Ademhaling(energie)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

Ademhaling(energie)

ik ga hier efjes een tekstje typen,kunnen jullie dit eens lezen en zeggen wat er al dan niet klopt of beter kan. ( de tekst is zeker niet in detail, ik heb het afgeleid aan hand van schema uit mijn bio boek, ik heb dit nodig bij mijn eindwerk over krokodillen)

Wanneer we een inspanning leveren gaan we glucose omzetten in pyrodruivenzuur.

Hierbij komt al wat energie vrij. Maar om nog verder energie bij te krijgen hebben we zuurstof nodig in het bloed zodat de citroenzuurcyclus en de terminale oxidatieketen kunnen doorgaan. Hierbij komt telkens ook energie vrij ( ADP +P -->ATP)

Als er geen zuurstof aanwezig is kan de citroenzuurcyclus en terminale oxidatieketen niet doorgaan waardoor er weinig energie is. Er wordt dan melkzuur gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ademhaling(energie)

Zo snel kan ik je iig al zeggen dat je niet moet spreken over P, maar over Pi.

Noot1: Fructose 6P => Fructose 1,6 BP vergt ATP (onder invloed van fosfofructokinase.

Noot2: GAP => 1,3 BPG onder invloed van GAPdehydrogenase en een conversie van Pi +NAD+=> H+/ + NADH.

Over het algemeen is je tekst inhoudelijk inorde. Ik vraag me wel af waar je deze voor nodig hebt, aangezien je nogal kort door de bocht gaat. In de CZC treedt geen ADP +Pi => ATP op om zo energie rijke bindingen te faciliteren. GTP, FADH2 en NADH worden wel geproduceerd in de CZC.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 321

Re: Ademhaling(energie)

Ik heb deze tekst nodig voor mijn einwerk

zit in het 6de middelbaar en doe eindwerk over krokodill

het is zo dat ik een bepaald schema kort zou moeten kunnen uitleggen wanneer er een vraag over gesteld wordt

aangezien mijn eindwerk gaat over krokodillen en niet over ademhaling, of ATP of iets in die aard moet ik het ook niet in detail kunnen uitleggen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ademhaling(energie)

Dan zou ik toch nog even naar het onderstaande plaatje kijken. Als je gaat spreken over ATP wat gevormd wordt in de CZC dan ben je leugens aan het verkondigen. Wel worden er energie rijke binden gemaakt. En inderdaad bij zuurstof te kort zal lactaat worden gevormd.

Afbeelding
"Meep meep meep." Beaker

Re: Ademhaling(energie)

in de tekening wordt nix gezegd wat er later gaat gebeuren met de NADH en FADH

al die NADH en FADH's worden in een 3e fase nog eens gebruikt om ADP+P om te vormen tot ATP (als ik mij nog goed herinner heb je voor deze reactie ook zuurstof nodig en krijg je buiten ATP ook nog water), en in die fase krijg je het meeste energie, met 1 molecule glucose kan je 38 ADP+P omzetten in 38 ATP, 34 daarvan krijg je maar pas in de 3e fase (+ 2 in de eerste fase en 2 in de tweede)

als er te weinig zuurstof aanwezig is, zal je 2e en 3e fase stoppen en zit je met melkzuur en heb je nauwelijks energie (2 ATP t.o.v 38ATP)

Berichten: 321

Re: Ademhaling(energie)

wanneer zuurstof afwezig is en je krijgt nog 2 ATP dan komt deze toch van het omzetten van glucose naar pyrodruivenzuur?

Berichten: 704

Re: Ademhaling(energie)

deze ATP komt geheel uit de glycolyse (lees je schema er nog maar eens op na). Vergeet dan niet dat je in de glycolyse 2x glyceraldehyde-3-fosfaat krijgt gevormd en dus 2 C3-verbindingen. Netto levert dat dus een winst op van 2 ATP (2 ATP in en 2x 2ATP uit). Daarnaast vindt omzetting van pyruvaat in lactaat plaats om je co-substraat NAD+ terug te vormen zodat de glycolyse kan blijven verlopen.

als je hier je eindwerk over schrijft ben je er echter nog niet met dit verhaal, want de lever gaat in deze situatie ook een belangrijke rol spelen bij de productie van glucose uit lactaat (de Cori-cyclus)

Reageer