Carbonaat buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Carbonaat buffer

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht op het internet ben ik jullie forum tegengekomen en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik zou namelijk een buffer van pH 8,0 willen maken op basis van "natrium carbonaat anhydraat"?

Kan er mij iemand vertellen welke chemische stof ik best als tweede buffer-component zou gebruiken en daarenboven in welke verhouding ik deze dan moet mengen? De formules om dit te berekenen heb ik in een ver verleden ooit wels eens bekenen, maar om ze nu meteen weer boven te toveren, daar slaag ik spijtig genoeg niet in.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: Carbonaat buffer

Op deze site staat alles wel aardig beschreven: http://technical.scienceboard.net/archives/2005/07/10/15/

Normaal worden buffers gebruikt in de pH range van de pka +/- 1. Voor een buffer van pH 8.0 is carbonaat dus niet de meest voor de hand liggende keus.

Maarten

Berichten: 2

Re: Carbonaat buffer

Bedankt alvast voor het antwoord!

Om een buffer met een pH van 8,0 te maken kies ik dus best voor een fosfaat of een TRIS buffer?

Kan een Tris buffer ook gebruikt worden voor oplossingen die voor consumptie moeten dienen, ik ken TRIS buffers namelijk enkel uit de biochemie sector.

Is er misschien iemand die de samenstelling van dergelijke buffers (voor pH 8,0) kan posten?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Carbonaat buffer

Zelf ook uit de biochemie richting komende kan ik je wel zeggen dat je die buffers inderdaad niet voor consmptie geschikt zijn.

10 mM Tris

1 mM EDTA

bron

Voor de fosfaat buffer kan je hier klikken. Dit geeft een javascript welke precies de benodigde chemicalien kan uitrekenen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer