Springen naar inhoud

Filosofie

• Log in om te kunnen reageren

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2007 - 12:00

Ontstaan/geboorte van het bewustzijn/geest.

Volgens mijn is het bewustzijn als volgt opgebouwd/geboren.

Ons lichaam is cel voor cel opgebouwd in de baarmoede met behulp van de blauwdruk/DNA, het bewustzijn/geest maakt geen deel uit van de DNA. Ik ben van mening dat het bewustzijn/geest, ook cel voor cel word opgebouwd in onze hersenen, de hersenen fungeren als kernreactor/energie bron, die voor chemische reactie zorgt waarin een bewustzijncel word geboren. De uitlopers/uiteinden van de neuronen, raken elkaar niet aan, waardoor de elektrische signaal omgezet wordt in een chemische signaal, het chemisch gebied begeeft zich tussen de zenuwuitlopers, het gebied waarin volgens mij een bewustzijncel/geest word geboren. Zoals er sterren worden geboren in het universum, zo ook de bewustzijncellen in de hersens door een reactie van stroom en chemische materie, de bewustzijncellen/geest zweven als geladen deeltjes in de hersenen.Vanaf het moment dat een kind beseft dat hij er is, zal elk fragment van klank, beeld/zien, reuk, tast, zijn eigen cel krijgen, voorbeeld; als het kind zijn moeder ziet word dat beeld fragmentarisch opgebouwd, elk puzzelstukje van dat beeld krijgt zijn eigen bewustzijncel dat word gemaakt/geboren in de vorm van zwevende geladen deeltjes, op deze manier worden er in een levensloop dik honderd miljard bewustzijncellen geboren, waardoor we onze omgeving kunnen waarnemen en ordenen. Vandaar dat het proces van kind naar volwassenen toch een lange weg is, door een constant proces van het aanmaken, het geboren worden van bewustzijncellen.

Als we de bewustzijncellen gebruiken om een moment op te halen, worden de bewustzijncellen geactiveerd door stroomstootjes van de neurotransmitters, waardoor het beeld, de puzzelstukjes waar naar gevraagd/gezocht word, als het ware oplichten, waardoor we het beeld, klank en/of geur, in onze gedachten voor ons zien, maar ook alle aanverwante momenten zullen oplichten, om zo een beeld/gedachten te vormen waarop je kan anticiperen. Dat verklaard ook de droomfase, ik zie de hersenen als energiebron/kernreactor en die kan je nooit geheel vrijwillig platgooien, de energiebron zal altijd, ook in rust stand, op een lager niveau blijven werken om zo links en rechts in de hersenen stroomstootjes te produceren om de zwevende energie deeltjes van het bewustzijn/geest, op een laag pitje opgang te houden/bewerken, binnen ons lichaam, omdat er zo af en toe in gebieden van de hersenen een stroomsignaaltje gegeven wordt, zal in deze gebieden de puzzelstukjes oplichten, en de slaper dit ervaren als een droom, dat gebeurd in een nacht op een aantal gebieden in de hersenen, waardoor er geen samenhang in de droom van de slaper ontstaat.

De hersenen die ik kernreactor/energiebron noem, moet het zolang mogelijk volhouden om de bewustzijncellen te produceren zoals de celdeling bij een zwangere vrouw, na de geboorte van het kind word de navelstreng doorgeknipt, waardoor er een prachtig mechaniek in werking komt, het openvouwen van de longen van de baby om de eerste ademhaling te volbrengen, waardoor de baby op eigen kracht verder kan in een andere dimensie. Zo ook met de bewustzijncellen/geest, de geladen deeltjes waaruit het bewustzijn/geest is opgebouwd, op eigenkracht verder kunnen, na de lichamelijke dood, als EEn entiteit zijn weg zal volgen….. in een andere dimensie…….het bewustzijn/geest/zwevende geladen deeltjes….komen in contact….smelten samen met de andere dimensie…waardoor andere entiteiten zichtbaar worden…….die in een eerder stadium zijn heengegaan………

Gr. Sign

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 14:45

Wat is je vraag of vragen?

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 15:44

Ten eerste, het bewustzijn is een proces - het zijn dus geen cellen!
Ten tweede, bij de geboorte kan je nog niet spreken over een "bewustzijn" - dit vormt zich namelijk na verloop van tijd, het is een ontwikkelingsproces! Reflexmatig gedrag van pasgeborenen zijn een reactie op de eerste prikkels van de zintuigen.

Indien jouw betoog een analogie op "bewustzijn" is, dan zijn de drollen van mijn kat in de kattebak interessantere koek.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 mei 2007 - 22:28

…Voor Kritischpunt boven……..kritiek vindt ik totaal geen probleem, sterker nog houdt de boel scherp…..waar ik wel moeite mee heb is dat mensen niet eens goed kunnen lezen, ik vraag me dan af wat je te zoeken hebt op dit forum…….

Ik zeg, en dat kan je terug lezen.>>> Vanaf het besef dat het kind er is<<<…..dus niet na de geboorte. En dan zeg je….>Het bewustzijn is een proces<…….ja dat weten we…..maar het bewustzijn moet wel opgeslagen worden, OF NIET. Dus is mijn conclusie dat er bewustzijncellen moeten zijn….een andere vorm is naar mijn mening niet denkbaar.
Hersenscellen, neuronen, neurotransmitters, zenuwuitlopers, maken allemaal deel uit van het DNA de blauwdruk van het menselijk lichaam, aan de hand van het DNA word het lichaam/ zenuwgestel, hersens, ontwikkeld in de baarmoede tot de geboorte……….maar niet het bewustzijn, het bewustzijn word in een later stadium toegevoegd middels een proces, aan/in de hersenen, maar op welke manier…… …Als het bewustzijn deel zou uitmaken van vaste materie van de hersenen, word/zou het deel uitmaken van het DNA, dit is echter niet het geval omdat een geborene zijn eigen bewustzijn krijgt/beleeft en niet dat van zijn ouders. Is mijn conclusie dat er bewustzijncellen zijn die als geladen deeltjes zweven in de chemische samenstelling van de hersenen, omdat ze geen deel uitmaken van vaste materie van de fysieke hersenen/lichaam, komt het bewustzijn niet voor in het DNA.

Als na het intreden van de dood geen hersens activiteit meer gemeten wordt, wil dat zeggen dat de neurotransmitters geen stroomstootjes/signalen meer geven, maar naar mijn mening niets zegt over het bewustzijn, omdat het bewustzijn niet deel uitmaakt van vaste materie maar rond zweeft in de chemische samenstelling van de hersenen.
De stroomstootjes/signalen zijn het contact tussen lichaam en bewustzijn….als er geen stroomstootjes/signalen gegeven worden door de hersenen/neurotransmitters...is er geen contact meer tussen lichaam en bewustzijn.....zegt alles over het lichaam......maar niets over het bewustzijn.......

Gr. Sign

Scepsis is de schaduw van de werkelijkheid

Veranderd door Sign, 18 mei 2007 - 22:33

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 10:00

Ik zeg, en dat kan je terug lezen.>>> Vanaf het besef dat het kind er is<<<…..dus niet na de geboorte. En dan zeg je….>Het bewustzijn is een proces<…….ja dat weten we…..maar het bewustzijn moet wel opgeslagen worden, OF NIET. Dus is mijn conclusie dat er bewustzijncellen moeten zijn….een andere vorm is naar mijn mening niet denkbaar.

Ik wil best wel een discussie aangaan over jouw aangehaald onderwerp, maar dan moet het begrip "bewustzijn" wel eerst verklaard worden.
Jouw uitgangspunt is dat "bewustzijn" als "geheugen" opgeslagen zit in de hersenen. Aangezien "bewustzijn" enkel een mechanisme of een proces is, naast het hebben van een geheugen, en dat ik van dat laatste uitga, is onmogelijk een zinnige discussie te voeren.
Lees ook eens de regels van dit forum! De bedoeling is iets bespreekbaar maken.
Misschien moet je eerst wat informatie inwinnen rond het begrip "bewustzijn", hier http://nl.wikipedia....wiki/Bewustzijn wordt het toch op een zinnige en vatbare manier voorgesteld.
Je bent vrij om te posten wat je wilt, maar vergeet niet, dit is een "wetenschapsforum", waar mensen op zoek zijn naar informatie - vanuit dit standpunt is jouw betoog misleidend en dus on-wetenschappelijk.

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 11:22

Bewustzijn is geen informatie, er hoeft geen informatie opgeslagen te worden betreffende "bewustzijn". Het is een proces die informatie verwerkt, de aandacht op één punt richt, het "denken" mogelijk maakt... het tewerkstelt heel wat hersenactiviteit, waarvan het grootste deel "onbewust" verloopt.
Cellen met bewustzijn bestaan niet! Het zou anders net hetzelfde betekenen als zeggen: "mijn glas is gevuld met druppelen", van het water die er als druppelend in terecht gekomen is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt?

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2007 - 16:38

Een papegaai heeft ook een goed geheugen, als een papegaai ook nog beseft wat hij zegt, kunnen we hem ook nog op dit forum verwachten………..ik wil alleen maar aangeven dat het geheugen een opslag vermogen is van de hersenen, en niets zegt over het bewustzijn. Het gaat erom hoe je de opgeslagen informatie gebruikt ten opzichte van je beleving van de omgeving waarin je verkeerd….en daar komt het bewustzijn om de hoek kijken….als we slechts het geheugen zouden volgen……waren we nu nog een papegaai met veel woorden maar geen inhoud…..

Gr. Sign

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 11:07

Ik wil alleen maar aangeven dat het geheugen een opslag vermogen is van de hersenen, en niets zegt over het bewustzijn. Het gaat erom hoe je de opgeslagen informatie gebruikt ten opzichte van je beleving van de omgeving waarin je verkeerd….en daar komt het bewustzijn om de hoek kijken.

Dus, buiten om de hoek komen kijken, wat maakt je "bewust"? Je hebt al een geheugen en er is nieuwe informatie die verwerkt moet worden.

Kijk ook eens hoe het geschreven wordt: bewust-"zijn", er zit dus een werkwoord aan vast!!! Ik ben (bepalend) bewust (toestand).

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 12:15

….voor Kritischpunt boven…….

Het geheugen word geregeld door de hippocampus die zich diep in de hersens begeeft, de frontaalkwabben van de hersens(voor op het hoofd) zijn tot op heden nog het meest geheimzinnig/onbegrepen en zorgen voor/hebben te maken met o.a. het menselijk gedrag, wijsheid en de raadselachtige aspecten van de menselijke geest/bewustzijn. Het geheugen en geest/bewustzijn zijn in verschillende gebieden in de hersens onder gebracht.

Het verschil tussen geheugen en bewustzijn.

Als iemand zwaar geheugen verlies lijdt kan hij zich niets meer herinneren van zijn verleden, hij kan niets meer uit zijn verleden ophalen, beschadiging aan de hippocampus/geheugen gebied hersens. Echter de persoon met geheugen verlies is zich er wel van bewust dat hij er is tenopzichte van zijn omgeving, beweegt zich gewoon, er is interactie, maar kan niets meer ophalen uit zijn verleden.

Als we bij een persoon het bewustzijn zouden weghalen, en het geheugen volledig intact laten, zou de persoon zich er niet van bewustzijn dat hij er is, tenopzichte van zijn omgeving, want er is dan voorhem geen omgeving, er is niets, de persoon zou niets meer zijn dan een lege huls, een kastplantje die levenloos voor zich uit zou staren…..leeg….geen inhoud.

Gr. Sign

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 13:43

Het geheugen word geregeld door de hippocampus die zich diep in de hersens begeeft, de frontaalkwabben van de hersens(voor op het hoofd) zijn tot op heden nog het meest geheimzinnig/onbegrepen en zorgen voor/hebben te maken met o.a. het menselijk gedrag, wijsheid en de raadselachtige aspecten van de menselijke geest/bewustzijn. Het geheugen en geest/bewustzijn zijn in verschillende gebieden in de hersens onder gebracht.

De hippocampus regelt in welke mate informatie naar andere gebieden in de hersenen wordt doorgezonden, en dus nieuwe informatie oplevert, door oude informatie op te halen.
Bewustzijn is een proces, door gebruik te maken van reeds opgeslagen (oude) informatie, om nieuwe informatie “begrijpend” te maken. Je kan ook bewust aan iets denken, zonder dat daarbij nieuwe informatie van buitenaf voor nodig is. Die oude informatie wordt omgezet tot nieuwe informatie, er is een verwerkingsproces aan de gang! ( een mogelijke oorzaak voor depressie is dat de hersenen te weinig nieuwe informatie te verwerken krijgt, de nieuwe informatie dringt niet (genoeg) meer door tot de deelgebieden doordat er een herhalend proces aan de gang is met de oude informatie, men is minder “bewust” van zijn omgeving). De hippocampus lijkt wel een belangrijke rol te spelen tussen de intra- en extrapersoonlijke informatie uitwisseling.

Als iemand zwaar geheugen verlies lijdt kan hij zich niets meer herinneren van zijn verleden, hij kan niets meer uit zijn verleden ophalen, beschadiging aan de hippocampus/geheugen gebied hersens. Echter de persoon met geheugen verlies is zich er wel van bewust dat hij er is tenopzichte van zijn omgeving, beweegt zich gewoon, er is interactie, maar kan niets meer ophalen uit zijn verleden.

Geheugenverlies is dikwijls een tijdelijke storing. Een verstoring in die zin, dat bepaalde informatie niet meer kan opgehaald worden, doordat de paden ernaartoe verdwenen zijn. Na verloop van tijd kunnen er zich nieuwe paden ontwikkelen, om terug die gebieden aan te spreken. Ook is niet alles verdwenen, motorische eigenschappen ondervinden soms geen hinder, praten, schrijven en nog meerdere zaken zijn nog altijd mogelijk. Als geheugenverlies leidt tot persoonlijkheidsverlies, dan vermoed ik dat vooral de banen naar de frontale kwabben verstoord zullen zijn, want daar zit heel veel informatie voor het persoonlijkheidsgevoel. (waar, bij depressieve mensen, een verminderde activiteit vastgesteld wordt)

Als we bij een persoon het bewustzijn zouden weghalen, en het geheugen volledig intact laten, zou de persoon zich er niet van bewustzijn dat hij er is, tenopzichte van zijn omgeving, want er is dan voorhem geen omgeving, er is niets, de persoon zou niets meer zijn dan een lege huls, een kastplantje die levenloos voor zich uit zou staren…..leeg….geen inhoud.

De persoon is dan volledig in zichzelf gekeerd, en kan bewust (voor zichzelf) zijn. De inhoud is enkel van de buitenwereld gescheiden door het intrapersoonlijk proces. Dan lijkt iemand inderdaad een kastplantje te zijn, maar zonder inhoud???
Als je “buiten bewustzijn” bedoelt, dat is iemand in slaap of in coma.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 16:56

…voor Kritischpunt….

Ik kan zien dat je de boeken hebt doorgenomen/opengeslagen, jij en ik zullen op dit forum niet het geheim van het bewustzijn ontrafelen……..

Natuurlijk is er een wisselwerking tussen geheugen en bewustzijn, dat bestrijd ik niet, maar beiden staan op zichzelf, hebben een eigen gebied in de hersenen, en beiden worden anders omschreven en benoemd......... het geheugen is het archief de opslag, het bewustzijn staat voor activiteit..... het geheugen heeft het bewustzijn nodig om structuur/vorm te geven aan zichzelf en aan zijn omgeving, om stappen te maken op de evolutie ladder…….

Gr. Sign

Veranderd door Sign, 21 mei 2007 - 16:56

Gralgrathor

Gralgrathor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 19:55

Ik ben - redelijk misplaatst, maar toch interessant - op een andere locatie reeds bezig met een discussie over de oorsprong van bewustzijn: http://www.wetenscha...s...0&start=300

Ik zal even kort samenvatten hoe ik bewustzijn zie:

- Bewustzijn is een fenomeen (duidelijker kan ik het in eenvoudige woorden niet beschrijven) dat voortkomt uit de interactie van cognitieve processen. Cognitieve processen kunnen reageren op interne en externe stimulae. De reactie heeft een dusdanige vorm dat het organisme waarin de cognitieve processen plaatsvinden een indruk van het 'zelf' heeft.

- De belangrijkste factoren die bij hebben gedragen tot de evolutie van bewustzijn zijn niet te herleiden tot het individu, en niet te verklaren vanuit het individu. De verschillende soorten hominiden zijn geevalueerd als soort, en bij die evolutie ging door een wisselwerking tussen de capaciteiten van het individu en de overlevingsbehoeften van de soort op een gegeven moment sociale interactie een steeds belangrijker rol spelen. Het is mijn mening dat bewustzijn hierdoor geevolueerd is als cultureel fenomeen. Het is ook mijn mening dat bewustzijn zich niet beperkt tot de mens, of zelfs maar tot de familie der primaten. Het is goed mogelijk dat afhankelijk van de complexiteit van de neurale structuur van de hersenen en de complexiteit van sociale patronen meerdere afzonderlijk geevolueerde soorten in meerdere of mindere mate last hebben van bewustzijn.

Maar het is gelukkig niets dat je met een paar koude biertjes niet kunt fixen.
Man, I hate people.

KritischPunt

KritischPunt

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 21:31

- Bewustzijn is een fenomeen (duidelijker kan ik het in eenvoudige woorden niet beschrijven) dat voortkomt uit de interactie van cognitieve processen. Cognitieve processen kunnen reageren op interne en externe stimulae. De reactie heeft een dusdanige vorm dat het organisme waarin de cognitieve processen plaatsvinden een indruk van het 'zelf' heeft.

In deze verpakking staat het ook wel goed. Fenomeen zou ik vervangen door "bepalende eigenschap", maar voor velen is dat al een fenomeen op zich. :(

- De belangrijkste factoren die bij hebben gedragen tot de evolutie van bewustzijn zijn niet te herleiden tot het individu, en niet te verklaren vanuit het individu. De verschillende soorten hominiden zijn geevalueerd als soort, en bij die evolutie ging door een wisselwerking tussen de capaciteiten van het individu en de overlevingsbehoeften van de soort op een gegeven moment sociale interactie een steeds belangrijker rol spelen. Het is mijn mening dat bewustzijn hierdoor geevolueerd is als cultureel fenomeen. Het is ook mijn mening dat bewustzijn zich niet beperkt tot de mens, of zelfs maar tot de familie der primaten. Het is goed mogelijk dat afhankelijk van de complexiteit van de neurale structuur van de hersenen en de complexiteit van sociale patronen meerdere afzonderlijk geevolueerde soorten in meerdere of mindere mate last hebben van bewustzijn.

Dit zou ik ook zo verpakken. Maar ik zou vooral de nadruk leggen, vanaf het sedentair bestaan, voor die evolutie tot "cultureel fenomeen". Ik denk dat het een bijproduct geworden is, gegroeid uit het feit dat de mens meer tijd kon vrijmaken, naast de voorziening in de primaire behoefte.

Gralgrathor

Gralgrathor

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2007 - 22:21

Dit zou ik ook zo verpakken. Maar ik zou vooral de nadruk leggen, vanaf het sedentair bestaan, voor die evolutie tot "cultureel fenomeen". Ik denk dat het een bijproduct geworden is, gegroeid uit het feit dat de mens meer tijd kon vrijmaken, naast de voorziening in de primaire behoefte.

Mijn stelling in deze is dat één van de primaire behoefte voor hominiden ten tijde van het ontwikkelen van de vroegste vormen van bewustzijn was: sociale interactie. Note: het ontwikkelen van een sociale structuur is slechts één van de vele middelen die in een soort kan bijdragen tot positieve selectiedruk, maar op het moment dat die weg eenmaal is ingeslagen zullen sociale interacties onvermijdelijk compliceren en leiden tot behoefte aan een gecompliceerder neurale en mentale structuur, leidend tot nog gecompliceerder sociale interacties, etc... Een zelfversterkend fenomeen, kortom.

Het is mogelijk dat er een bepaalde grenswaarde is die overschreden moet worden, of dat de omstandigheden een grondig beperkende factor zijn in de ontwikkeling, hetgeen zou verklaren waarom er niet meer bewuste organismen op de planeet zijn.
Man, I hate people.

Sign

Sign

• >100 berichten
  • 249 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2007 - 07:41

Ik lees boven citaten uit boeken, doe het boek dicht en probeer in je eigen gedachten te graven, met de bewoordingen van jezelf en niet die van een ander, niet verschuilen achter mensen die ook de oplossing voor deze materie niet kunnen aandragen, een vreemde stelling of bewoordingen kunnen soms verassende oplossingen aandragen….en onderuitgaan is niet erg.

Bovenstaande schrijver kritischpunt schrijft/zegt bewustzijncellen die gegevens opslaan bestaan niet, daar is het geheugen voor, het geheugen slaat informatie op, twee ``processen``zoals hij het noemt, die geheugen opslaan is dubbel op.

Het bovenstaande gebeurt constant, in ons lichaam word een ander lichaam geboren, de vrouw heeft een lichaam waarin een lichaam ontstaat(kind in de baarmoeder) is dat ook dubbel op, en bestaat dat dan ook niet.

Bewustzijn/geest wordt geboren in het lichaam van ons allen, en staat op zichzelf, net als het ongeboren kind, dat is mijn mening, eerst word het lichaam geboren daarna het bewustzijn/geest, (dubbel op volgens bovenstaande schrijver) er is natuurlijk wel wisselwerking met andere gebieden in de hersenen deze wisselwerking is/kan je een proces noemen, als de menselijke hersenen al complexer zijn dan het universum, is het bewustzijn/geest het besef het begrijpen van het universum, om het bewustzijn af te doen als fenomeen, staan Albert Einstein en Leonardo da Vinci al boven het begrip fenomeen.

Bewustzijn/geest is voor de toekomst….. het geheugen is voor nu en wat is geweest.

Gr. Sign

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures