessie selecteert), heb je grote kans dat je de reeds gebrande bestanden kwijt bent. Dat wil niet zeggen dat je dan extra ruimte op de CD krijgt om te branden (zoals bij het wissen van bestanden op de harde schijf), maar de bestanden op die CD kun je dan niet meer benaderen.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 4.502

Re: Cd's "laden en lossen"

Al vast bedankt Purper en Spider,ik wacht op verdere RW-info;ik werkte met RW en die gaf dus problemen!

Reageer