Vergisting

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 265

Vergisting

hallo, hier ben ik weer met een paar vraagjes

hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de vergisting verloopt, maar is er een temperatuur waarop je zegt van, dit is te hoog? (zoals eiwitten die denatureren als ze in een te warm milieu komen)

volgens mij zijn ook niet alle sacharosen vergistbaar, klopt dit

in een calorimeter met gistcultuur en glucose oplossing zal de temp wel toenemen, naarmate de tijd toeneemt volgens de reactie van alcoholische vergisting) . in een caloriemeter met gistcultuur maar zonder glucoseoplossing zal de temp constant blijven, daar geen alcoholische vergisting is, en er dus ook geen warmte vrijkomt. klopt dit ook??

alvast bedankt

bij vraag 2 bedoel ik sachariden , en niet sacharosen

sorry voor deze fout :(
Etiam capillus unus habet umbram suam.

Berichten: 817

Re: Vergisting

gistcellen zijn eigenlijk micro-organismen die net zoals andere cellen een temperatuur hebben waarbij de cel niet meer kan functioneren. Afhankelijk van bepaalde factoren die ik zonder opzoeken niet weet kunnen de gistcellen dood gaan bij bepaalde temperaturen (vb: soorten bio-moleculen)

de gistcellen die ik gebruik voor het brouwen van mijn bier gaan dood rond een temperatuur van 40-41 Celcius. (of als ik de gistcellen toevoeg bij deze temperatuur gist mijn mengsel niet meer... of de cellen nu echt dood zijn kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, maar ik vermoed van wel)

Net zoals ook menselijke cellen een maximum temperatuur hebben vooraleer ze doodgaan.

dat van de calorimeter klopt als we er vanuit mogen gaan dat er geen overige chemische reacties plaatsvinden in de calorimeter. Dit wil zeggen zuiver water en zuivere gist in een reactievat dat met geen van beiden reageert

- Toon
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer