Springen naar inhoud

Het 'godsgevoel'

• Log in om te kunnen reageren

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 13 mei 2007 - 21:46

Het godsgevoel: het ultieme godsbewijs?

Er is in de loop der eeuwen uitputtend gezocht naar godsbewijzen. De laatste decennia zijn vrijwel alles wat in dit verband is bedacht en ooit bewezen geacht, van tafel geveegd.

Is een natuur waar geen leven kan overleven zonder ander leven te doden, een schepping van een algoede en alwijze god? Neen toch!

Heeft een eeuwige god meer circa 3 miljard jaren gewacht om eindelijk een redelijk wezen op zijn schepping te plaatsen, na o.a. gedurende een paar 100 miljoen jaren zijn schepping te hebben overgeleverd aan reuze hagedissen, die slechts aan vreten en vechten dachten?
Neen toch!

Blijft dat diepe godsgevoel in elke menselijk wezen, dat besef van ‘iets anders’ 'iets diepers’, de ‘goddelijke kern in de mens’.
Is dat het ultieme en enig overblijvende bewijs?

Misschien moeten we teruggaan tot de essentie. Is er een principe, een drijfveer die geldend en actief was sedert de eerste celdeling en nog steeds beslissend is?
Dat principe is er. De drijfveer van alle leven: het instandhouden van de soort. De enig algemene en altijd en overal geldende natuurwet.
Bij de analyse van deze wet zien we twee elementen die een dwingend karakter hebben en de hele wet bepalen: voortplanting en instandhouding.
Het is vooral de ‘instandhouding’ die ons hier moet bezighouden.
Het dominante element ervan is de angst.
Angst beschermt leven. Angst weerhoudt er leven van te grote risico’s te nemen. Angst zorgt ervoor dat we ons alleen voeden met wat we kennen.
Angst voor wat we niet kennen.
We, dat zijn in dit geval alle diersoorten, de mens dus inclusief.

Angst is een essentieel onderdeel van de absolute natuurwet tot instandhouden van de soort.
Angst is samen met de voortplanting de eeuwige drijfveer voor leven.

Wat de mens betreft:
De mens, als roedeldier is in een voortdurende strijd gewikkeld om zoveel mogelijk nageslacht te verwekken en hoe hoger hij/zij in die roedelstructuur kan opklimmen, hoe meer nageslacht hij/zij zal hebben.
Hoe zwakker het individu, hoe eerder het zal geneigd zijn om zich uit die strijd terug te trekken en zich een ‘andere wereld’, waarin het zwakke individu wél aanbod komt, voorstelt.

Eén voorbeeld.
Onze voorouders zagen vol angst naar de natuur, de zon, het uitspansel, de sterren. Ze zagen een koepel met lichtjes.
In alle bijna-dood-ervaringen komt het ‘warme licht’ voor. Er is geen reden om aan te nemen dat in de vroegste tijden van het menselijk ras er geen bijna-dood-ervaringen zijn geweest. En dan is de stap naar een koepel waarachter het felle warme licht schijnt snel gemaakt. De lichtjes zijn gaatjes. Het licht achter, dus boven de koepel is de hemel. Een hemel waar ook de zwakke aan bod komt. Een plaats waar eindelijk plaats is voor de minder begaafde, de minder sterke.

Maar ook de sterke, de leider heeft alle belang bij het geloof in die hemel te bevestigen. Het vermindert aanzienlijk de druk op het leiderschap. Het geeft een uitweg voor een groot aantal frustraties die jongere roedelleden ervaren in hun strijd om het leiderschap.

Als de leiders de zaak in handen nemen is de godsdienst geboren. De verhalen van openbaringen, goddelijke zendingen en dies meer zijn niet te tellen in de geschiedenis van de pak weg laatste 6000 jaar.

Maar ze kunnen pas impact hebben als er de angst is. Die angst, die niets anders is dan een element van natuurlijke overlevingsdrang, wordt dan een ‘ingeboren godsgevoel’, de ziel, het ‘goddelijke’ in de mens.

Elk denke er het zijne van, maar voor mij staat het vast, dat ook dit godsbewijs geen hout snijdt en eenvoudig wordt weerlegd, zoals hierboven aangetoond.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 13 mei 2007 - 22:22

Angst is een essentieel onderdeel van de absolute natuurwet tot instandhouden van de soort.
Angst is samen met de voortplanting de eeuwige drijfveer voor leven.

Angst is tevens een slechte raadgever en angst is datgene wat de VB en jij in de meeste van je postings, zei het op andere forums, probeert te zaaien.
Ik ben 2 weken off line, maar als deze cryptofascist hier in juni nog is, houd ik het verder voor gezien.
De groete en stik d'r verder maar in.

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 07:39

Jeetje zeg, kun je ook nog een beetje normaal discussiëren Johan 2? Zie je alleen nog maar zwaar overspannen met modder gooien naar personen in plaats van nog ergens een zinnig argument aan te dragen. Als dat zo doorgaat zonder dat er gemodereerd wordt hou ik het hier ook voor gezien.

Veranderd door curious, 14 mei 2007 - 07:42

just curious

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2007 - 08:06

Ik begrijp de frustratie van johan2 wel, Dorus doet hier twee soorten bijdragen: bijdragen waarin het bestaan van enige God ontkend wordt en waarbij het geloof steeds als instrument van machthebbers wordt gezien om de massa te onderdrukken en stil te houden. Dit voornamelijk door lappen tekst van andere sites hier neer te zetten en een vrij marginale eigen inbreng er aan toe te voegen.
De andere bijdragen die hij doet (en niet alleen hier maar ook op bv geschiedenis.nl), stellen vraagtekens bij de 'zuiveringen' na WO II waarbij eenvoudige collaborateurs/nationalisten harder gestraft worden dan machthebbers ddie collaboreerden met de Duitsers.
Het nadeel is dat Dorus er niet rond voor uitkomt een VB'er te zijn, zodat je hem kunt blokkeren van dit Forum. Integendeel, hij doet het zo gewiekst dat hem niets te verwijten lijkt maar dat anderen die hem doorhebben zodanig hun geduld met hem verliezen dat juist zij kans maken om verwijderd te worden van dit forum. Als je de ware aard van Dorus wil zien, kijk dan vooral eens op www.forum.politics.be

Eelco
Liefhebber van weetjes die weinigen weten
(Pax tibi, Marce, evangelista meus!)

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 mei 2007 - 09:58

Please, don't feed the troll.

Veranderd door qrnlk, 14 mei 2007 - 09:59

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 mei 2007 - 10:30

Het is hier inderdaad al eerder gebeurd. Als men een discussie wil vermijden, om welke reden dan ook, begint men met persoonlijke aanvallen.
De moderatoren zijn dan wel genoodzaakt om het onderwerp minstens te 'zuiveren', zelfs te sluiten en dat is natuurlijk de bedoeling.

Een ernstige discussie over een onderwerp dat, begrijpelijk, voor enkelen zeer moeilijk ligt, wordt op die wijze vermeden.

Het is natuurlijk ook een taktiek.

Toch even off topic, met uw welmenen.
Voor de schelders wil ik eens en voor altijd duidelijk stellen dat ik geen lid ben van welke politieke beweging ook, zelfs niet van enige beweging tout court. Het moge wel duidelijk wezen dat ik sympatiseer met de denkbeelden van Pim Fortuyn zaliger, Wilders e.a. Verdonck., om het bij Nederlanders te houden. In de Benelux zijn er meer dan 3 miljoen burgers die hetzelfde doen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

• Gast

Geplaatst op 14 mei 2007 - 12:49

Het is hier inderdaad al eerder gebeurd. Als men een discussie wil vermijden, om welke reden dan ook, begint men met persoonlijke aanvallen.
De moderatoren zijn dan wel genoodzaakt om het onderwerp minstens te 'zuiveren', zelfs te sluiten en dat is natuurlijk de bedoeling.

Wie de bal kaatst kan de bal verwachten.

