Rikken, toepen en andere flauwekul

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Rikken, toepen en andere flauwekul

In een kaartpartij worden de 52 kaarten gelijkelijk onder 4 personen verdeeld.

Ik (een van de spelers) bemerk dat ik een aas heb en meld het de anderen.

Wat is nu de kans dat ik meer dan 1 aas heb?

Hetzelfde als hiervoor, maar nu meldt ik ook de soort aas, dus ik zeg b.v. ik heb harten aas.

Wat is nú de kans dat ik meer dan 1 aas heb?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Kans dat je meerdere azen hebt, gegeven het feit dat je minstens een aas hebt (X = aantal azen in je hand):
\(P(X \geq 2 | X \geq 1) = \frac{1 - P(X = 0) - P(X = 1) }{1 - P(X = 0)} = 1 - \frac{P(X = 1)}{1 - P(X = 0)}\)
Waarin de kans op geen enkele aas:


\(P(X = 0) = \frac{\left( \startmatrix{ 48 \\ 13 }\endmatrix \right) \left( \startmatrix{ 4 \\ 0 }\endmatrix \right)}{\left( \startmatrix{ 52 \\ 13 }\endmatrix \right)} = \frac{\frac{48!}{13!35!}\cdot 1}{\frac{52!}{13!39!}} = \frac{39\cdot 38 \cdot 37 \cdot 36}{52 \cdot 51 \cdot 50 \cdot 49} \approx 0.3038\)
en de kans op een enkele aas:
\(P(X = 1) = \frac{\left( \startmatrix{ 48 \\ 12 }\endmatrix \right) \left( \startmatrix{ 4 \\ 1 }\endmatrix \right)}{\left( \startmatrix{ 52 \\ 13 }\endmatrix \right)} = \frac{\frac{48!}{12!36!} \cdot 1}{\frac{52!}{13!39!}} = \frac{13 \cdot 39 \cdot 38 \cdot 37}{52 \cdot 51 \cdot 50 \cdot 49} \approx 0.1097\)
dus:
\(P(X \geq 2 | X \geq 1) = 1 - \frac{0.1097}{1 - 0.3038} \approx 0.8424\)
Ik weet nog niet zeker of het geval met de specifieke soort aas wel verschil maakt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

dit lijkt me juist
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

De door jou berekende kans lijkt me erg groot.

Ik krijg andere uitkomsten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

0.38?

factor 4 vergeten bij P(x=1)

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Ik krijg als antwoord 0.3696...

In geval 2 krijg ik een ander antwoord!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Inderdaad, zoals eendavid al aangaf heb ik een rekenfout gemaakt bij het stukje waar ik '4 boven 1' gebruik. Dat is uiteraard niet 1, maar 4. :(

Daarmee wordt de kans op 1 aas ongeveer gelijk aan 0.4382, en wordt de kans op meer dan een aas (gegeven dat je al minstens 1 aas hebt) dus 0.3706.

PeterPan, welke methode gebruik je zelf? Los van rekenfouten zie ik niet zo een-twee-drie wat er mankeert aan de methode die ik gebruikte.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Ik wil er wel de nadruk op leggen dat men de kaarten niet mag delen maar wel random in 4 groepen van 13 moet verdelen ,anders hebben ze niet evenveel kans om assen te krijgen.

Dan krijg ik gewoon door de goede door de mogelijke te delen:

1)0,3142

2)0,20
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Het was van morgen vroeg toen ik telde. Nu heb ik even opnieuw gedaan en kom op:

1)0.371

2)0.286
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Het aantal van de in totaal
\({52 \choose 13}\)
mogelijke handen, die een aas bevatten is
\({52 \choose 13} - {48 \choose 13}\)
,

en het aantal dat minstens 2 azen bevat is
\({52 \choose 13} - {48 \choose 13} -4{48 \choose 12}\)
Dus de kans op nog een aas is
\(1-\frac{4{48 \choose 12}}{{52 \choose 13}-{48 \choose 13}} = \frac{5359}{14498} \approx 0,3696\cdots\)


Als ik het goed zie, dan zijn onze uitkomsten in principe het zelfde, maar hebben jullie (denk ik) een rekenfoutje gemaakt.

Wat is de uitkomst van het tweede probleem?

Daar krijg ik een totaal andere uitkomst.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

PeterPan, je conclusie klopt: er school inderdaad nog (argh) een rekenfout in mijn 'verbeterde' berekening. De kans op 2 of meer azen was niet 0.4382, maar 0.4388. Wanneer ik daarmee verderreken kom ik op hetzelfde antwoord uit als jij.

Over het geval waarin je eerst het soort aas noemt dat je aantreft, en daarna verder kijkt in je hand: ik zie nog niet hoe dat invloed heeft op de kans om verder nog azen aan te treffen in je hand (vooropgesteld dat het hier niet per se over de hartenaas hoeft te gaan, maar gewoon een willekeurige van de vier). Dat zou namelijk betekenen dat je die kans kunt veranderen door je mond al of niet open te doen - en dat lijkt me wat vreemd.

Maar ik ben hier lang niet zeker van - als PeterPan een ander antwoord krijgt, vraag ik me af hoe het werkt...

Re: Rikken, toepen en andere flauwekul

Stel je zegt dat je harten aas hebt (het mag natuurlijk ook een andere aas zijn).

Het aantal handen waarin een harten aas zit is
\({51 \choose 13}\)
.

En het aantal handen waarin niet alleen harten aas zit, maar ook nog andere azen is
\({51 \choose 12} - {48 \choose 12}\)
.

Dus de kans dat je naast de genoemde aas nog minstens 1 andere aas hebt is
\(1 - \frac{{48 \choose 12}}{{51 \choose 12}} = \frac{11686}{20825} \approx 0,56115\cdots\)
Rara politiepet ???

Sorry, een foutje in bovenstaand verhaal:

Het aantal handen waarin een harten aas zit is
\({51 \choose 12}\)

Reageer