Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
- Berichten: 265
Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
de vraag is , het product van 2 opeenvolgende naturlijke getallen is 812 . bereken deze getallen
x . x1 = 812
hoe begin ik hieraan?
misschien x2 = 812 en dan 812 ??
x . x1 = 812
hoe begin ik hieraan?
misschien x2 = 812 en dan 812 ??
Etiam capillus unus habet umbram suam.
- Pluimdrager
- Berichten: 6.591
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
\(n.(n+1)=812\)
\(n^2+n=812\)
\(n^2+n-812=0\)
Nu de abc formule gebruiken\(a=1\ b=1 \ c=-812\)
\(n_{1}=\frac{-b+\sqrt{b^2-4.a.c}}{2.a}\)
\(n_{2}=\frac{-b - \sqrt{b^2-4.a.c}}{2.a}\)
\(n_{1}=\frac{-1 +\sqrt{1-4.1.-812}}{2}\)
\(n_{1}=28\)
\(28.29=812\)
Ik zie dat je dezelfde vraag 3 keer heb gesteld.
Dat is niet de bedoeling.
- Berichten: 265
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
kan het ook niet zo
812 = 28.50 28.5 -0.5 = 28 en28.5 + 0.5 = 29 28*29 = 812
je kan het ook toepassen op andere opeenvolgende nat getallen. kan dit ook? en waarom?
812 = 28.50 28.5 -0.5 = 28 en28.5 + 0.5 = 29 28*29 = 812
je kan het ook toepassen op andere opeenvolgende nat getallen. kan dit ook? en waarom?
Etiam capillus unus habet umbram suam.
-
- Berichten: 4.502
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Als ik op mijn machientje
\(\sqrt[2]{812}\)
fabriceer,kom ik aan 28,495614 etc,dus ik prefereer AADR zijn methode!- Berichten: 7.556
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Het kan inderdaad ook door de wortel te trekken.
Je doet dan alsof de vergelijking niet
Het is wiskundig 'correcter' om te werkelijke vergelijking op te lossen. Echter is het veel sneller om de wortel te trekken en de twee gehele getallen die de wortel insluiten te nemen.
Je doet dan alsof de vergelijking niet
\(n\cdot(n+1)=getal\)
maar\(n\cdot n=getal\)
Maar de '+1' is zo klein dat de n nu altijd tussen de twee benodigde waarde ligt.Het is wiskundig 'correcter' om te werkelijke vergelijking op te lossen. Echter is het veel sneller om de wortel te trekken en de twee gehele getallen die de wortel insluiten te nemen.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -
- Niels Bohr -
- Berichten: 265
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
dat dacht ik ook ja.
maar mijn wiskundeleerkracht kreeg bijna iets als ik zij dat ik het met de wortel gedaan heb.
maar mijn wiskundeleerkracht kreeg bijna iets als ik zij dat ik het met de wortel gedaan heb.
Etiam capillus unus habet umbram suam.
- Berichten: 24.578
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Waarschijnlijk omdat dat niet de bedoeling is, dat trucje werkt hier namelijk "toevallig".
Met meer spreiding tussen de twee gezochte getallen, gaat dit trucje al niet meer op...
Met meer spreiding tussen de twee gezochte getallen, gaat dit trucje al niet meer op...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Als wiskundedocent zou ik dit juist extra belonen. Het is 'elegant' en wiskundig volkomen correct.nikske schreef:dat dacht ik ook ja.
maar mijn wiskundeleerkracht kreeg bijna iets als ik zij dat ik het met de wortel gedaan heb.
Het 'werkt' ook met andere verschillen: bv het product van twee natuurlijke getallen die onderling 9 verschillen is 3286. Bepaal die getallen.
Neem de wortel (ong 57,3) en 57,3+9/2=61,8 (neem dus 62) en 57,3-9/2=52,8 (neem dus 53). En ziedaar!
Wiskundig werk je met het meetkundig gemiddelde.
Anders zou de opgave moeten luiden: werk dit in formulevorm uit! Waarbij dan 'ín de les' de aanduiding in "formulevorm" uitvoerig aan bod is geweest.
Opm: ik citeer, zie boven: "als ik zij" ... ???
Moet dit niet "als ik zei" zijn!!!
- Berichten: 265
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
het moet inderdaad zei zijn, sorry voor de schrijffout.
en ja, volgens mij gaat het ook met de wortel, maar de wiskundeleerkracht haar wil is wet (spijtig genoeg )
en ja, volgens mij gaat het ook met de wortel, maar de wiskundeleerkracht haar wil is wet (spijtig genoeg )
Etiam capillus unus habet umbram suam.
- Berichten: 271
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
't kan ook nog met:
Maar dat is natuurlijk eigenlijk wat aadkr ook al gedaan heeft.
\(812 = n(n+1) = (n+\frac{1}{2})^2 - (\frac{1}{2})^2\)
. Maar dat is natuurlijk eigenlijk wat aadkr ook al gedaan heeft.
- Pluimdrager
- Berichten: 10.058
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
Misschien is het toch verstandig om dit, met de opmerking van mij, nog eens te bespreken!en ja, volgens mij gaat het ook met de wortel, maar de wiskundeleerkracht haar wil is wet (spijtig genoeg )
- Berichten: 265
Re: Vraagstuk tweedegraadsvergelijking
ik denk dat dat maandag mijn eerste werk wordt, want voor een examen heb je zoal niet heel veel tijd , en als je het sneller kan doen heb je meer tijd om moeilijkere dingen te doen.
Etiam capillus unus habet umbram suam.