Als je mensen loopt uit te lokken en te frustreren dan kan je verwachten dat ze boos en persoonlijk worden.
Ook jij werd vorige week boos.

Al weken gaan mensen in op jou discussies en als jij dan na weken blijk geeft dat je niets heb begrepen dan
voelen mensen zich niet serieus genomen en dan staat garant voor frustratie wat lijdt tot boosheid.

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen gedrag.

Een ernstige discussie over een onderwerp dat, begrijpelijk, voor enkelen zeer moeilijk ligt, wordt op die wijze vermeden.

Mijn geloof is mijn keus. En in dit vrije land (of is het niet zo vrij) is dat mijn goed recht.
En iedereen die zoals jij mijn levensovertuiging aanvalt bemoeit zich met mijn leven.

Dat jij niet gelooft vind ik prima. Maar geef anderen ook hun recht en laat ze met rust.

Toch even off topic, met uw welmenen.
Voor de schelders wil ik eens en voor altijd duidelijk stellen dat ik geen lid ben van welke politieke beweging ook, zelfs niet van enige beweging tout court. Het moge wel duidelijk wezen dat ik sympatiseer met de denkbeelden van Pim Fortuyn zaliger, Wilders e.a. Verdonck., om het bij Nederlanders te houden. In de Benelux zijn er meer dan 3 miljoen burgers die hetzelfde doen.

Het enige wat in mij opkomt bij Wilders en Verdonck is "Respectloosheid". Je zal maar tot hun doelgroepen
behoren dan heb je een zuur leven.

Ik vraag me ook af waarom de Nederlandse staat (wij dus) Wilders beveiliging moet betalen. Hierdoor hoeft hij
geen verantwoordelijkheid te nemen voor z'n eigen uitlatingen en houden we Wilders in stand .

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2007 - 13:12

Okee, dit topic gaat blijkbaar nergens over... Terug naar de kern?

[Nog even tussendoor]

Mijn geloof is mijn keus. En in dit vrije land (of is het niet zo vrij) is dat mijn goed recht.
En iedereen die zoals jij mijn levensovertuiging aanvalt bemoeit zich met mijn leven.

Dat jij niet gelooft vind ik prima. Maar geef anderen ook hun recht en laat ze met rust.

Een gezonde (dat is dan wel een conditio sine qua non) discussie moet ook altijd kunnen. Het is inderdaad je goed recht om te geloven, en daar dient men respect voor te hebben. Jij moet echter ook kunnen verdragen dat men kritiek heeft op je geloof (al hoef je die natuurlijk niet te lezen).

Please, don't feed the troll.

Inderdaad, stop daarmee! (Ook al zijn sommige zinnetjes van Dorus gefundenes Fressen voor extreem-rechts, hier veroorzaak je slechts vervuiling door er dieper op in te gaan.)
[/tussendoor]

Dorus heeft het over het "godsgevoel", als een soort van omgebogen angst. Ik weet niet of dit hout snijdt: hoewel het postuleren van een hiernamaals de angst voor de dood kan wegnemen, en maar al te vaak gebruikt is als justificatie voor onrecht, lijkt dit alleen geen voldoende aanleiding voor geloof in God.
Trouwens, al heb je een verklaring voor het gevoel, dan kan je daarmee nog steeds niet bewijzen dat God niet zou bestaan, alleen dat de basis voor het gevoel elders ligt.

Veranderd door ypsilon, 14 mei 2007 - 13:13

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2007 - 13:56

Ik vraag me ook af waarom de Nederlandse staat (wij dus) Wilders beveiliging moet betalen. Hierdoor hoeft hij
geen verantwoordelijkheid te nemen voor z'n eigen uitlatingen en houden we Wilders in stand .

De invloed van de heilige geest, opgedaan tijdens de bijna dood ervaring, lijkt me inmiddels aardig uitgewerkt.

Ik herinner me in 1 van de Hirsi Ali debatten een soortgelijke weerzinwekkende opmerking van LPF kamerlid van As over de beveiliging van Ayaan, die gelukkig meteen werd gepareerd door Wouter Bos.

