Integreren (fourier)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

Integreren (fourier)

Hallo

Bij een Fourier opdracht moet ik deze intergraal oplossen
\( \int sin(x)*sin(n phi x) dx \)


(dit is de eerste keer dat ik latex gebruik, dus er kan een foutje inzitten)

Het is mij niet gelukt, dus ik kan wel wat hulp gebruiken om deze integraal op te lossen.

alvast bedankt.

ps. ik heb al geprobeerd op de sinus samen tevoegen en dan een sinus^2 regel te gebuiken van de blauwe kaart, maar er werd mij verteld dat dit uit den boze was. Ik heb ook nog de product regel geprobeerd maar daar kwam ik niet uit.

Zoals boven te zien is was het mij niet gelukt om latex te gebuiken, daarom een nieuwe poging
\( 2\int sin(x) sin(n \pi x) dx \)

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Integreren (fourier)

Tsja,

Het gaat toch echt met de somregel.
\( sin(x) sin(y) = \frac{cos(x-y) + cos(x+y)}{2} \)
Dan zie je ook de essentie van de fourriertransformatie, nl dat je alleen grotere getallen krijgt als n* :( in de buurt zit van 1.

Helpt dit echt niet? groet. oscar.

PS: gewoon blijven oefenen met LateX. Je kunt broncodes uit ieder bericht kopiëren en als voorbeeld gebruiken.

Berichten: 4.502

Re: Integreren (fourier)

Ik copieerde en filterde wat,

Stelt het eerste gedeelte voor de = een vermenigvuldiging voor of een sinus van een sinus,ben soms analfabeet!
\( (sin(x) sin(y) = \frac{cos(x-y) + cos(x+y)}{2} \)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Integreren (fourier)

Vermenigvuldiging, anders zou er nog een paar haakjes staan. Het argument van de sinus is alleen wat onmiddellijk na de sinus tussen haakjes staat.

zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Goniometrie

Berichten: 4.502

Re: Integreren (fourier)

Bedankt Rov.kga het bestuderen,maar ik net 20 x mijn trap op en af gelopen,ben aan het nahijgen!

Reageer