Condensor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Condensor

Gegeven is een condensor die waterdamp condenseert. Om het maximum benodigde pompvermogen te berekenen wil ik de maximaal benodigde volumestroom van het koelwater berekenen.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Onderstaande heb ik al uitgewerkt, maar ik kom er niet helemaal uit... (ik ben dan ook niet helemaal thuis in deze materie)

De waterdamp is 50 graden celcius en wordt bij deze temperatuur gecondenseerd (er vindt dus geen extra koeling plaats).

De volgende energiebalans kan worden opgesteld:

M1*c1 = M2*c2*dT



M1 = massastroom waterdam

M2 = massastroom koelwater

c1 = verdampingswarmte van water (bij betreffende druk en temperatuur)

c2 = soortelijke warmte van koelvloeistof

dt = temperatuurverschil tussen in- en uitlaat van het koelwater

Om de maximale benodigde volumestroom in het koelwater te bepalen moet ik dus de betreffende M2 bepalen!!

de maximale M1 is bij mij bekend, evenals c1 en c2. maar dT hangt volgens mij ook nog af van de overdrachtssnelheid van de condensor zelf...?? de inlaat temperatuur van het koelwater is ongeveer 22 graden celcius

moet ik dan eerst de uitlaattemperatuur van het koelwater berekenen (en dan pas M2) met de formule

q = k*A*dTlogaritmisch

k = overdrachtscoefficent condensor

A = warmteoverdragent oppervlak

dTlogaritmisch = logarotmisch T verschil tussen beide media bij in- en uitlaat

Klopt dit?? En hoe moet dit eventueel anders? Waar moet ik nog meer rekening mee houden?

Wie kan mij verder helpen?????? Vast erg bedankt!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Condensor

Waar gaat dit probleem werkelijk over?

Is dit een "bestaande" condensor waarbij oppervlak A dus een gegeven is?

Of betreft het een nieuw ontwerp waarbij A nog niet vastgelegd is?

In het laatste geval ben je dus vrij om dT zelf te kiezen, maar wel zodanig natuurlijk dat de koelwater uitlaat temperatuur lager is dan 50 oC. Het is dan in feite een economische keuze: hoe groter dT hoe minder koelwater je nodig hebt, maar ook hoe groter A wordt dus hoe duurder de condensor. In de praktijk wordt voor een nieuw ontwerp vaak een dT van 10 oC gebruikt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Condensor

Bedankt Fred F. voor de reactie.

Het gaat om een bestaande condensor waarvan het oppervlak A bekend is (172 m^2)...

en een waarde voor k zal ik wel in de gegevens van de fabrikant kunnen vinden denk ik.

Reageer