Hoe presentatie boeiender maken

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 69

Hoe presentatie boeiender maken

Hoi, ik moet woensdag mijn eindwerk presenteren (Latijn: 'Hoe machtig was de Romeinse vrouw) en ik gebruik daarbij geen powerpointpresentatie, nu vrees ik dat het nogal saai zal worden. Heeft iemand een idee hoe ik het toch boeiender kan maken?

Alvast bedankt!

Julie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Voorwerpen meebrengen, afbeeldingen afdrukken, kernwoorden afdrukken en ergens aan vasthangen. Mss proberen om je publiek zoveel mogelijk te betrekken bij de bespreking door hun af en toe eens zelf te laten nadenken over vragen (kan vaak moeilijk zijn in grote groepen).

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Presentation Zen heeft erg goed advies. (het is een blog dus je zult een beetje moeten zoeken). Het moedigt mensen juist aan om powerpoint (ea) zo min mogelijk te gebruiken en vooral een geheel en duidelijk verhaal te vertellen. Niet te veel details (niemand onthoud het en men kan het later wel weer lezen), keep it simple.

En hoe dom het ook mag klinken: Oefen de presentatie eerst een aantal keer helemaal voordat je het 'live' doet. Zorg dat je een gevoel krijgt voor de interactie met het publiek en voor de timing.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Misschien een paar verluchtingsmomenten erin stoppen? Proberen een aantal cartoonplaatjes van machtige vrouwen te vinden (tot en met de huisvrouw die met deegrol haar van café terugkerende man opwacht, Margaret Thatcher, Beatrix) en die op een toepasselijk moment ertussen stoppen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Mijn ervaring is juist dat powerpoint presentaties erg saai zijn... :/
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Ligt er maar aan hoe goed je het kan brengen, qrnlk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe presentatie boeiender maken

//offtopic:

Inderdaad. Een goede spreker kan zowel met als zonder powerpoint een boeiende lezing/hoorcollege houden.

Een slechte spreker kan zowel met als zonder powerpoint erg saai zijn.

Over het algemeen heb ik niet echt een voorkeur. Bij natuurkunde/wiskunde vakken eigenlijk het liefst zonder:

op het bord formules afleiden werkt als een 'rem' op het tempo (alhoewel het soms nog erg rap kan gaan). Met powerpoint worden met één druk op de knop tien regels formules getoond. Dan is het niet meer te volgen.

//ontopic:

veel afbeeldingen/plaatjes laten zien, sheets met kernpunten, en markering met welke vraag je bezig bent.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Mocht je gebruik maken van powerpoint, gebruik dan vooral geen animatie-effecten. Ook kan het erg irritant zijn voor je publiek als je meerdere keren moet klikken voordat alle inhoud van een sheet tevoorschijn is gekomen. Bovendien zorgt dat voor haperingen in je presentatie en maakt dat het vaak moeilijker om in te spelen op je publiek.

Overigens ben ik het eens met de eerdere stelling om zo min mogelijk powerpoint te gebruiken. Een "inhoudsopgave" van je verhaal vind ik vaak wel nuttig om te tonen (kan ook gewoon op een overheadprojector), zodat men weet waar je zit in de verhaallijn. Gebruik van (white-)bord of flipover kan ook veel charme hebben.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Om af en toe een plaatje te laten zien, kan powerpoint natuurlijk handig zijn. Ook om een aantal basisgegevens uit je voordracht wat extra onder de aandacht te brengen kan het helpen. Het zit hem in het efficiënt gebruik ervan. Daarbij moet je in het achterhoofd houden wat Miels al aangaf: "Overdaad schaadt!" Gebruik van een lichte achtergrond, donkere tekst, en zo weinig mogelijk (schreeuwerige) tierlantijntjes zijn aangeraden.

Veel hangt af van de interesse die je mag verwachten van je publiek. Zal je truukjes nodig hebben om hun aandacht vast te houden of niet? Dit noemt men de keuze tussen de "centrale" (inhoud) en de "perifere" (oppervlakkige cues) weg.

Het powerpoint-gedeelte dient sowieso enkel als ondersteuning van je presentatie, en zal naar alle waarschijnlijkheid ook op die manier beoordeeld worden. Beperk je in je tekst niet enkel tot een opsomming van feiten, vul aan met een anekdote, een mooi stukje tekst over een sterke vrouw, door een Romeins schrijver - ik noem maar wat, Tacitus bijvoorbeeld. Als die er zijn, kun je contrastpunten met de populaire, moderne opvattingen omtrent het onderwerp eventjes extra onder de aandacht brengen. Breng het geheel gestructureerd, en toon je eigen interesse in het onderwerp, want dat wekt die van het publiek op.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Mocht je gebruik maken van powerpoint, gebruik dan vooral geen animatie-effecten. Ook kan het erg irritant zijn voor je publiek als je meerdere keren moet klikken voordat alle inhoud van een sheet tevoorschijn is gekomen. Bovendien zorgt dat voor haperingen in je presentatie en maakt dat het vaak moeilijker om in te spelen op je publiek.
laat ik dit eens goed benadrukken, er is niets zo dodelijk voor een beginnend spreker als die animaties, je zult je draad verliezen omdat je té veel moeite moet doen om je verhaal er mee te laten samenlopen met je te voorschijnkomende tekst, je met je elke zin omdraaien om te klikken en te kijken wat er nu juist weer op bord kwam

als je enkel per slide moet klikken dan kun je veel beter onthouden wat je per klik nu juist allemaal moest zeggen

Berichten: 294

Re: Hoe presentatie boeiender maken

ivm die animaties: zo denk ik er over het algemeen ook over, tenzij.... je met meerdere sprekers bent...

voor vakoverschrijdend project waren we met 3, 2 sprekers en 1 iemand die de presentatie verzorgde... belangrijk was eerst paar keer te oefenen en dan wist die persoon die de presentatie verzorgde wanneer het volgende erop moest komen.

leek mij redelijk goed te werken als je er uiteraard niet in overdrijft: het moet functioneel blijven. bvb: situatie 1 uitleggen, eens uitleg gedaan situatie 2 en dan situatie 3 etc laten verschijnen... niet regeltje per regeltje tevoorschijn laten komen...

ook es een prof informatica gehad die daar wél ongelooflijk sterk in was en zijn slides werden telkens opgebouwd, was erg duidelijk! maar daarvoor moet je al erg geoefend zijn en voor beginnend spreker zou ik proberen idd animaties te vermijden, tenzij ze erg functioneel passen in je presentatie...

mvg,

Andy

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Hoe presentatie boeiender maken

HolyCow schreef:laat ik dit eens goed benadrukken, er is niets zo dodelijk voor een beginnend spreker als die animaties, je zult je draad verliezen omdat je té veel moeite moet doen om je verhaal er mee te laten samenlopen met je te voorschijnkomende tekst, je met je elke zin omdraaien om te klikken en te kijken wat er nu juist weer op bord kwam

als je enkel per slide moet klikken dan kun je veel beter onthouden wat je per klik nu juist allemaal moest zeggen
Wat bedoelen jullie precies met animatie-efecten?

Dat er op één 'sheet' meerdere kliks nodig zijn om alles te laten zien?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Phys schreef:Wat bedoelen jullie precies met animatie-efecten?

Dat er op één 'sheet' meerdere kliks nodig zijn om alles te laten zien?
ja

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Ja, en dan vooral alle effecten daarbij: rollen en splitsen en uitvouwen en vallen en weet ik veel wat nog allemaal... kunnen behoorlijk storend werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe presentatie boeiender maken

Ja, en dan vooral alle effecten daarbij: rollen en splitsen en uitvouwen en vallen en weet ik veel wat nog allemaal... kunnen behoorlijk storend werken.
Het belangrijkste bij presentaties is KISS (Keep It Simple, Stupid!). Om alles overzichtelijk te houden is het dan zeker mogelijk om niet alle informatie meteen op een sheet te laten verschijnen. Zo kunnen verschillende teksten op een sheet na elkaar verschijnen. Stel je voor. Je krijgt een sheet te zien waar veel tekst op staat (te veel tekst moet zowiezo niet, maar dat is nu even niet het punt). Als de presentator hierover begint te vertellen is het merendeel van het publiek nog bezig om de sheet te lezen en letten ze dus niet op de presentator. Als bijvoorbeeld het eerste onderwerp wat op de desbetreffende sheet staat wordt getoond en de presentator verteld hier zijn verhaaltje bij, dan is het geheel overzichtelijker. Hierna laat de presentator het tweede (derde, vierde etc.) deel van de sheet zien onder hetzelfde stramien.

Ook zou er voor gekozen kunnen worden om de tekst die behandeld word op dat specifieke moment vetgedrukt weer te geven. Zo krijg je ook een duidelijk, maar toch rustig effect. Het belangrijkste (naast KISS) is dat je consequent bent in je opmaak (ook KISS afhankelijk)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer