Springen naar inhoud

Hoe zuiver ik water met bacteriŽn

• Log in om te kunnen reageren

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 13:44

Beste mensen,

Ik bereid voor leerlingen van vier havo een serie practica voor over waterzuivering. Daarbij zou ik onder andere graag een proef laten doen waaraan je kunt zien dat bacterÔŽn vies water zuiveren. Het gaat om een korte proef (ongeveer een uur) dus het zal denk ik om snel groeiende bacterien moeten gaan. Maar ik ben geen bioloog. Heeft iemand een goed idee voor een dergelijke proef.

Wat ik me voorstel is een cultuur waaraan je een hoeveelheid vuil water (uit een sloot? of oplossing met voedingsmiddelen) toevoegt. Het idee is dat de bacteriŽn dan actief worden. Dat zou je kunnen zien/meten aan de hand van gasproductie. Nog mooier als je zou kunnen zien/meten dat het water na afloop zuiverder is.

Met gist en suiker(water) is zoiets eenvoudig te doen. Maar kan dat ook met bacteriŽn? Hoe kom je aan voldoende cultuur? Wat voor bacteriŽn kun je in dat soort hoeveelheden veilig gebruiken? Hoe bewaar je het? Etc. Ik hoop dat iemand mij een mooie tip kan geven.

Alvast bedankt! Groet. Oscar.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 23:40

Op zich een aardig idee, alleen denk ik dat je dit in een uur bijna niet kan realiseren. Ik zou hier eerder een projectje van maken. BacteriŽn hebben namelijk even de tijd nodig om te groeien en hun werk te doen.

Welke micro organismen je daarvoor nodig hebt is lastig te bepalen, dat is namelijk afhankelijk van de aard van de vervuiling. Als er bijvoorbeeld erg veel nitraten in het water zitten zul je bacteriŽn nodig hebben die hier raad mee weten. Neem voor de lol eens contact op met een waterzuiveringsinstallatie, ik weet bijna zeker dat zij je wel iets leuks kunnen vertellen over dit onderwerp.

Over het risico: Ik denk dat zolang je geen slokken neemt uit het water of het water gaat verdampen dat het risico wel meevalt.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44855 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 mei 2007 - 08:41

Zoiets is zeker in een uurtje niet te doen. Slootwater zal verder -hopelijk- niet verontreinigd genoeg zijn om een fatsoenlijk zichtbaar effect op te leveren. De suggestie van Lucifer, contact opnemen met de plaatselijke waterzuivering, lijkt me de beste. Zo niet, probeer het eens met rottend blad en materiaal van de bodem van een slecht gebaggerde sloot. Beetje fijn maken, in een grote fles doen met water erbij, roerwerkje erin, au bain marie plaatsen bij 35įC en een gasopvang plaatsen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

oscar2

oscar2

• >250 berichten
  • 271 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2007 - 11:14

Ja, jullie hebben gelijk. Ik had gewoon hoop dat het gewoon al eens gedaan was. Wat betreft de "verontreiniging", dat maakt me niet zoveel uit. Het mogen ook stukgekookte bruine bonen zijn. Als er maar bacteriŽn zijn die daar flink op willen groeien. Zoals ik al zei is het proefje met gist makkelijk te doen. Doe een pakje droog gist bij een beetje water met suiker en heb begint binnen een paar minuten te borrellen. Maar ik vind gist toch echt iets anders als bacteriŽn.

Bedankt voor jullie bijdrage. groet. oscar

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 mei 2007 - 10:32

Wat ik me voorstel is een cultuur waaraan je een hoeveelheid vuil water (uit een sloot? of oplossing met voedingsmiddelen) toevoegt. Het idee is dat de bacteriŽn dan actief worden. Dat zou je kunnen zien/meten aan de hand van gasproductie. Nog mooier als je zou kunnen zien/meten dat het water na afloop zuiverder is.

Ik ben microbioloog en betrokken bij dit soort onderzoeken, voor een korte proef kun je geen bacterien gebruiken om vervuild slootwater schoon te maken, hier gaat gewoon meer tijd in zitten.

Ten eerste bacterien groeien beter op suiker dan op bruine bonen (zetmeel), een interessante proef zou kunnen zijn om methaan uit verrot slootmateriaal te vormen, hiervoor moet je wel een anaerobe opstelling hebben (afgesloten fles waar geen zuurstof in zit) na verloop van tijd kun je dan methaan vorming krijgen die je eventueel zou kunnen aantoonen door een vlammetje oid. Als entmateriaal kun je dan het sediment van een diepe sloot nemen, hierin zitten de meeste bacterien die methaan kunnen vormen.
Je kunt ook eens contact opnemen met de Wageningen Universiteit (http://www.vwo-campus.net/mobiel/). Er zijn speciale programma's waarbij studenten een mobiel practicum op middelbare scholen geven (ik ben wel bang dat dit alleen VWO is)
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures