Inductiestroom en geïnduceerd veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

Inductiestroom en ge

Hoiii x

Ik moet oefeningen maken ter voorbereiding, maar snap er niets van...

Kn er iemand mij helpen?



Hier is de opgave :

Teken het geïnduceerd magnetische veld en de inductiestroom in de winding.

Ik heb geen scanner; dus heb ik het snel even op Paint geschetst...

Mochten jullie niet weten oe deze site werkt; je gaat dus op onderstaande website; en dan rechts vanboven staat er download. Maar voor je kan downloaden moet je eerst 3 letters invullen, dan moet je eventjes wachten en dan zal er komen te staan "Klik hier om download te openen" (ofzoiets) ; dan moet je gewoon simpelweg klikken en dan wordt het geopend ...

Sorry voor al het irritante gedoe !



Fysica opgave





Alvast bedankt !

X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Inductiestroom en ge

je kan als ik mij niet vergis kleine files aan je topic toevoegen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Inductiestroom en ge

Volgende keer kan je mss beter Imageshack gebruiken, dat is namelijk veel makkelijker !!

Ik heb je afbeelding gedownload maar wat is je vraag eigenlijk ?

Ik heb ook even je afbeelding geupload zodat het veel makkelijker is voor de andere forumleden.

Afbeelding

Berichten: 219

Re: Inductiestroom en ge

Wel, ik heb nog nooit zo'n oefening gemaakt; hoe moet je die dan doen ...

Mijn opgave staat in mijn vorig bericht toch vetgedrukt trouwens?

En bedankt voor mijn afbeelding op Imageshack te zetten

X

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Inductiestroom en ge

Dit soort plaatjes (met simpele kleuren e.d.) gewoon opslaan als GIF. IN BMP is dat 1 MB, in PNG nog 40 kB, in GIF maar 5 kB meer. Daar hoef je imageshack niet eens meer voor te gebruiken, met de uploadknop onderaan je berichtvenster kun je die gewoon hier op het forum als bijlage aan je bericht toevoegen. Nóg vlotter dus.
Fysica_1__copy.gif
Fysica_1__copy.gif (5.17 KiB) 962 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inductiestroom en ge

"Fysica" = "natuurkunde", dus dit hoort niet onder "Overig" :(
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductiestroom en ge

Bij opgave a gaat de inductiestroom linksom lopen. Dus tegen de klok in.

De magn. inductie is naar je gezicht toe gericht en neemt af. Dan zal de inductiestroom in zodanige richting gaan lopen, dat deze stroom een magn. veld opwekt wat de afname van het magn. induktieveld wil tegengaan.

Dan moet de induktiestroom linksom lopen, want dan wordt er een magn. induktie veld opgewekt, wat naar je gezicht toe wijst. Dit opgewekte veld zal trachten de afname van het oorspronkelijke inductieveld tegentegaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Inductiestroom en ge

Helaas is mijn bericht niet volledig.

De magn. induktie is naar je toe gericht en neemt af.

Daardoor neemt ook de magnetische flux, die door de winding gaat af.

Dan zal de inductiestroom in zodanige richting gaan lopen dat deze stroom een magnetische flux opwekt die naar je toe komt ( dus naar je gezicht toe). De stroom moet dan linksom lopen.

Ik zal gelijk maar opgave b doen.

De geleider beweegt naar rechts en de magn. induktie staat naar achter ( dus van je gezicht af).

Als de geleider naar rechts gaat, dan wordt het windingsoppervlak groter. ( rechthoekige winding).

De magn. induktie blijft gelijk , dus de magnetische flux neemt toe volgens de formule:
\(\Phi_{m}=B.A\)
Dus de magnetische flux is naar achter toe gericht en neemt toe.

Er zal nu een inductiestroom gaan lopen ,die een magnetische inductie opwekt ,die naar voren gericht is.

En als de magn. induktie naar voren gericht is, dan is ook de magn. flux naar voren gericht.

De induktiestroom moet dan linksom lopen .( tegen de klok in).

Opgave c graag zelf proberen.

Opgave d is bijna identiek aan opgave a , maar dan loopt de induktiestroom net andersom.

Reageer