Hoe "diep" zit een moedervlek?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Hoe "diep" zit een moedervlek?

Een vraagje waar ik al een tijdje mee loop. Het is me al een paar keer overkomen (ja heel slecht dat weet ik) dat ik een stuk huid zodanig beschadig dat alle huid eraf is, en dus ook de moedervlek die daar zat. Schaafwond, scheerwond, dat soort dingen. Het gekke is, dat nadat de korst weg is en de huid terug komt, dat ook de moedervlek er gewoon weer is! Hoe kan zoiets? Zitten die cellen dan toch dieper dan de opperhuid alleen?

Afbeelding

Oh en dan nog even een bijvraagje, wat is in t engels t verschil tussen een birthmark en een mole? Is de laatste de dikke vorm?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Hoe "diep" zit een moedervlek?

De pigmentkorrels in de huid die verantwoordelijk zijn voor de vorming van naevi (enkelvoud: naevus) of moedervlekken zitten in de epidermis of opperhuid. Alhoewel dit wel degelijk de buitenste huidlaag is bestaat de epidermis op zich weer uit 5 lagen huidcellen:
  • de hoornlaag (stratum corneum)
  • de heldere laag (stratum lucidum)
  • de korrellaag (stratum spinozum)
  • de stekelcellige laag (stratum granulosum)
  • de basale cellaag (stratum basale of stratum germinativum)
In deze onderste laag (de basale cellaag) zitten de pigmentcellen, dus je kan gerust die 4 bovenste lagen wegschuren zonder je moedervlekken te verliezen.

Het is echter wel zo dat zelfs als je bij schaafwonden je hele opperhuid wegschuurt, je nog steeds je moedervlekken kan terugkrijgen omdat de huid onder invloed van de UV-straling van de zon zelf pigment aanmaakt. Meestal is dit echter niet in de vorm van vlekken, maar als een volledig gebruinde huid te zien.

Het verschil tussen een birthmark en een mole staat in de links veel uitgebreider uitgelegd dan ik hier in één-twee-drie kan doen.

Kort gezegd komt het erop neer dat een birthmark voor de geboorte is gevormd en een mole ofwel een onderhuidse, uit melanine bestaande vlek ofwel een uit melanocyten gevormd bobbeltje op de huid is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Hoe "diep" zit een moedervlek?

Klintersaas schreef:De pigmentkorrels in de huid die verantwoordelijk zijn voor de vorming van naevi (enkelvoud: naevus) of moedervlekken zitten in de epidermis of opperhuid. Alhoewel dit wel degelijk de buitenste huidlaag is bestaat de epidermis op zich weer uit 5 lagen huidcellen:
  • de hoornlaag (stratum corneum)
  • de heldere laag (stratum lucidum)
  • de korrellaag (stratum spinozum)
  • de stekelcellige laag (stratum granulosum)
  • de basale cellaag (stratum basale of stratum germinativum)
In deze onderste laag (de basale cellaag) zitten de pigmentcellen, dus je kan gerust die 4 bovenste lagen wegschuren zonder je moedervlekken te verliezen.
I know.. MAAR ik heb dus een keer met een scheermes (noooit jezelf scheren terwijl je tv kijkt!!) echt een flinke lap huid weggehaalt.. dat was niet echt een oppervlakkig schaafwondje, maar echt huid weg en een wit stuk overhoudend.. Maar oke, ik denk dat in de meeste gevallen het idd zo is als je zegt.

btw: ik had er een plaatje ingeplakt, waar is die nou gebleven
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Hoe "diep" zit een moedervlek?

Klintersaas schreef:
  • de hoornlaag (stratum corneum)
  • de heldere laag (stratum lucidum)
  • de korrellaag (stratum granulosum)
  • de stekelcellige laag (stratum spinozum)
  • de basale cellaag (stratum basale of stratum germinativum)


Even een kleine correctie, de stratum spinosum is de stekellaag en de stratum granulosum de korrellaag. Denk bij granulosum aan granula dus aan korrels
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Berichten: 8.614

Re: Hoe "diep" zit een moedervlek?

Je hebt volledig gelijk lucifer, ik was even verstrooid.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Hoe "diep" zit een moedervlek?

gebeurt ons allemaal wel eens :(
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Reageer