Springen naar inhoud

Vraagje over ontstaan van spataderen

• Log in om te kunnen reageren

WendyTje

WendyTje

• >250 berichten
  • 773 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 15:45

Rustig maar, t is geen persoonlijke medische vraag ofzo. :(

Ik weet dat je spataderen krijgt van veel (in dezelfde houding) staan, en van met je knieen over elkaar heen zitten, omdat (vooral bij de laatste) je aderen een beetje gekneld worden waardoor de terugvloeikleppen gaan lekken. Nou vroeg ik me af of zoiets ook kan gebeuren als je bv (veel) op je zij ligt met je benen "over elkaar", dat is toch dezelfde houding als zo zitten? En daar waarschuwt men nooit over! (Als het al zo zou zijn.)

Heeft iemand hier ideeen over?
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

lucifer

lucifer

• >100 berichten
  • 146 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2007 - 23:32

De essentie van het ontstaan van spataders of varices is een verhoogde bloeddruk in het veneuze gedeelte van je been. Ik kan me dus goed voorstellen dat bij het op je zij liggen de factor zwaartekracht die het bloed moet overwinnen weg is waardoor het een stuk makkelijker terug kan vloeien naar het hart, waardoor het risico op spataders afneemt.

Conclusie: ik denk dat je weinig risico loopt op spataders als je op bed ligt met je benen over elkaar.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 mei 2007 - 00:46

Meer iets geneeskundigs... bij deze verplaatst.
Appareo decet nihil munditia?

Redox

Redox

• >25 berichten
  • 55 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 20:34

In liggende houding verloopt de veneuze terugvloei veel gemakkelijker dan in zittende houding. Elke langdurige en herhaalde belemmering van de veneuze retour zet de oppervlakkige aders onder druk en bevordert zodoende het ontstaan van spataders. Maar door bv als gezond persoon met gekruiste benen te liggen ga je niet direct spataders ontwikkelen.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.
Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures