Snelheidsmeting van een modelboot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 36

Snelheidsmeting van een modelboot

Ik zou graag in een modelboot een systeem willen maken, voor het meten van de snelheid. Meerdere mogelijkheden heb ik al bestudeerd, zoals een pitot-buis, schoepenrad, en een klepje met daaraan een veer die scharniert.

Met name het idee van een pitot-buis fascineert me, doordat het geen draaiende delen bevat en weinig weerstand veroorzaakt. Bij de uitvoering van een prototype loop ik alleen wat vast...

Allereerst een eenvoudige berekening, om de drukverandering in de pitotbuis te berekenen bij een snelheid van 4m/s:

Afbeelding

Afbeelding

De drukverandering is volgens mijn berekening, 7019N/m^2

Ik zou graag een prototype maken, waarbij de drukverandering gemeten kan worden. Wie kan mij vertellen hoe dit kan(sensor, ontwerp enz.)?

mvg,

Feike Brouwer

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Snelheidsmeting van een modelboot

zoek met [google]Pressure sensor[/google] op google, en je komt al erg ver:

http://www.sensortechnics.com/products?dir...6d4dc3fca46b487

Weet wel dat je er twee nodig hebt, je wil namelijk het verschil meten.

Een goeie gok is dat je het op de kPa nauwkeurig wil meten, dus wil je iets met een resolutie van 10 mBar.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Snelheidsmeting van een modelboot

Weet wel dat je er twee nodig hebt, je wil namelijk het verschil meten.


Is dat in dit praktijkgeval wel nodig?

Aangezien de pitot buis altijd op de zelfde hoogte in het zelfde medium hangt (water) met een relatief constante statische druk. Is het niet makkelijker om de gemiddelde statische druk gewoon af te trekken middels de schaalverdeling van je aflees instrument.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Snelheidsmeting van een modelboot

In principe wel, maar dan heb je een schakel mechanisme en een geheugen nodig. Je moet het instellen om de referentie te lezen, en dat op te slaan. terwijl twee drukmeters het resultaat meteen zonder rekenstap levert.

Je zou natuurlijk ook kunnen denken aan een differntiaal druk meet systeem. Meeste drukmeter zijn eigenlijk differentieel volgens mij, kwestie van referntie gas openstellen aan atmosfeer. Dan heb je er maar een nodig

Reageer