Veranderd door Adpruys, 14 mei 2007 - 13:57

and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

• Gast

Geplaatst op 14 mei 2007 - 14:39

De invloed van de heilige geest, opgedaan tijdens de bijna dood ervaring, lijkt me inmiddels aardig uitgewerkt.

Dat heeft daar niets mee te maken en geeft blijkt van erg weinig respect.

Elke keer als iemand een mening plaats die tegen de jouwe in gaat doe je dit.

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2007 - 14:48

Wat doe ik elke keer?
Geen respect tonen voor andermans mening?

Het is nogal wat. Wilders laten vermoorden

• Gast

Geplaatst op 14 mei 2007 - 15:03

Wat doe ik elke keer?
Geen respect tonen voor andermans mening?

Het is nogal wat. Wilders laten vermoorden

Ik vermoord Wilders niet maar een flinke trap in z'n ballen heeft ie m.i wel verdient.

En hoe zit het met het respectloosheid van Wilders tov de moslims ?
Wie geeft Wilders het recht tot kwetsen en frusteren ?

Maar hij neemt z'n verantwoordelijkheid niet. Hij kan z'n uitlatingen temperen of
terugtrekken maar omdat hij toch beveiligd is doet ie dat niet.
Nee hij gebruikt als argument tegen van alles en nog wat.

Als je de beveilinging los laat dan moet hij wel z'n verantwoordelijkheid nemen.

Dit moet jou aanspreken want het is "ieder voorzich en god voor ons allen" .

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 mei 2007 - 15:15

Als Wilders vermoord wordt dan zal dit de democratie, de vrijheid van meningsuiting en de positie van moslims niet bepaald bevorderen. Vooral als dit zou gebeuren nadat de minister besloten heeft de beveiliging op te heffen.
Overigens betaalt Wilders natuurlijk wel degelijk met een groot deel van zijn vrijheid en zal zijn familie heel wat angsten hebben doorstaan. wat dat betreft zijn er nogal wat nadelige gevolgen die hij ondergaat als gevolg van zijn opstelling.

Veranderd door Adpruys, 14 mei 2007 - 15:16

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 14 mei 2007 - 15:22

Hoe men ook over hem denkt, hij is wel tot volksvertegenwoordiger gekozen. Een beetje meer respect lijkt mij wel op zijn plaats, al was het maar vanwege de mensen die hem als hun vertegenwoordiger/woordvoerder hebben aangewezen.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 mei 2007 - 15:41

Inderdaad, stop daarmee! (Ook al zijn sommige zinnetjes van Dorus gefundenes Fressen voor extreem-rechts, hier veroorzaak je slechts vervuiling door er dieper op in te gaan.)
[/tussendoor]

Het zal u misschien ontgaan zijn, maar al mijn postings zijn ondersteund door verwijzingen en referenties. Als dat gefundenes Fressen is, mij een zorg. In ieder geval ben ik niet extreem rechts. Gewoon bezorgd om de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen.

Dorus heeft het over het "godsgevoel", als een soort van omgebogen angst. Ik weet niet of dit hout snijdt: hoewel het postuleren van een hiernamaals de angst voor de dood kan wegnemen, en maar al te vaak gebruikt is als justificatie voor onrecht, lijkt dit alleen geen voldoende aanleiding voor geloof in God.
Trouwens, al heb je een verklaring voor het gevoel, dan kan je daarmee nog steeds niet bewijzen dat God niet zou bestaan, alleen dat de basis voor het gevoel elders ligt.

Wat ik beweer is dat het godsgevoel ontstaat uit een angst voor het onbekende, een zoeken naar zekerheid, versterkt door de bevestiging ervan door de heersende machten.
Het is overigens maar één denkpiste, zoals ik in mijn slotzin aangeef. Ik begrijp werkelijk de verkrampte reacties van sommige lieden niet. Er schijnt zich een soort paniek van hen meester te maken.
Aan ieder te raden waarom.... :wink:

Veranderd door Dorus, 14 mei 2007 - 15:45

- L. Feuerbach

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures