Continuïteitsbeginsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

Continu

Hallo,

Het continuïteitsbeginsel zegt bijvoorbeeld dat het massadebiet aan de uitgang van een pijpleiding even groot is als aan de ingang; Maw wat je in de pijpleiding stopt komt er even snel weer uit. Maar zijn hier beperkingen voor? Mijn cursus laat dit niet uitschijnen maar volgens mij moet je daar dan toch bij vertellen dat de massadichtheid van het fluidum constant moet blijven en dat je een continue massa veronderstelt. Wat ik met dit laatste bedoel is dat je bijvoorbeeld niet een tank aan het vullen bent waar lucht in zit want dan kan het zijn dat het ingangsdebiet groter is dan het uitgangsdebiet.

Het is misschien allemaal wat onwetenschappelijk geformuleerd maar klopt mijn redenering zo een beetje?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Continu

In een pijpleiding zit in principe geen lucht. Je onderstelt inderdaad dat je werkt met niet-samendrukbare vloeistoffen, met constante dichtheid dus. Dit is natuurlijk niet exact, maar het scheelt wel erg weinig. (Jan heeft daar onlangs nog eens een berekening over gedaan dacht ik)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Continu

In een pijpleiding zit in principe geen lucht. Je onderstelt inderdaad dat je werkt met niet-samendrukbare vloeistoffen, met constante dichtheid dus. Dit is natuurlijk niet exact, maar het scheelt wel erg weinig. (Jan heeft daar onlangs nog eens een berekening over gedaan dacht ik)
Wat data voor bji elkaar gegoogled bedoel je, want dat soort berekeningen moet je van mij niet verwachten. Voor water is die samendrukbaarheid ongeveer 4,5 % van 1 naar 1 000 bar. Overigens stelt zich ook bij samendrukbare fluida na (kort) verloop van tijd hoe dan ook een evenwicht in waardoor dat continuïteitsbeginsel dan toch weer volledig geldt. Je kunt immers niet eeuwig doorgaan met er meer in te persen dan er uitstroomt (of andersom).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Continu

ja, je zou een soort sinusbeweging kunnen doen met je instromende massadichtheid (in een niet-ontwikkelde stroom hoeft het drukverloop niet lineair af te nemen zoals dat in ontwikkelde stroom is), waardoor op een vast tijdstip in en out debiet niet per sé aan mekaar gelijk zien. Maar goed, nu zijn we (ben ik) wel erg onrealistisch bezig.

Wat ik wil zeggen is, Cerium heeft gelijk dat het vervelend is dat sommige handboeken niet duidelijk schrijven wat je mag veronderstellen. Immers, studenten moeten nu net leren wat te verwaarlozen valt en wat niet, en dit is m.i. in vele theoretische beschouwingen één van de moeilijkere punten.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: Continu

Ok, bedankt voor de antwoorden :-)

Reageer