Achternaam van invloed op wetenschappelijke carrière

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Achternaam van invloed op wetenschappelijke carri

In de economische wetenschappen is het gebruikelijk om bij wetenschappelijke artikelen met meer dan één auteur hun namen in alfabetische volgorde te noemen. Dit is voordelig voor wetenschappers wiens achternaam begint met een van de eerste letters van het alfabet.


Lees meer ... Universiteit van Amsterdam
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Achternaam van invloed op wetenschappelijke carri

Zou het nu echt zo moeilijk zijn om de artikelen te indexeren op de naam van alle auteurs? En referenties verwijzen naar een artikel -- niet naar een specifieke auteur -- waarom ze dus dan niet alle auteurs meenemen in de citeer score is mij ook niet helemaal duidelijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Achternaam van invloed op wetenschappelijke carri

Gelukkig is dat anders in de technische wetenschappen.

Daarvoor geld de regel (al is deze niet mondiaal, of ergens neer geschreven, of algemeen geaccepteerd, of altijd aangehouden:)

Regel 1: De eerste schrijver is de persoon die daadwerkelijk het schrijven doet, als er meerdere schrijvers zijn, dan is het de persoon die alles bijelkaar zet, edit, en opstuurt.

Regel 2: De laatste schrijver is de gene die verantwoordelijk is voor het project, de groepsleider bv. (dus vaak is de belangrijkste persoon van een rapport, de laatste persoon.)

Regel 3: De overige schrijvers worden vermeld in volgorde van de grote van de bijdragen die zij hebben gelevert.


Tenminste, zo ben ik het gewend te doen.


@ Qrnlk, vaak word er gerefereert naar een rapport als Einstein et al. Waarbij Einstein de eerste schrijver is.

Vandaar dat het heel belangrijk is om de eerste schrijver te zijn. Sommige hotshots willen altijd eerste schrijver zijn ook al zijn ze er alleen verantwoordelijk voor (hebben ze voor de funding gezorgt) en hebben gewoon een PhD studentje die het schrijven doet. Zij doen dat gewoon omdat het mooi staat op hun CV, maar het is heel klootzakkerig. Het refereren naar "Schrijver et al" komt ook midner vaak voor in de technische rapporten, dat is meer van de medische kant. Wij wetenschappers zetten gewoon een nummertje neer. [1]

Berichten: 12.262

Re: Achternaam van invloed op wetenschappelijke carri

Volgens mij is de volgorde zoals hierboven aangegeven in de meeste wetenschappen normaal, blijkbaar doen economen iets aparts. Overigens vind ik de Auteur et al notatie eigenlijk wel prettig... het heeft als voordeel dat wanneer je een paar artikelen over een onderwerp leest je meteen ziet waarop men doelt, zonder de referentielijst te moeten raadplegen... die nummers tussen [] zijn tenslotte iedere keer anders.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Achternaam van invloed op wetenschappelijke carri

heb ik even geluk, mijn achternaam begint met aa!

Reageer